POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/435/291/2005/SK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.03.2006, sygn. 1473/WV/443/435/291/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.12.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art. 9 ust. 1, art. 17 ust.1 pkt. 5, art. 19 ust.4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, podane we wniosku, jest nieprawidłowe w części dotyczącej momentu powstania obowiązku podatkowego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca, natomiast w pozostałej części jest prawidłowe.

Uzasadnienie


1.Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: X Sp. z o.o. dokonała zakupu chwytaka do papieru w firmie Y z siedzibą w Holandii, zarejestrowanej dla potrzeb NIP w Holandii, o numerze NL 0000000000 Zgodnie z informacjami otrzymanymi od dostawcy powyższy chwytak został przywieziony do Polski w lipcu 2004r. w celach prezentacji - data dostawy została potwierdzona poprzez uzyskanie kopii dokumentu CMR z firmy Y. Zgodnie z informacjami otrzymanymi z firmy Y chwytak nie był przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej z Holandii do Polski, a firma Y nie jest zarejestrowana w Polsce dla potrzeb podatku od towarów i usług. Dnia 29/09/2004 firma Y wystawiła naszej firmie fakturę sprzedaży chwytaka na kwotę 6.000 EUR - faktura wpłynęła do firmy X. 18 października 2004r. Chwytak został dostarczony do X zgodnie z wewnętrznymi dokumentami PZ 01/10/2004r. X nie zadeklarowała powyższej transakcji w deklaracjach podatkowych VAT-7 z uwagi na trudności w uzyskaniu informacji dotyczących szczegółów transakcji zarówno od dostawcy jak i pracowników firmy zajmujących się obsługą transakcji. Towar będący przedmiotem dostawy znajdował się na terytorium Polski w chwili zakupu przez X

2. Pytanie podatnika: Jak winna być zadeklarowana transakcja nabycia chwytaka dla potrzeb podatku od towarów i usług?

3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: Zgodnie z uzyskanymi przez nas informacjami dostawa chwytaka dokonana została na terytorium Polski , a dostawcą towarów jest firma zagraniczna, która nie rozlicza podatku VAT w Polsce. Na podstawie art.17 ust. 1 pkt. 5 ustawy o podatku od towarów i usług ciężar opodatkowania spoczywa na nabywcy tj. na X. Nasza Spółka winna w deklaracji za październik 2004r. tj. miesiąc dokonania dostawy przez firmę Y zadeklarować podatek należny VAT na podstawie faktury wewnętrznej VAT dokumentującej dostawę. Faktura winna być wystawiona zgodnie z kursem z dnia dokonania dostawy gdyż faktura wewnętrzna nie została wystawiona w terminie 7-miu dni od daty dostawy chwytaka. Nabywcy towaru tj. firmie X. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego ( który jest jednocześnie podatkiem należnym) w miesiącu październiku 2004r. Prawo to przysługuje na podstawie art.86 ust.2 pkt. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Transakcja ta nie powinna być wskazana w kwartalnej informacji podsumowującej wewnątrzwspólnotowe nabycia z uwagi na fakt, że nie stanowi ona w rozumieniu przepisów ustawy VAT wewnątrzwspólnotowego nabycia, gdyż w wyniku dostawy towary nie były przetransportowane na terytorium Polski z innego państwa członkowskiego. W związku z powyższym transakcję wykazano w deklaracji VAT-7 za miesiąc październik 2004r.

4.Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

W stanie prawnym obowiązującym na dzień zdarzenia ( październik 2004r.) , w myśl postanowień art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: 1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; 2) eksport towarów; 3) import towarów; 4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów , o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę towar ( chwytak do papieru) został przywieziony do Polski w lipcu 2004r. w celach prezentacji ,co potwierdza list przewozowy CMR wskazujący jako odbiorcę firmę : Z Sp. z o.o. Dostawa towaru do Wnioskodawcy miała miejsce w październiku 2004r. , a towar będący przedmiotem dostawy w chwili zakupu znajdował się na terytorium Polski. Faktura dokumentująca nabycie została wystawiona przez kontrahenta unijnego będącego zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Holandii.

W ocenie tut. Urzędu Skarbowego w sytuacji przedstawionej we Wniosku nie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ponieważ towar w omawianej transakcji nie był wysyłany ani transportowany. Dostawa towaru ma miejsce na terytorium kraju, więc w tej sytuacji brak jest podstaw do zakwalifikowania czynności do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przypadek ,gdy zagraniczny dostawca sprzedaje swój towar na terytorium kraju uregulowany został w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Zgodnie z postanowieniami cytowanego artykułu podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138. Kontrahent Spółki nie jest podatnikiem zarejestrowanym na terytorium Polski , a zatem mamy do czynienia z dostawą krajową. Powyższy przepis ma zastosowanie , zgodnie z art. 17 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy nabywcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art.15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 6 ( sprzedaż wysyłkowa). W związku z powyższym podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług w tym przypadku jest nabywca towarów, dostarczanych przez zagranicznego podatnika, który nie dokonał rejestracji w Polsce. Dostawa towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług winna zostać udokumentowana fakturą wewnętrzną. Zasady wystawiania faktur wewnętrznych zostały określone w § 28 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 971). W przypadku dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca, faktura ta może nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

W sytuacji Wnioskodawcy obowiązek podatkowy został sprecyzowany w art. 19 ust. 20 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym przepisy ust. 1-4 , 11, 13 pkt.1 lit. a), pkt. 3 i 5 oraz ust. 16 i 17 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Zatem dostawa towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca podlega opodatkowaniu według właściwej stawki podatku VAT odpowiadającej stawce krajowej z uwzględnieniem klasyfikacji statystycznej wykonywanych czynności. W przypadku towarów i usług, w stosunku do których ustawodawca nie przewidział szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, zastosowanie ma przepis ogólny wyrażony w art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wskazujący, iż obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, nie później niż w terminie 7 dni licząc od dnia wydania towaru- w przypadku Wnioskodawcy kontrahent zagraniczny wystawił dowód sprzedaży we wrześniu 2004r. , a zatem obowiązek podatkowy powstał w tym miesiącu po kursie przeliczonym z dnia wystawienia faktury ( § 37 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy VAT).

Podatek należny od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca, na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług podlega odliczeniu w rozliczeniu za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca- art. 86 ust. 10 pkt. 2 ustawy ,lub w miesiącu następnym zgodnie z zapisem art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 100 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. informacje podsumowujące składa się za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym: 1) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, 2) powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W przypadku Wnioskodawcy nie doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - miała miejsce dostawa towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca, a w tej sytuacji nie ma obowiązku wykazywania transakcji w informacji podsumowującej VAT-UE. Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, transakcja przedstawiona we Wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozliczeniu za miesiąc wrzesień 2004r. i nie należy jej wykazywać w informacji podsumowującej VAT-UE.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu