Temat interpretacji
Z treści złożonego wniosku wynika, że XX jako zakład budżetowy Gminy jest stroną umów najmu i dzierżawy i wystawia faktury VAT najemcom i dzierżawcom. Równocześnie wskutek zmiany ustawy o finansach publicznych, dochody z najmu i dzierżawy jest zobowiązany niezwłocznie odprowadzić do Gminy, ponieważ art. 24 ust. 2 tej ustawy określa, że od l stycznia 2006r. dochody z najmu i dzierżawy nie mogą być przychodami własnymi zakładu budżetowego.
W związku z powyższym u Wnioskodawcy powstała wątpliwość, czy wpływy z czynszu winny być odprowadzane do Gminy w kwocie brutto, czy w kwocie netto.
Wnioskodawca przedstawiając własne stanowisko stwierdził, że do przychodów własnych zakładu budżetowego nie zalicza się przychodów z czynszu, które są niezwłocznie transferowane do Gminy, wobec tego podatek należny od czynszu winna rozliczyć Gmina.
Organ podatkowy po rozpoznaniu sprawy uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Art. 15 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 54, póz. 535 z późn. zm.) stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców i usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 24 ust. l pkt 2 i ust. 2 ustawy o finansach publicznych (Dz.U. z 2005r. Nr 249, póz. 2104 z późn. zm.) do przychodów własnych zakładów budżetowych, z których jednostki te pokrywają koszty swojej działalności, nie zalicza się dochodów z najmu i dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących składników majątkowych odpowiednio Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.
Strona będąc zakładem budżetowym Gminy, utworzonym dla realizacji zadań własnych Gminy, jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej, która samodzielnie wykonuje powierzone jej zadania. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług posiada zatem odrębny status podatnika. Rozporządzając składnikami majątku powierzonymi przez Gminę świadczy usługi najmu i dzierżawy i jako strona umów cywilnoprawnych wystawia z tego tytułu faktury VAT. Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług spoczywa zatem na Wnioskodawcy, a nie na Gminie. Specyficzne dla zakładów budżetowych zasady rozliczeń finansowych, wynikające z ustawy o finansach publicznych, w opinii tutejszego organu podatkowego nie mają wpływu na obowiązki wynikające z ustaw podatkowych.