Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 11 lutego 2005 r. znak: GP.72240/1/05 (data wpływu do tut. U.S. 14.02.2005 r.) - uzupełnionego... - Interpretacja - 1414/PP/PO/443-07/05/AP

www.shutterstock.com
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.05.2005, sygn. 1414/PP/PO/443-07/05/AP, Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 11 lutego 2005 r. znak: GP.72240/1/05 (data wpływu do tut. U.S. 14.02.2005 r.) - uzupełnionego pismem z dnia 16 lutego 2005 r. znak: GP.72240/1/05 (data wpływu do tut. U.S. 17.02.2005 r.), oraz pismem z dnia 11 kwietnia 2005 r. znak: GP.72240/1/05 (data wpływu do tut. U.S. 12.04.2005 r.) wynika, że Urząd Miejski pobiera opłaty roczne, zarówno od osób fizycznych jak prawnych, z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych. Według wnioskodawcy opłaty te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie są odpłatnym świadczeniem usług ani odpłatną dostawą towarów. Ponadto wnioskodawca uważa, iż oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste nie jest działalnością gospodarczą prowadzoną przez gminę.

W myśl interpretacji Nr PP1 881-1181/2004/EF/2699 Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste (Dz.Urz. Min. Fin. z dnia 20 września 2004 r.) prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jednolity Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 232 Kodeksu Cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 ust. 1 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r., nie daje bowiem praw do rozporządzania jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 8 ust.1 w/cyt. ustawy o VAT , przez świadczenie usług rozumie każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej podlega zatem zgodnie z art. 8 ust. 1 w związku z art. 41 w/w ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, z zastrzeżeniem § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w myśl którego zwalnia się od podatku od towarów i usług oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze.

Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim