Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej w dalszej treści Ordynacją podatkową, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6 marca 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje za nieprawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 8 marca 2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Wieruszowie wpłynął wniosek podatnika z dnia 6 marca 2006r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu
stosowania prawa podatkowego. Wniosek ten został przez podatnika uzupełniony pismem z dnia 8 kwietnia 2006r., złożonym w tut. Urzędzie w dniu 12 kwietnia 2006r.
Wniosek podatnika dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% do:
1) usług czyszczenia pieców i kominów (kwalifikowanych przez podatnika w PKWiU 74.70.15 ),
2) działalności w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego ( kwalifikowanych przez podatnika w PKWiU 74.20 ),
3) robót związanych z fundamentowaniem ( kwalifikowanych przez podatnika w PKWiU 45.25 )
wykonywanych na:
1) budynkach mieszkalnych jednorodzinnych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 111 ),
2) budynkach o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 112 ),
3) budynkach zbiorowego zamieszkania ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 113 ),
4) budynkach hoteli i budynkach zakwaterowania
turystycznego ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 121 ),
5) budynkach biurowych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 122 ),
6) budynkach handlowo - usługowych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 123 ),
7) budynkach transportu i łączności( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 124 ) ,
8) budynkach przemysłowych i magazynowych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 125 ),
9) ogólnodostępnych obiektach kulturalnych, budynkach o charakterze edukacyjnym, budynkach szpitali i zakładów opieki medycznej oraz obiektach kultury fizycznej ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 126 ),
10) budowlach sportowych i rekreacyjnych ( kwalifikowanych przez podatnika w PKOB 241 ).
Z treści wniosku podatnika wynika, że dla wszystkich wskazanych powyżej usług, wykonywanych na wszystkich wymienionych obiektach podatnik, z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej
ustawą o VAT", wywodzi zastosowanie 7% stawki podatku.
Rozpatrując wniosek podatnika zważyłem, co następuje:
Zgodnie z art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Stosownie do postanowień art. 14a § 3 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stosownie do postanowień art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a ustawy o VAT, w okresie od dnia
przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.Z powyższego wynika, że aby zastosowanie miała wynikająca z omawianej regulacji 7% stawka podatku:
1) wykonywane przez podatnika usługi muszą być robotami budowlanymi
2) wykonywanymi na obiektach budownictwa mieszkaniowego lub na infrastrukturze towarzyszącej temu budownictwu.
Roboty budowlane, to usługi klasyfikowane w sekcji F dział 45 Polskiej Klasyfikacji
Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU ) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm. ), obowiązującej do celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2006r. na mocy § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( Dz.U. Nr 89, poz. 844 ze zm. ).
Z usług wymienionych przez wnioskodawcę pojęciem tym objęte są zatem roboty związane z fundamentowaniem (kwalifikowane przez wnioskodawcę w PKWiU 45.23), poza tym pojęciem pozostają natomiast usługi czyszczenia pieców i kominów oraz działalność w zakresie projektowania budowlanego, urbanistycznego i technologicznego (kwalifikowane przez wnioskodawcę odpowiednio w PKWiU 74.70.15 i 74.20).
Legalna natomiast definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego zawarta została w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT. Zgodnie z nią przez obiekty budownictwa
mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Definicji tej odpowiadają wymienione przez podatnika budynki mieszkalne jednorodzinne oraz budynki o dwóch lub więcej kondygnacjach (kwalifikowane przez wnioskodawcę odpowiednio do PKOB 111 i 112). Natomiast z budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB 113) wskazanej definicji odpowiadają tylko te, które są budynkami kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztorami, domami zakonnymi, plebaniami, kuriami, rezydencjami biskupimi oraz rezydencjami Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Pozostałe wymienione przez
wnioskodawcę obiekty nie mieszczą się w przytoczonej definicji obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Reasumując należy stwierdzić, że z wymienionych przez wnioskodawcę usług z preferencyjnej, 7% stawki podatku, korzystają wyłącznie roboty związane z fundamentowaniem (kwalifikowane przez podatnika w PKWiU 45.25) wykonywane na budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, budynkach mieszkalnych wielorodzinnych lub budynkach zbiorowego zamieszkania - wyłącznie na budynkach kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztorach, domach zakonnych, plebaniach, kuriach, rezydencjach biskupich oraz rezydencjach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.Pozostałe z wymienionych przez wnioskodawcę usług, bez znaczenia na jakim obiekcie są wykonywane, a także usługi związane z fundamentowaniem (kwalifikowane przez wnioskodawcę w PKWiU 45.25) wykonywane na innych niż wyżej wymienione obiektach, podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.
Dla kompletności
niniejszej interpretacji zauważenia wymaga jeszcze regulacja § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), który stanowi, że podstawową, 22% stawkę podatku, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Pod poz. 20 tego załącznika wymienione zostały usługi polegające na budowie, remontach i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):
1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.
W świetle powyższego, w przedstawionym stanie faktycznym, nie podzielając poglądu zaprezentowanego przez wnioskodawcę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wieruszowie orzekł jak w sentencji.
Niniejsza
interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania,niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.