Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.05.2006r wpłynął wniosek podatnika, w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Podatnik ramach prowadzonej działalności statutowej ma obowiązek szkolenia aplikantów adwokackich. Jednakże pozostała działalność gospodarcza wymogła konieczność instalacji kasy rejestrującej.
W związku z powyższym, zważywszy na fakt, iż aplikanci adwokaccy to osoby nie prowadzące działalności gospodarczej, zaistniała możliwość ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej opłat rocznych za aplikację adwokacką
(Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 06.12.2005r Dz. U.05.244.2068 z późn. zm.), dotyczących usług szkoleniowych zwolnionych (grupa 80 PKWiU).
Przedstawiono pytanie:
Czy zasadne jest takie postępowanie zważywszy na fakt, iż przychody uzyskane ze szkoleń są wykazywane w prowadzonym rejestrze sprzedaży VAT w pozycji zwolnione, a prowadzenie pełnej księgowości wymaga wystawienia wpłacającym na miejscu dowodów wpłaty KP. Jednocześnie wiele wpłat wpływa na konto bankowe, natomiast wyciągi bankowe dostarczenie są do biura Podatnika z kilkodniowym opóźnieniem. Problem ten jest najbardziej widoczny na przełomie dwóch miesięcy. Skoro więc zasadne byłoby ewidencjonowanie w/w przychodów w kasie rejestrującej, to czy można to uczynić z datą wpływu wyciągu bankowego, oraz co zrobić z wydrukowanym paragonem fiskalnym?
i zajęto następujące stanowisko:
Zważywszy na Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r (Dz. U. Nr 51, poz. 375) Podatnik jest zdania, że nie ma obowiązku ewidencjonowania tego typu usług w kasie rejestrującej, pomimo posiadania takowej. Z uwagi na powyższe prosimy o interpretację problemu.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375) określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektóre czynności z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie § 2 ust. 1 w/w rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2006 r - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.
Pod pozycją 30 w/w załącznika do rozporządzenia, wymienione są usługi wykonywane przez Podatnika, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 80 - "usługi w zakresie edukacji ".
W związku z tym, iż usługi edukacyjne świadczone przez Podatnika na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej podlegają zwolnieniu do dnia 31 grudnia 2006r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, nie występuje obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy przedmiotowych usług do końca 2006 roku.
Pouczenie
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.