Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu? - Interpretacja - 0115-KDIT1-1.4012.33.2018.1.NK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.02.2018, sygn. 0115-KDIT1-1.4012.33.2018.1.NK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2018 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Projekt pn. jest inwestycją proekologiczną o głównej funkcji wypoczynkowo-rekreacyjnej z elementami informacyjno-edukacyjnymi. Projekt został zrealizowany po obu brzegach rzeki . Jest to teren ogólnodostępny, w większości uwolniony od barier architektonicznych umożliwiający poruszanie się po nim osób niepełnosprawnych. Zakres przedmiotowy projektu obejmuje wykonanie opasek brzegowych w postaci narzutu kamiennego, przepustów, odwodnienia terenu, fontanny typu dry plaza, schodów skarpowych z okładziną drewnianą, ciągów pieszych i pieszo-jezdnych, siłowni plenerowej, dwóch boisk do gry w bule, miejsc wypoczynku na trawie, paleniska, pochylni, widowni plenerowej, toalety stacjonarnej, miejsc na toaletę przenośną, elementów małej architektury (altany, mostku drewnianego, stojaków na rowery, miejsca do gry w szachy, ławki parkowe, kosze na śmieci), remont istniejących cieków, odprowadzenie wody deszczowej, malowanie garaży, wejście na bulwar, monitoring terenu, plac zabaw, tablice informacyjno-edukacyjne, posągi (M., I., N.), zagospodarowanie nowymi nasadzeniami i uporządkowanie zieleni. Projekt ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej miasta i regionu. Inwestycja nie generuje żadnych przychodów. Korzystanie z powstałej infrastruktury jest nieodpłatne. Wnioskodawca nie pobiera opłat i nie czerpie zysków za korzystanie z obiektów. Nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT.

Nastąpiła zmiana w stosunku do dokumentacji aplikacyjnej polegająca na niepobieraniu opłat za korzystanie z toalet.

Centralizacja VAT u Wnioskodawcy nastąpiła od dnia 1 stycznia 2017 r. Inwestycja rozpoczęła się 1 marca 2017 r. (rozpoczęcie prac budowlanych), a pierwsza faktura za roboty budowlane została wystawiona 31 marca 2017 r.

W Studium wykonalności projektu w rozdziale 3.1.4 Określenie kwalifikowalności VAT występują następujące zapisy: Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowalny, ponieważ nie może zostać odzyskany w oparciu o przepisy krajowe, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Po zakończeniu inwestycji, nieruchomość zostanie oddana w bezpłatne użytkowanie, czyli Wnioskodawca nie będzie miał działania w celach zarobkowych. W analizie finansowej zawartej w studium wykonalności, założono wpływy z toalety publicznej w wysokości , jednakże toaleta będzie udostępniona bezpłatnie. Zatem Inwestycja nie będzie generowała żadnych dochodów.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. . Podatek VAT stanowi wydatek kwalifikowany w projekcie. Inwestycja zostanie oddana w bezpłatne użytkowanie i Wnioskodawca nie będzie działał w celach zarobkowych, realizując zadania własne, które nie podlegają VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi jedynie wtedy, gdy spełnione zostaną określone warunki. Przepis ten wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi

Ponadto, w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686), wskazano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia wskazany został katalog środków, które stanowią środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Otrzymanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w oparciu o powołane przepisy prawa, prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Nie zostały bowiem spełnione warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. nie mają i nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do zwrotu podatku naliczonego, ponieważ dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w przytoczonym rozporządzeniu.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej