Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po zapoznaniu się z postanowieniem Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze z dnia 30.06.2005 r. nr PP/443-33/05 w sprawie udzielenia interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 ze zm.) zmienia przedmiotowe postanowienie w części dotyczącej ustalenia miejsca świadczenia (opodatkowania) wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów, jeżeli transport towarów rozpoczyna się w Polsce, a kończy się na terenie innego kraju Wspólnoty, a nabywcą usługi jest kontrahent z Polski.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 08.02.2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 22.02.2005 r. 06.05.2005 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej.
Zapytanie dotyczyło m.in. opodatkowania podatkiem VAT wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów:
1) jeżeli rozpoczęcie transportu następuje w Polsce a kończy się na terenie innego państwa UE, a:
a) nabywcą jest kontrahent z Polski
b) nabywcą jest kontrahent z innego kraju niż Polska,
2) jeżeli rozpoczęcie transportu następuje na terenie innego kraju UE niż Polska, a kończy się na terenie Polski, a:
a) nabywcą jest kontrahent z Polski,
b)
nabywcą jest kontrahent z innego kraju UE niż Polska.
Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowieniem z dnia 30.06.2005 r. udzielił interpretacji, zgodnie z którą:
- w sytuacji o której mowa w pkt 1a) usługa transportowa podlega opodatkowaniu na terenie Polski stawką podatku w wysokości 22% bez względu na to, czy kontrahent polski podał swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej w swoim kraju,
- w sytuacji o której mowa w pkt 1b) jeśli kontrahent zagraniczny nie podał numeru pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej w swoim kraju to usługa transportu podlega opodatkowaniu na całej trasie w Polsce, natomiast jeśli kontrahent podał taki numer, wówczas usługa transportowa nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT Polsce,
- w sytuacji o której mowa w pkt. 2a) usługa transportowa podlega opodatkowaniu w Polsce jeśli, kontrahent z Polski podał swój numer pod którym jest
zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej w swoim kraju, natomiast jeśli kontrahent ten nie podał takiego numeru, wówczas usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce,
- w sytuacji o której mowa w pkt. 2b) usługa transportu nie podlega opodatkowaniu w Polsce bez względu na to czy kontrahent podał numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości doanej w swoim kraju, czy nie podał takiego numeru.
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza.
Wyjaśnienie Naczelnika Urzędu Skarbowego dotyczące punktu 1b) 2a) i 2b) jest merytorycznie prawidłowe.
Za błędne natomiast należy uznać wyjaśnienie zawarte w punkcie 1a), iż w sytuacji gdy nabywcą usługi transportowej jest kontrahent z Polski to usługa transportowa podlega na całej trasie opodatkowaniu w Polsce stawką podatku wysokości 22% bez względu na to, czy kontrahent polski podał swój numer pod którym jest
zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, czy nie podał takiego numeru.
W odniesieniu do powyższego Dyrektor tut. Izby Skarbowej wyjaśnia, iż podanie numeru identyfikacji podatkowej przez kontrahenta polskiego (nabywcę usługi) ma znaczenie w przedstawionym w punkcie 1a) stanie faktycznym dla opodatkowania usługi transportowej na terytorium Polski. W sytuacji bowiem, gdy kontrahent polski poda numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego, to miejscem świadczenia usługi transportowej nie będzie terytorium kraju, lecz terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.
Wydana przez Urząd Skarbowy interpretacja zgodnie z którą, wewnątrzwspólnotowa usługa transportu towarów, której rozpoczęcie ma miejsce na terytorium Polski podlega opodatkowania w Polsce jeśli nabywcą jest kontrahent polski, bez względu na to czy podał swój numer pod którym jest
zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej w swoim kraju - w sposób rażący narusza postanowienia art. 28 ust. 3 ustawy.
Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej orzekł jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.