P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-177/2/06/JP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.07.2006, sygn. 1471/NUR2/443-177/2/06/JP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegotj. Czy przedstawiony we wniosku sposób potwierdzenia odbioru przez kontrahentów faktur korygujących wystawianych przez Spółkę w postaci wykazu pozycji ujętych w księgach odbiorcy towaru jest prawidłowy?, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w toku prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące. Dotychczas odbiorca towarów dokumentował odbiór faktur korygujących podpisem. Obecnie zaproponowano aby dowodem otrzymania przez odbiorcę faktur korygujących był wykaz pozycji ujętych w księgach odbiorcy towaru.

Wykaz pozycji w księgach odbiorcy towarów stanowi zestawienie zaksięgowanych bezspornych faktur korygujących przesyłane do Spółki w cyklu miesięcznym. Obniżenie kwoty podatku należnego z faktur korygujących na minus następowałby w rozliczeniu VAT za miesiąc otrzymania zestawienia przekazywanego drogą elektroniczną.

Podatnik stoi na stanowisku, że przedstawiona forma potwierdzenia jest wystarczającym dowodem odbioru faktur korygujących przez kontrahenta w rozumieniu § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wspomniany paragraf nie definiuje bowiem w sposób jednoznaczny formy potwierdzenia odbioru faktur korygujących mówiąc jedynie o konieczności uzyskania tego potwierdzenia.

Zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Przywołana regulacja nie określa formy w jakiej powinno nastąpić potwierdzenie faktury korygującej. Należy zatem stwierdzić, iż potwierdzenie takie może być dokonane w każdej formie, która pozwala na jednoznaczne stwierdzenie, iż odbiorca otrzymał fakturę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż potwierdzenia odbioru faktur korygujących przesyłane będą do Spółki drogą elektroniczną w formie miesięcznego zestawienia zaksięgowanych bezspornych faktur korygujących.

O ile zatem Spółka może tak ułożyć swoje stosunki z kontrahentami, aby bezpośrednio oni przesyłali zestawienie potwierdzające jednoznacznie datę odebrania konkretnych faktur korygujących a sposób przekazania tego zestawienia drogą elektroniczną pozwoli w sposób pewny określić datę jego otrzymania, zestawienie to będzie stanowić potwierdzenie, o którym mowa w w/cyt. § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie