Temat interpretacji
prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2018 (data wpływu 9 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pt. xxxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pt. xxx.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą xxx.
Zadanie będzie realizowane częściowo ze środków własnych, pożyczek oraz przy wsparciu środków z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, przy czym podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowalnym.
Dnia xx października 2017 r. została zawarta umowa o przyznanie pomocy Nr xxx z Samorządem Województwa xxx na realizację operacji: xxx związanej z realizacją operacji typu xxx w ramach poddziałania xxxx.
W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty następujący cel:
xxx.
Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do odbioru ścieków od mieszkańców, a sieć wodociągowa do dostawy wody. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego z mieszkańcami ww. miejscowości będą zawierane umowy cywilnoprawne na odbiór ścieków i dostawę wody.
Za świadczone usługi mieszkańcy będą obciążani fakturami VAT wystawianymi przez Spółkę.
Powstała infrastruktura będzie w ewidencji środków trwałych Spółki i będzie związana z prowadzeniem sprzedaży opodatkowanej.
Inwestycje będą w całości wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Zakupy dotyczące realizowanych inwestycji oraz zakupy w późniejszym okresie związane z bieżącym utrzymaniem powstałej infrastruktury będą powiązane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Koszty związane z realizacją ww. inwestycji, jak również zakupy związane z bieżącym utrzymaniem wybudowanych sieci udokumentowane będą fakturami VAT na Spółkę (nabywcą będzie Spółka).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego VAT pełnej kwoty (100%) podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących ponoszenie wydatków na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą xxxx?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura służyć będzie tylko i wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT, tj. odpłatnemu odprowadzaniu ścieków i dostawie wody na rzecz mieszkańców.
W związku z powyższym Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Spółka z o.o. przysługuje pełne prawo do odliczenia od podatku należnego VAT pełnej kwoty (100%) podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących ponoszenie wydatków na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą xxxx.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu, jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane.
Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą xxx. Zakupy dotyczące realizowanych inwestycji oraz zakupy w późniejszym okresie związane z bieżącym utrzymaniem powstałej infrastruktury będą powiązane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Koszty związane z realizacją ww. inwestycji, jak również zakupy związane z bieżącym utrzymaniem wybudowanych sieci udokumentowane będą fakturami VAT na Spółkę (nabywcą będzie Spółka). Wybudowana sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do odbioru ścieków od mieszkańców, a sieć wodociągowa do dostawy wody. Inwestycje będą w całości wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Po zakończeniu zadania inwestycyjnego z mieszkańcami miejscowości będą zawierane umowy cywilnoprawne na odbiór ścieków i dostawę wody. Za świadczone usługi mieszkańcy będą obciążani fakturami VAT wystawianymi przez Spółkę.
Na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową kanalizacji sanitarnej i sieci wodociągowej.
Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że inwestycje będą w całości wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej. Zakupy dotyczące realizowanych inwestycji oraz zakupy w późniejszym okresie związane z bieżącym utrzymaniem powstałej infrastruktury będą powiązane wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach, dokumentujących poniesione wydatki związane z rozbudową infrastruktury wodno-ściekowej. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działał jako podatnik podatku VAT i wydatki związane z realizacją projektu będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem, polegających na świadczeniu odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków, wynikających z zawartych umów cywilnoprawnych pomiędzy Wnioskodawcą, a mieszkańcami gminy.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w związku z budową infrastruktury wodno-ściekowej, pod warunkiem nie wystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy o VAT.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w xxxx, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekle prowadzone postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej