Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kartuzach działając w oparciu o przepisy:
- art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami),
po rozpatrzeniu wniosku Podatnika o udzielenie wyjaśnień co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie stosowania stawki 0% w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów
stwierdza
że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
W dniu 16.11.2005 r. Podatnik złożył w tut. Organie podatkowym wniosek w trybie art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 Nr 8, poz. 60 z późn. zmianami), o udzielenie wyjaśnień co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika.
W myśl art. 14 a § 1 w/cyt. ustawy, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i handlu, jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, jak również VAT/UE. W dniu 20.10.2005 r. Podatnik dokonał wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do Niemiec zgodnie z fakturą VAT numer xxx z dnia 20.10.2005 r. o wartości netto 00,00 zł (00.000,00 EURO). Przewoźnikiem towarów była firma xxxx, wynajęta przez firmę niemiecką. Do dnia złożenia przedmiotowego wniosku Podatnik nie otrzymał od firmy niemieckiej potwierdzonych dokumentów tj. specyfikacja towarowa poszczególnych sztuk ładunków, dokument potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego, jak i podpisanej przez osobę upoważnioną do odebrania dokumentu kopii faktury VAT. Ponadto z informacji uzyskanych od niemieckiego kontrahenta wynika, iż takie dokumenty nie zostaną przesłane. Jedynymi dokumentami, jakie posiada Podatnik są: faktura VAT (bez potwierdzenia), bankowy dowód zapłaty za w/wym. fakturę oraz kserokopia listu przewozowego CMR przysłana przez przewoźnika, potwierdzająca fakt dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego.
Jednocześnie Podatnik stoi na stanowisku, iż będąc w posiadaniu w/wym. dokumentów, na mocy art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) przedmiotową dostawę można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i opodatkować według stawki 0%.
Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42. Norma art. 42 ust. 1 w/ cyt. ustawy wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
- podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
- podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem, wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Art. 42 ust. 3 w/cyt. ustawy wskazuje, iż dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
- dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju ? w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
- kopia faktury,
- specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku
? z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Ponadto należy wskazać, iż zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
- korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
- dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
- dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny ? dokument stwierdzający wygaśniecie zobowiązania;
- dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty, wymienione w art. 42 ust. 3 w/cyt. ustawy. Natomiast dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ustawy o VAT pełnią funkcję uzupełniającą w przypadku gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.
W przedmiotowej sprawie Podatnik posiada: fakturę VAT (bez potwierdzenia), bankowy dowód zapłaty za w/wym. fakturę oraz kserokopię CMR przysłaną przez przewoźnika, potwierdzającą fakt dostarczenia towaru do miejsca przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego. A zatem są to dokumenty, poprzez które dostawca może dowieść okoliczności dostarczenia towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju i stanowią dowód pozwalający na zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
Ponadto należy zauważyć, iż zgodnie z art. 42 ust. 12 w/cyt. ustawy, jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie spełnia warunku posiadania w swojej dokumentacji dowodów, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium Polski i dostarczone do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, wykazuje tę dostawę jako dostawę na terytorium kraju, czyli nie jako sprzedaż opodatkowaną stawką 0%, lecz według stawki właściwej dla danego towaru w kraju.
Natomiast na podstawie art. 42 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług otrzymanie przez podatnika dowodu, o którym mowa w ust. 1 pkt. 2, w terminie późniejszym niż określony w ust. 12 upoważnia podatnika do dokonania korekty złożonej deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, w której wykazał dostawę towarów.
Mając na uwadze powyższe tut. Organ podatkowy postanowił jak w sentencji.