Temat interpretacji
Prawo do odliczenia VAT w związku z realizacją inwestycji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2018 r. (data wpływu 27 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 kwietnia 2018 r. (data wpływu 27 kwietnia 2018 r. oraz 15 maja 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją projektu pn.: Dostosowania pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w zawiązku z realizacją projektu pn.: Dostosowania pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku (). Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 kwietnia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca Miasto jest czynnym podatnikiem VAT. Centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto niebawem przystąpi do realizacji projektu pn.: Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku ().
Przedmiotem projektu jest:
- Adaptacja pomieszczeń w budynku Szkoły Podstawowej (wcześniej Gimnazjum ) na potrzeby Centrum () wraz z nadbudową pomieszczenia opału kotłowni oraz rozbudową budynku szkoły o przedsionek windy.
- Rewitalizacja Parku ().
Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana w szczególności do projektów planowanych do realizacji przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego:
- Centrum () (C()) I etap (podziałanie 9.2.1 RPO W 2014-2020),
- Centrum Społecznościowe A. I etap (podziałanie 9.1.1 RPO W 2014-2020).
Okres realizacji projektu: I kw. 2015 r. II kw. 2019 r.
Realizacja projektu ma celu wzrost dostępności i jakości usług społecznych zapobiegających ubóstwu i wykluczeniu społecznemu oraz zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej rewitalizowane tereny dzielnicy. Natomiast celem szczegółowym projektu jest stworzenie przestrzeni na potrzeby działania Centrum () wraz terenem umożliwiającym realizowanie aktywnych form edukacyjnych i rekreacyjnych.
Zidentyfikowany główny problem na który odpowiada projekt to: brak miejsc integracji i aktywizacji społecznej ludności dzielnicy. Dzięki realizacji projektu, w wyremontowanych i zaadaptowanych obiektach będą się odbywały różnego rodzaju spotkania, warsztaty, wydarzenia oraz koncerty. W okresie letnim wolontariusze będę prowadzić działania skierowane do dzieci na terenie rewitalizowanego Parku. Zrewitalizowany Park będzie miejscem, w którym odbywać się będą inne inicjatywy o charakterze edukacyjno-kulturowym przyczyniające się do integracji i zwiększenia spójności społecznej, a równocześnie do zmniejszenia różnic w poziomie życia mieszkańców. W konsekwencji tego realizacja projektu dzięki stworzeniu przestrzeni do realizacji działań miękkich pozwoli na wyrównywanie społecznych różnic między młodzieżą, a także zwiększenie dostępności podstawowych usług społecznych oraz m.in.: wzrost spójności społecznej, integracji i zmniejszenie dysproporcji w poziomie życia mieszkańców, w tym przede wszystkim młodzieży, zwiększenie poziomu wiedzy i zainteresowania aktywnością społeczną, samorządnością i wolontariatem, ograniczenie zachowań destrukcyjnych prezentowanych przez młodzież poprzez ukierunkowanie aktywności na konstruktywne sposoby spędzania wolnego czasu, zwiększenie szans wejścia na rynek pracy uczestników.
Miasto jest bezpośrednim beneficjentem projektu oraz będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji poprzez swoje jednostki organizacyjne. Pośrednimi beneficjentami projektu będą przede wszystkim mieszkańcy i uczniowie dzielnicy.
W realizację projektu zarówno w fazie inwestycyjnej, jak i operacyjnej zaangażowany zostanie Zakład Zieleni Miejskiej (dalej ZZM) oraz Szkoła Podstawowa (dalej SP) przy współudziale Centrum Usług Wspólnych (dalej CUW) jednostki organizacyjnej Miasta odpowiedzialnej za obsługę finansowo-księgową placówek oświatowych w mieście.
ZZM jest jednostką organizacyjną Miasta działającą w formie jednostki budżetowej nieposiadającej osobowości prawnej, podlegającą centralizacji rozliczeń podatku od towarów i usług. Mienie Zakładu stanowi mienie komunalne Miasta przekazane mu w użytkowanie. ZZM swoim zarządem obejmuje parki i skwery na terenie. Do głównych zadań statutowych ZZM należy: utrzymanie porządku i czystości w parkach, na placach zabaw, skwerach i ścieżkach rowerowych, pielęgnacja nasadzeń drzew, krzewów i kwiatów, obsadzanie kwietników sezonowych, koszenie, zgrabianie trawy i liści, przygotowanie terenów pod uroczystości, imprezy miejskie i okolicznościowe, pielęgnacja drzewostanu na terenach miejskich, zimowe utrzymanie alejek i chodników w parkach i skwerach. ZZM w zakresie części projektu obejmującej rewitalizację Parku odpowiedzialny będzie za utrzymanie infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji. Nadzór nad ZZM sprawuje Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta.
SP wraz z CUW również są jednostkami budżetowymi Miasta i również podlegają centralizacji w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług. SP oprócz zwykłej działalności edukacyjnej prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na najmie pomieszczeń. Pomieszczenia po kotłowni w przyszłości będą mogły być nieodpłatnie udostępniane np. stowarzyszeniom. W ramach nieodpłatnego udostępniania ww. pomieszczeń użytkownik będzie zobowiązany ponosić tylko opłatę z tytułu zużytych mediów (woda, prąd).
Przedmiotowe jednostki odpowiedzialne będą za utrzymanie infrastruktury powstałej w wyniku inwestycji w zakresie adaptacji pomieszczeń w budynku szkoły.
Pomieszczenia SP będą wykorzystywane na rzecz projektu Centrum () (C()), natomiast zrewitalizowana przestrzeń Parku zgodnie z ww. opisem. Po zrealizowaniu inwestycji infrastruktura pozostanie własnością Miasta. Utrzymanie powstałej w wyniku projektu infrastruktury i finansowanie działalności operacyjnej będzie w gestii Miasta.
Wydatki związane z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem oraz remontami infrastruktury, będą pokrywane ze środków budżetowych Miasta oraz będą zabezpieczone co roku w budżecie ZZM oraz SP.
Zabezpieczone środki obejmować będą bieżące utrzymanie infrastruktury, jej naprawy oraz niezbędne remonty, tak aby utrzymać cele projektu przez wymagany zasadami programowymi minimalny okres pięciu lat po otrzymaniu ostatniej płatności należnej na rzecz Beneficjenta.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku () będą związane z realizacją zadań własnych gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Towary i/lub usługi zakupione w ramach projektu pn. Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku () nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana do projektów planowanych do realizacji przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego:
- Centrum () (C()) I etap (podziałanie 9.2.1 RPO W 2014-2020),
- Centrum Społecznościowe A. I etap (podziałanie 9.1.1 RPO W 2014-2020).
Ponadto Wnioskodawca poinformował, że w związku z koniecznością ponoszenia przez przyszłych użytkowników kosztów zużytych mediów, założone będą liczniki umożliwiające odczyt zużycia i fakturowanie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z realizacją projektu pn. Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej nr () wraz z rewitalizacją Parku () Miasto będzie mogło dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych nakładów?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do dokonania odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu poniesionych nakładów na realizację projektu pn. Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku ().
Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Natomiast na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą m. in. sprawy edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Biorąc powyższe pod uwagę, w zakresie tych zadań gmina nie jest uznawana za podatnika, nie będzie więc mogła dokonać odliczenia podatku należnego. Ponadto, zrealizowany projekt nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.
Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie VAT.
Wyłączona jest zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu)towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (par. ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia. Jednakże Miastu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowiło środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.
Biorąc więc powyższe pod uwagę, Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z nakładów poczynionych na realizację projektu pn. Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku ().
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;
- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz;
- 3a) działalności w zakresie telekomunikacji;
- lokalnego transportu zbiorowego;
- ochrony zdrowia;
- pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych;
- 6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- gminnego budownictwa mieszkaniowego;
- edukacji publicznej;
- kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych;
- targowisk i hal targowych;
- zieleni gminnej i zadrzewień;
- cmentarzy gminnych;
- porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
- polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej;
- wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
- promocji gminy;
- współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 60 i 573);
- współpracy ze
społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Centralizacja w zakresie rozliczania podatku VAT nastąpiła z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto niebawem przystąpi do realizacji projektu pn.: Dostosowanie pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku (). Przedmiotem projektu jest adaptacja pomieszczeń w budynku Szkoły Podstawowej na potrzeby Centrum () wraz z nadbudową pomieszczenia opału kotłowni oraz rozbudową budynku szkoły o przedsionek windy, a także rewitalizacja Parku. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywana w szczególności do projektów planowanych do realizacji przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Okres realizacji projektu: I kw. 2015 r. II kw. 2019 r.
Realizacja projektu ma celu wzrost dostępności i jakości usług społecznych zapobiegających ubóstwu wykluczeniu społecznemu oraz zwiększenie aktywizacji społeczno-gospodarczej ludności zamieszkującej rewitalizowane tereny. Natomiast celem szczegółowym projektu jest stworzenie przestrzeni na potrzeby działania Centrum () wraz terenem umożliwiającym realizowanie aktywnych form edukacyjnych i rekreacyjnych. Zidentyfikowany główny problem, na który odpowiada projekt to: brak miejsc integracji i aktywizacji społecznej ludności. Dzięki realizacji projektu, w wyremontowanych i zaadaptowanych obiektach będą się odbywały różnego rodzaju spotkania, warsztaty, wydarzenia oraz koncerty. W okresie letnim wolontariusze będę prowadzić działania skierowane do dzieci na terenie rewitalizowanego Parku Olimpijczyków. Zrewitalizowany Park będzie miejscem, w którym odbywać się będą inne inicjatywy o charakterze edukacyjno-kulturowym przyczyniające się do integracji i zwiększenia spójności społecznej, a równocześnie do zmniejszenia różnic w poziomie życia mieszkańców. W konsekwencji tego realizacja projektu dzięki stworzeniu przestrzeni do realizacji działań miękkich pozwoli na wyrównywanie społecznych różnic między młodzieżą, a także zwiększenie dostępności podstawowych usług społecznych oraz m.in.: wzrost spójności społecznej, integracji i zmniejszenie dysproporcji w poziomie życia mieszkańców, w tym przede wszystkim młodzieży, zwiększenie poziomu wiedzy i zainteresowania aktywnością społeczną, samorządnością i wolontariatem, ograniczenie zachowań destrukcyjnych prezentowanych przez młodzież poprzez ukierunkowanie aktywności na konstruktywne sposoby spędzania wolnego czasu, zwiększenie szans wejścia na rynek pracy uczestników.
Miasto jest bezpośrednim beneficjentem projektu oraz będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku jego realizacji poprzez swoje jednostki organizacyjne. Pośrednimi beneficjentami projektu będą przede wszystkim mieszkańcy i uczniowie.
W realizację projektu zarówno w fazie inwestycyjnej, jak i operacyjnej zaangażowany zostanie Zakład Zieleni Miejskiej (dalej ZZM) oraz Szkoła Podstawowa (dalej SP) przy współudziale Centrum Usług Wspólnych (dalej CUW) jednostki organizacyjnej Miasta odpowiedzialnej za obsługę finansowo-księgową placówek oświatowych w mieście.
SP oprócz zwykłej działalności edukacyjnej prowadzi również działalność gospodarczą polegającą na najmie pomieszczeń. Pomieszczenia po kotłowni w przyszłości będą mogły być nieodpłatnie udostępniane np. stowarzyszeniom. W ramach nieodpłatnego udostępniania ww. pomieszczeń użytkownik będzie zobowiązany ponosić tylko opłatę z tytułu zużytych mediów (woda, prąd).
Pomieszczenia SP będą wykorzystywane na rzecz projektu Centrum () (C()), natomiast zrewitalizowana przestrzeń Parku Olimpijczyków zgodnie z ww. opisem. Po zrealizowaniu inwestycji infrastruktura pozostanie własnością Miasta. Utrzymanie powstałej w wyniku projektu infrastruktury i finansowanie działalności operacyjnej będzie w gestii Miasta.
Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu będą związane z realizacją zadań własnych gminy, określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Towary i/lub usługi zakupione w ramach projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto Wnioskodawca poinformował, że w związku z koniecznością ponoszenia przez przyszłych użytkowników kosztów zużytych mediów, założone będą liczniki umożliwiające odczyt zużycia i fakturowanie.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywca usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to co do zasady niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę).
W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach art. 7 ust. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy w przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
W art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Oznacza to, że koszty niektórych usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez świadczącego usługę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę. Dotyczy to sytuacji, w której podatnik kupuje usługę, a następnie w stanie nieprzetworzonym odsprzedaje ją swojemu kontrahentowi. Podatnik jest traktowany tak, jakby świadczył tę usługę. Świadczenie takich usług powinno zostać opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego rodzaju usługi. Takie uregulowanie jest konsekwencją przyjęcia zasady, że czynność wykonana we własnym imieniu przez podatnika powoduje dla niego powstanie obowiązku podatkowego.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pomieszczenie po kotłowni w przyszłości będzie nieodpłatnie udostępniał np. stowarzyszeniom. W ramach nieodpłatnego udostępniania kotłowni użytkownik będzie zobowiązany ponosić tylko opłatę z tytułu zużytych mediów (woda, prąd). W związku z koniecznością ponoszenia przez przyszłych użytkowników kosztów zużytych mediów, założone będą liczniki umożliwiające odczyt zużycia i fakturowanie mediów.
Kwestię zawierania umów reguluje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459, z późn. zm.), dalej k.c. Zasada swobody umów zapisana jest w art. 3531 k.c., w świetle którego strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.
Umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną, zgodnie bowiem z art. 710 k.c. przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Odnosząc się natomiast do problematyki świadczenia złożonego, należy przypomnieć, że dla celów podatku VAT każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne. Z utrwalonego orzecznictwa TSUE wynika niemniej, że w pewnych okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem które mogą oddzielnie prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jedną transakcję, jeżeli nie są one od siebie niezależne. Jedna transakcja występuje w szczególności wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie ekonomiczne, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny. Jest tak również w sytuacji, gdy jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast inne świadczenie lub świadczenia stanowią jedno lub więcej świadczeń pomocniczych dzielących los podatkowy świadczenia głównego.
W szczególności świadczenie należy uznać za pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samego w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego usługodawcy.
Należy wskazać, że przy rozpatrywaniu kwestii złożoności czynności użyczenia nieruchomości oraz dostawy mediów, mają znaczenie postanowienia umowne wiążące Miasto ze stowarzyszeniem, któremu udostępniane jest pomieszczenie po kotłowni, a kryterium zużycia będzie miało charakter decydujący o zakwalifikowaniu mediów (woda, prąd) jako świadczeń odrębnych od czynności udostępnienia nieruchomości. Odnosząc powyższe do opisu sprawy stwierdzić należy, że w przypadku, gdy umowa nieodpłatnego użyczenia pomieszczenia po kotłowni przewiduje osobne fakturowanie mediów, w kwotach odzwierciedlających faktyczne ich zużycie (określone według liczników), to takie świadczenie należy traktować jako usługę odrębną od usługi nieodpłatnego użyczenia pomieszczenia po kotłowni.
Podkreślić należy, że świadczenia te nie są związane z usługą użyczenia, ponieważ nieruchomość zostanie użyczona nieodpłatnie. Przedmiotem świadczenia na rzecz biorącego w nieodpłatne używanie będzie korzystanie z dostawy wody i energii elektrycznej, a zatem obciążenie będzie następowało na podstawie faktury wystawionej zgodnie z zapotrzebowaniem stowarzyszeń.
Zatem wydatki jakie będą ponosiły stowarzyszenia na rzecz Miasta w związku z wykorzystanymi mediami nie będą stanowiły zapłaty za usługę korzystania z budynku, są jedynie kosztami zwykłego jego utrzymania, które stowarzyszenia będą ponosiły na rzecz Miasta jako koszty eksploatacji tego budynku.
