Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Sp. z o.o., z dnia 2.11.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego we wniosku przez Stronę stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Ona na rzecz zleceniodawcy na podstawie zawartej umowy kompleksowe usługi reklamy i marketingu. W ramach świadczonych usług reklamowych i promocyjnych Strona m.in. przekazuje nabyte wcześniej towary (obejmujące w szczególności gadżety reklamowe, drobne upominki, materiały reklamowe i informacyjne) i usługi obce ( w tym np. usługi turystyczne, usługi gastronomiczne i hotelarskie) na rzecz podmiotów będących adresatami poszczególnych akcji promocyjnych organizowanych przez Stronę w ramach usług świadczonych na rzecz zleceniodawcy. Wartość wydawanych towarów i usług wliczona jest do podstawy wynagrodzenia Strony i stanowi wraz z kosztami innych czynności dokonywanych na rzecz zleceniodawcy element kalkulacyjny wynagrodzenia Strony należnego z tytułu świadczonej usługi reklamowej. W konsekwencji wartość wydawanych towarów i usług jest uwzględniana w podstawie opodatkowania świadczonych usług. Strona nabywając przekazywane towary i usługi ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabywanymi towarami i usługami na zasadach ogólnych. Mając na uwadze powyższe Strona zwróciła się o potwierdzenie stanowiska, iż dokonywane przez nią wydania towarów oraz przekazania usług obcych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako składnik wynagrodzenia należnego Stronie z tytułu świadczonych usług marketingowych i reklamowych, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w momencie ich wydania przez Stronę osobom trzecim.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl ust. 2 w/w artykułu przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, a w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
W/w przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 w/w ustawy).
W świetle powyższych uregulowań, mając na uwadze, iż jak wynika z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego, otrzymuje Ona wynagrodzenie za przekazywane towary, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego nie można uznać, iż w tym przypadku zostaje spełniona dyspozycja art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazanie towarów stanowi w tym wypadku integralną część realizowanej usługi reklamowej (marketingowej), a ich koszt jest jednym z elementów składowych wynagrodzenia należnego Stronie za realizację tej usługi. Wobec tego wydanie towarów oraz przekazania usług obcych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako składnik wynagrodzenia należnego Stronie z tytułu świadczonych usług marketingowych i reklamowych, a tym samym nie podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w momencie ich wydania/przekazania osobom trzecim.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa), w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania.