Postanowienie - Interpretacja - PP/443-100/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.01.2006, sygn. PP/443-100/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 14.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik w podaniu złożonym w dniu 14.10.2005 r. oraz w pismach uzupełniających z dnia 09.11.2005 r. i 06.12.2005 r. wskazał, iż na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta "X" przy Zespole Szkół Nr 3 w mieście "X" funkcjonuje jako gospodarstwo pomocnicze Kryta Pływalnia. Zgodnie z opinią wyrażoną przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi usługi udostępniania obiektów sportowych (krytej pływalni) dla szkół w ramach wychowania fizycznego, młodzieży szkolnej i osobom prywatnym na cele sportowo-rekreacyjne, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 92.61.10-00.00 ?Usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych?. Wnioskodawca podaje, że działalność Krytej Pływalni opodatkowana jest według stawki 7 % (załącznik nr 3 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług). Przedmiotem działalności w/w gospodarstwa pomocniczego jest m.in. prowadzenie działalności dydaktyczno-wychowawczej w zakresie wychowania fizycznego oraz organizowanie działalności rekreacyjno-sportowej dla mieszkańców miasta "X", co z kolei stanowi o ogólnodostępnym charakterze Pływalni. Strona wskazuje, że działalność dydaktyczno-wychowawcza w zakresie zajęć wychowania fizycznego prowadzona jest dla uczniów Zespołu Szkół Nr 3, przy której funkcjonuje Pływalnia, jak również dla uczniów innych szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Miasto "X" zgodnie z zatwierdzanymi projektami organizacyjnymi szkół.

Zgodnie z pismem Strony z dnia 06.12.2005 r., Gmina Miasta "X" w planie wydatków umieściła pozycję ?dotacja przedmiotowa z budżetu otrzymana przez gospodarstwo pomocnicze?. Wskazana wyżej dotacja przekazywana jest miesięcznie w wysokości 1/12 przyznanej ogólnej dotacji za pośrednictwem Wnioskodawcy, który jako jednostka budżetowa Urzędu Miasta prowadząca obsługę finansowo-księgową placówek, jest pośrednikiem w przekazywaniu środków pieniężnych.

Według wyjaśnień podatnika złożonych w dniu 27.12.2005 r. powyższa dotacja jest to dotacja przedmiotowa do cen biletów za usługi udostępniania basenu przez Krytą Pływalnię (gospodarstwo pomocnicze przy Zespole Szkół Nr 3) na rzecz uczniów szkół publicznych. Dotacja ta stanowi dopłatę do cen biletów dla uczniów szkół publicznych korzystających z basenu w ramach zajęć wychowania fizycznego.

W związku z powyższym podatnik ma wątpliwość, czy przyznana dotacja przedmiotowa do cen biletów dla uczniów szkół publicznych korzystających z pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego podlega zwolnieniu od podatku VAT.

Strona wskazuje, iż Kryta Pływalnia jako gospodarstwo pomocnicze prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ustawy). Jej działalność opodatkowana jest wg stawki 7 %. Wnioskodawca stoi jednak na stanowisku, że usługi udostępniania basenu przez Krytą Pływalnię, będącą gospodarstwem pomocniczym, świadczone na rzecz uczniów szkół publicznych korzystających z pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego (szkoła jest jednostką budżetową) podlegają zwolnieniu od podatku VAT. W tym przypadku ma zastosowanie przepis § 1 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. wprowadzający zmianę m.in. w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt. 14 cytowanego rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. W związku z powyższym omawiana wyżej dotacja stanowiąca dopłatę do cen biletów dla uczniów szkół publicznych korzystających z pływalni w ramach zajęć wychowania fizycznego również jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT.

W odpowiedzi na wniosek Podatnika o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wyjaśnia, iż w myśl zapisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą i świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy dany podmiot w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu (może to być organ administracji rządowej, samorządowej lub organizacja społeczna) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jak np. pokrycie części ceny czy też rekompensatę z powodu obniżenia ceny (w analizowanym przypadku dopłaty do biletów), tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług, a co za tym idzie stanowi również obrót w rozumieniu cyt. wyżej art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w złożonych w tut. organie podatkowym pismach oraz składając wyjaśnienia w dniu 27.12.2005 r. wskazał, iż Gmina Miasta "X" przekazuje Krytej Pływalni (za pośrednictwem Wnioskodawcy) dotację przedmiotową stanowiącą dopłatę do cen biletów dla uczniów szkół publicznych korzystających z basenu w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Kryta Pływalnia otrzymuje dotację w związku ze świadczeniem konkretnych usług, a zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami dotacja ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, iż stawką właściwą dla otrzymanych subwencji (dopłat) związanych z dofinansowaniem świadczonych usług jest stawka, jaką opodatkowuje się daną usługę.

W związku z powyższym istotne znaczenie ma ustalenie właściwej stawki podatku VAT dla świadczonych przez Krytą Pływalnię usług. Organ podatkowy wskazuje, iż zgodnie z załącznikiem nr 3 (poz. 158) do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), zwanej dalej ?ustawą o podatku od towarów i usług?, usługi w zakresie stadionów i innych obiektów sportowych sklasyfikowane wg PKWiU 92.61 podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki 7 %. Z pisma Strony i załączonej do niego opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi wynika, iż usługi świadczone przez Krytą Pływalnię mieszczą się we wskazanym wyżej grupowaniu PKWiU 92.61, a więc podlegają opodatkowaniu według stawki 7 %.

Organ podatkowy wskazuje jednak, iż w dniu 25.06.2004 r. w Dzienniku Ustaw Nr 145, poz. 1541 zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23.06.2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z tym dniem w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) dodano pkt. 14, na mocy którego zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy (tj. usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 18 ustawy z dnia 26.11.1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity Dz.U. z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późn. zm.) jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Z pisma Wnioskodawcy wynika, iż Kryta Pływalnia jest gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej, jaką jest Zespół Szkół Nr 3 w mieście "X". Pływalnia świadczy usługi na rzecz uczniów szkół publicznych (szkoła jest jednostką budżetową) korzystających z basenu w ramach zajęć wychowania fizycznego. Usługi te podlegają zatem zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie cytowanego wyżej przepisu § 8 ust. 1 pkt. 14 rozporządzenia Ministra Finansów.

Jak już wcześniej wskazano stawką właściwą dla otrzymanych subwencji (dopłat) związanych z dofinansowaniem świadczonych usług jest stawka, jaką opodatkowuje się daną usługę. W związku z powyższym dotacja przedmiotowa związana bezpośrednio z usługami udostępniania pływalni uczniom szkół publicznych korzystających z basenu w ramach zajęć wychowania fizycznego (dotacja stanowiąca dopłatę do cen biletów na basen dla uczniów szkół publicznych), jest również zwolniona od podatku VAT.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko podatnika za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Wejherowie