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz przytoczone przepisy stwierdzić należy, że przeniesienie przez Miasto kosztów mediów (refakturowanie) na rzecz stowarzyszeń w przedstawionej we wniosku sytuacji jest dla celów podatku od towarów i usług traktowane tak, jakby to Miasto świadczyło te usługi na rzecz stowarzyszeń. Za odrębnością świadczenia dostawy mediów od czynności nieodpłatnego użyczenia pomieszczeń po kotłowni przesądzają takie przesłanki, jak przewidziane w umowach osobne od czynszu fakturowanie mediów, w kwotach odzwierciedlających faktyczne ich zużycie w oparciu o liczniki.
W konsekwencji należy uznać, że udostępnianie zasadniczo nieodpłatnie pomieszczeń po kotłowni na rzecz stowarzyszeń przy jednoczesnym obciążaniu stowarzyszeń tylko z tytułu korzystania z pomieszczeń po kotłowni w oparciu o zużycie tzw. mediów, będzie stanowić dwa odrębne świadczenia, tj. nieodpłatne użyczenie przedmiotowych pomieszczeń na rzecz stowarzyszeń oraz usługę dostarczania mediów. Zatem, nie można uznać, że pomieszczenia te będą w całości wykorzystywany przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem same pomieszczenia będą wykorzystywany jedynie w celu nieodpłatnego użyczenia.
Należy wskazać, że zgodnie z powołanym wcześniej art. 7 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Miasta należą sprawy edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W związku z powyższym, Miasto zrealizowałaby inwestycję w przedmiotowych pomieszczeniach bez względu na to, czy będą one w późniejszym czasie wykorzystywane w celach podlegających opodatkowaniu, czy w celach niepodlegających opodatkowaniu.
Z przedstawionych okoliczności bezsprzecznie wynika zatem, że głównym celem ponoszonych wydatków w zakresie realizowanych inwestycji, będzie wykonywanie zadań własnych Miasta (niepodlegających opodatkowaniu). Miasto w zakresie realizacji zadań własnych nie występuje w charakterze podatnika, w związku z czym dokonując ww. nabyć nie będzie mieć również konsekwentnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją tych zadań. Utrzymanie pomieszczeń po kotłowni oraz ich wykorzystywanie w celach edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki należy do zadań własnych Miasta, które w tym zakresie nie działa w charakterze podatnika. Nie można więc bezsprzecznie przyjąć, że w momencie ponoszenia wydatków inwestycyjnych związanych z pomieszczeniami po kotłowni Wnioskodawca zamierza je wykorzystać do czynności opodatkowanych. Głównym celem projektu będzie bowiem realizacja zadań własnych.
W omawianych okolicznościach, zdaniem tut. Organu, nie występuje związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ponoszonymi wydatkami na realizację projektu. O ile nie można wykluczyć, że wydatki te mogą przyczynić się do uzyskania sprzedaży opodatkowanej, tym niemniej jednak, związek ten nie jest dostrzegalny i bezsporny, a tylko taki pozwalałby na zrealizowanie przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących omawiane inwestycje.
Powyżej rozstrzygnięto w interpretacji, że udostępnianie zasadniczo nieodpłatnie pomieszczeń po kotłowni na rzecz stowarzyszeń przy jednoczesnym obciążaniu stowarzyszeń tylko z tytułu korzystania z pomieszczeń po kotłowni w oparciu o zużycie mediów (woda, prąd), będzie stanowić dwa odrębne świadczenia, tj. nieodpłatne użyczenie pomieszczeń na rzecz stowarzyszeń oraz usługę dostarczania mediów. Zatem, nie można uznać, że pomieszczenia po kotłowni będą w całości wykorzystywane przez Miasto do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem sam pomieszczenia te będą wykorzystywane jedynie w celu nieodpłatnego użyczenia.
W konsekwencji, w ocenie tut. Organu, ponoszone przez Miasto wydatki w związku z realizacją projektu w zakresie nieodpłatnego udostępniania będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem w przedmiotowej sprawie nie wystąpił związek zakupów związanych z projektem ze sprzedażą opodatkowaną.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. W ramach realizowanego projektu Miasto nie będzie dokonywać zakupu towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.
Zatem w omawianej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Miasto nie będzie miało możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: Dostosowania pomieszczeń (po kotłowni) przy Szkole Podstawowej () wraz z rewitalizacją Parku (). Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej