Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60 z późniejszymi zmianami), art.8 ust.3, art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.02.2006r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wolapostanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące stosowania stawki podatku od towarów i usług przy świadczeniu usług szkoleniowych - za nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 20.02.2006r Strona złożyła wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
W zakresie działalności osoba fizyczna zgłosiła usługi programistyczno - internetowo - komputerowe, usługi doradztwa, konsultingu i usługi szkoleniowe. Podatnik zamierza przeprowadzić wykłady i szkolenia na tematy związane z programowaniem. Szkolenia - jako usługi edukacyjne są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zapytanie
Czy podatnik musi na fakturze za wykłady i szkolenia zastosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0%, czy może zastosować stawkę podatku w wysokości 22%?
Stanowisko wnioskodawcy
Ponieważ firma nie
jest firmą typowo edukacyjną ale świadczy usługi informatyczne szeroko rozumiane - a więc i szkolenia z tego zakresu są usługami informatycznymi i podatnik może opodatkować je stawką 22%.
Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko wnioskodawcy - za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art.8 ust.3 ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Jednocześnie informuje się stronę, że do zaklasyfikowania danych czynności do odpowiedniej grupy usług nie są kompetentne organy skarbowe. W myśl Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 5 listopada 2002r w sprawie trybu wydawania opinii
klasyfikacyjnych według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 12 poz.87):
-zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty, towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów,
-w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.
Ponadto, zgodnie z art.43 ust.1 pkt 1 ww. ustawy - zwalnia się o podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym - pod poz. 7 figurują usługi w zakresie edukacji PKWiU ex 80.
Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdza, że:
Kwalifikacja czynności sprzedaży usług przeprowadzenia wykładów i szkoleń z zakresu programowania powinna
nastąpić na podstawie przepisów o statystyce publicznej, zgodnie z obowiązującą Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU). Dopiero sklasyfikowanie dokonywanych czynności wg powyższego pozwoli na określenie stawki podatku od towarów i usług obowiązującej przy świadczeniu przedmiotowych usług. Na dokonanie przedmiotowej klasyfikacji nie ma wpływu fakt, iż podatnik nie jest firmą typowo edukacyjną, ale świadczącą usługi informatyczne - ważny jest bowiem charakter dokonywanej czynności a nie to kto jest jej wykonawcą.
Jeżeli jednak - jak zauważa podatnik - usługi szkolenia z zakresu programowania będą zawierały się w usługach edukacyjnych (PKWiU ex 80) - podatnik przy ich świadczeniu ma obowiązek zastosować zwolnienie od podatku, na mocy ww. przepisu art.43 ust.1 pkt 1 ww. ustawy, nie zaś 0% lub 22%, na co powołuje się Wnioskodawca.