Podatek od towarów i usług w zakresie uznania czynności wykonywanych przez Sklepy na rzecz Spółki za odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji pr... - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.563.2017.2.SJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11.01.2018, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.563.2017.2.SJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie uznania czynności wykonywanych przez Sklepy na rzecz Spółki za odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za świadczone usługi.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 października 2017 r. (data wpływu 6 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności wykonywanych przez Sklepy na rzecz Spółki za odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za świadczone usługi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania czynności wykonywanych przez Sklepy na rzecz Spółki za odpłatne świadczenie usług, a w konsekwencji prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za świadczone usługi. Wniosek uzupełniono 5 stycznia 2018 r. o dokument potwierdzający uiszczenie wymaganej opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej oraz o wskazanie adresu elektronicznego e-PUAP do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest A X Z sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca), która została powołana przez właścicieli sklepów detalicznych (dalej: Sklepy, Uczestnicy X). Jej celem jest organizacja tych Sklepów w ramach X Z (dalej: X). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Spółka planuje zawrzeć z poszczególnymi Uczestnikami X umowy, na mocy których Sklepy zobowiążą się wykonywać wobec Spółki określone usługi, w zamian za wynagrodzenie należne im od Spółki (dalej: Umowa ze Sklepem). Umowy te mają być jednakowe dla wszystkich Uczestników X (umowa ma mieć tzw. charakter adhezyjny).

Jednocześnie Wnioskodawca (jako podmiot organizujący X) jest stroną umów z producentami oraz dostawcami/hurtowniami (dalej także jako: Kontrahenci), na mocy których Spółka świadczy określone usługi na rzecz tych podmiotów. Równocześnie umowy te po stosownym procesie negocjacji ustalają warunki dostaw towarów (lub usług) na jakich Kontrahenci zaopatrują bezpośrednio Uczestników X (Spółka nie nabywa towarów lub usług od dostawców/producentów; to Sklepy zamawiają i nabywają określone towary/usługi).

Wskazać należy również, że Spółka jest właścicielem znaku towarowego słowno-graficznego: Z A X, który zgłoszony jest (zarejestrowany) do ochrony w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Umowa ze Sklepem określa zasady współpracy, wzajemne prawa i obowiązki Spółką oraz Uczestnikiem X, a także świadczenia Uczestnika X na rzecz Spółki. W momencie rozpoczęcia prowadzenia działalności handlowej po podpisaniu niniejszej umowy (lub ewentualnego prowadzenia innej placówki nie włączonej jeszcze do X), Uczestnik X będzie zobowiązany do niezwłocznego poinformowania Spółki o tym fakcie w formie pisemnej.

W podstawowym wymiarze Umowa ze Sklepem określa zakres usług świadczonych przez Uczestnika X na rzecz Spółki. Zgodnie z Umową ze Sklepem usługi te obejmują:

  1. Uczestnik X ma Promować logo Spółki, które stanowi szyld (kaseton) stanowiący własność Spółki (dalej: Logo Spółki), na którym umieszczony jest ww. znak towarowy słowno-graficzny: Z A X. Uczestnik X w ramach obowiązku związanego z promocją Logo Spółki, zobowiązany będzie umieścić Logo Spółki na elewacji zewnętrznej sklepu detalicznego w widocznym dla konsumentów miejscu. Wskazany znak towarowy może stanowić szyld sklepu lub mogą nim być opatrzone wystawy sklepowe i drzwi wejściowe. Znak ten jest również przedmiotem reklamy prowadzonej przez Spółkę. Wskazać należy, że Spółka udziela Uczestnikowi X prawa do używania nazwy i znaku Z A X, a Uczestnik X zgadza się używać tej nazwy i znaku w oznaczeniu swojego obiektu handlowego celem podniesienia renomy i stopnia rozpoznawalności marki (znaku) Z A X.
  2. Uczestnik X zobowiązany będzie stosować się (respektować) do zasady wyłączności dostaw do sklepów detalicznych Uczestnika X. Zasada wyłączności polega na tym, że Uczestnik X ma obowiązek zamawiania towarów określonego producenta wyłącznie u wskazanego przez Spółkę dostawcy. Zasada wyłączności musi gwarantować Uczestnikowi X poprawę warunków handlowych (określonych ceną lub terminem płatności albo warunkami dostawy).
  3. Uczestnik X dla celów zapewnienia najlepszej jakości usług, w terminie 14 dni od dnia podpisania niniejszej umowy, ma obowiązek:
    1. przekazać Spółce informacje o:
      1. warunkach handlowych na jakich współpracował z Kontrahentami przed przystąpieniem do X i ujawnić treść indywidualnych umów łączących go z ww. Kontrahentami;
      2. wartościach zakupu netto za ostatni pełny kwartał kalendarzowy sklepów detalicznych, których niniejsza umowa dotyczy. Informacje te będą zawierać następujące dane: NIP dostawcy, nazwę dostawcy, wartość zakupu netto (dotyczy wszystkich dostawców, z którymi Uczestnik X współpracował),
    2. poinformować przedstawicieli Kontrahentów bezpośrednio współpracujących z Uczestnikiem X, o fakcie przystąpienia do X.
  4. Uczestnik X w zakresie dotyczącym realizacji umów zawartych przez Spółkę z Kontrahentami, ma obowiązek:
    1. przeznaczyć minimum 35% powierzchni sali sprzedaży w sklepie detalicznym Uczestnika X, na wystawienie (eksponowanie) towarów handlowych, nabytych przez Uczestnika X od Kontrahentów wskazanych przez Spółkę (prawo dysponowania wskazaną powierzchnią sklepu przez Spółkę),
    2. współpracować z Kontrahentami, z którymi Spółka ma podpisane umowy, a w przypadku znalezienia korzystniejszego źródła zakupu niezwłocznie powiadomić Spółkę,
    3. realizować warunki wynikające z umów handlowych zawartych przez Spółkę z Kontrahentami, w tym terminowo regulować płatności wynikające z tych umów oraz przestrzegać zasady wyłączności dostaw, o której mowa powyżej, a także respektować i wdrażać warunki i zasady współpracy z danymi Kontrahentami (Ewidencja Kontrahentów Spółki) przekazywane przez Spółkę,
    4. dbać o eksponowanie produktów Kontrahentów z należytą starannością w szczególności polegającą na:
      1. właściwym oznaczeniu produktów i umieszczeniu ceny sprzedaży,
      2. zapewnieniu dostępności produktów dla klientów,
      3. przestrzeganiu terminów przydatności produktów,
      4. stałym uzupełnianiu odsprzedanego asortymentu,
      5. właściwym oświetleniu produktów i utrzymaniu czystości opakowań,
    5. umieszczać w sali sprzedaży Sklepów materiały promujące i informujące o towarach handlowych przekazanych na podstawie umów zawartych przez Spółkę dotyczycących X Z,
    6. uczestniczyć w działaniach marketingowych i promocyjnych organizowanych przez Spółkę zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez Spółkę,
    7. wyznaczyć w każdym sklepie detalicznym osobę do współpracy ze Spółką oraz umożliwić Spółce lub Kontrahentowi dokonanie kontroli wypełnienia warunków umowy zawartej przez Spółkę z Kontrahentem,
    8. prowadzić kartotekę Kontrahentów zgodnie z ich identyfikacją podatkową (NIP),
    9. zainstalować i używać oprogramowanie, umożliwiające przesyłanie na serwer Spółki, za pośrednictwem łącza internetowego, zdalnie i na bieżąco (codzienna aktualizacja) danych odsprzedażowych informacja z kas fiskalnych, danych o zakupach towarów z pełną identyfikacją towarów PKWiU oraz VAT, danych w zakresie cen zakupu, cen sprzedaży, ilości towaru,
    10. Uczestnik X zobowiązuje się do poinformowania Spółki o zamiarze zawieszenia bądź zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej lub zamknięciu sklepu detalicznego z przynajmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem,
    11. Uczestnik X zobowiązany jest na bieżąco informować Spółkę o wszelkich ewentualnych problemach występujących w relacji Uczestnika z dostawcami.
    Należy wskazać, że wskazane powyżej usługi świadczone przez Uczestnika X, co do zasady będą miały charakter usług ciągłych (rozliczanych w następujących po sobie okresach rozliczeniowych). W Umowie ze Sklepem zostaną ustalone następujące kwartalne okresy rozliczeniowe:
    1. od 1 marca do 31 maja danego roku kalendarzowego,
    2. od 1 czerwca do 31 sierpnia danego roku kalendarzowego,
    3. od 1 września do 30 listopada danego roku kalendarzowego,
    4. od 1 grudnia danego roku kalendarzowego do 28/29 lutego kolejnego roku kalendarzowego.
    Z tytułu świadczonych przez Uczestnika X usług na rzecz Spółki, będzie mu wypłacane wynagrodzenie kwartalne (za ww. okresy rozliczeniowe), zgodnie z wartościami wyliczonymi w oparciu o warunki finansowe określone w Umowie ze Sklepem. Wynagrodzenie należne Uczestnikowi X za usługi wykonane w danym okresie rozliczeniowym naliczane będzie w oparciu o podstawę stanowiącą wartość zakupów netto wykonywanych przez Uczestnika X z Kontrahentami posiadającymi umowy handlowe ze Spółką.
    Podstawą do wyliczenia wynagrodzenia będą dane dotyczące zakupów dokonanych przez Uczestnika X w kolejnych kwartałach kalendarzowych (okresach referencyjnych), w następujący sposób: wynagrodzenie za usługi wykonane w danym okresie rozliczeniowym, dotyczące określonych towarów, będzie obliczane na podstawie informacji o wartości zakupów tych towarów w kwartale kalendarzowym (okresie referencyjnym), w którym zaczyna się dany okres rozliczeniowy.
    Wyliczenie wysokości wynagrodzenia za usługi wykonane w danym okresie rozliczeniowym odbywać się będzie zatem w sposób następujący:
    1. dla okresu rozliczeniowego rozpoczynającego się od 1 marca a kończącego 31 maja danego roku kalendarzowego, podstawą będą dane dotyczące obrotów Uczestnika X za okres od 1 stycznia do 31 marca danego roku kalendarzowego (okres referencyjny),
    2. dla okresu rozliczeniowego rozpoczynającego się od 1 czerwca a kończącego 31 sierpnia danego roku kalendarzowego, podstawą będą dane dotyczące obrotów Uczestnika X za okres od 1 kwietnia do 30 czerwca danego roku kalendarzowego (okres referencyjny),
    3. dla okresu rozliczeniowego rozpoczynającego się od 1 września a kończącego 30 listopada danego roku kalendarzowego, podstawą będą dane dotyczące obrotów Uczestnika X za okres od 1 lipca do 30 września danego roku kalendarzowego (okres referencyjny),
    4. dla okresu rozliczeniowego rozpoczynającego się od 1 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego a kończącego się 28/29 lutego danego roku kalendarzowego, podstawą będą dane dotyczące obrotów Uczestnika X za okres od 1 października poprzedniego roku kalendarzowego do 31 grudnia poprzedniego roku kalendarzowego (okres referencyjny).
    Podstawą do zapłaty wynagrodzenia będą faktury VAT wystawiane przez Uczestnika X za wykonane przez tego Uczestnika X świadczenia opisane powyżej. Należy również zauważyć, że Spółka będzie sporządzać i przekazywać Uczestnikowi X kwartalne rozliczenia pomiędzy Spółką a Uczestnikiem X, zawierające informacje o wartości obrotu netto z Kontrahentami oraz o należnym wynagrodzeniu dla Uczestnika X, z tytułu usług świadczonych na rzecz Spółki.
    Spółka będzie również przekazywać Uczestnikowi X i aktualizować informacje o warunkach i zasadach współpracy z Kontrahentami.
    Zgodnie z Umową ze Sklepem, Uczestnik X udzieli Spółce pełnomocnictwa do prowadzenia negocjacji, podpisywania i realizacji umów z producentami i dostawcami towarów handlowych (Kontrahentami), a także z innymi podmiotami świadczącymi usługi na rzecz Uczestnika X. W ramach tego pełnomocnictwa Spółka będzie mieć prawo również pośredniczyć w kontaktach handlowych pomiędzy Kontrahentami a Uczestnikiem X, w tym w rozwiązywaniu sporów powstałych na tle wykonywania umów, porozumień itp.
    Wskazać należy ponadto, że każdy Uczestnik X prowadzi działalność na własny rachunek i we własnym imieniu. Spółka nie ponosi żadnej odpowiedzialności wobec osób trzecich za działalność Uczestnika X. To Uczestnik X jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy, samodzielnie zatrudnia i zwalnia pracowników, ciążą na nim obowiązki jakie prawo nakłada na pracodawcę. Umowa ze Sklepem nie zwalnia Uczestnika X z wynikających z przepisów prawa obowiązków uzyskania stosownych zezwoleń lub koncesji (np. na sprzedaż alkoholu). Zaznaczyć również warto, że sklepy należące do X zakwalifikowane są na podstawie powierzchni sali sprzedaży do odpowiedniego standardu sklepu (A, B lub C). Co do zasady Umowa ze Sklepem zostanie zawarta na czas nieokreślony, z możliwością jej wypowiedzenia przez każdą ze stron.
    Finalnie wskazać należy, że opisane powyżej usługi, które będą nabywane przez Spółkę od Sklepów, umożliwią realizację usług przez Spółkę na rzecz Kontrahentów, które to usługi określone zostały w stosownych umowach (w szczególności Spółka zobowiązuje się wobec Kontrahentów do zapewnienia dostępności i ciągłości sprzedaży danych produktów w Sklepach należących do X Z oraz do wspierania takiej sprzedaży poprzez stałe podnoszenie jakości obsługi klientów w zakresie sprzedaży tychże towarów). Spółka jako czynny podatnik VAT usługi świadczone na rzecz Kontrahentów opodatkowuje i będzie opodatkowywać 23% stawką podatku od towarów i usług oraz dokumentuje i będzie dokumentować wystawiając stosowną fakturę VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy czynności wykonywane przez Sklepy na rzecz Spółki, wskazane w zdarzeniu przyszłym (określone w Umowie ze Sklepem) stanowić będą odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów usług?, a w konsekwencji

  • Czy Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za usługi świadczone na podstawie Umowy ze Sklepem (wskazane w zdarzeniu przyszłym)?

  • Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez Sklepy na rzecz Spółki, wskazane w zdarzeniu przyszłym (określone w Umowie ze Sklepem) stanowić będą odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za usługi świadczone na podstawie Umowy ze Sklepem.

    Uzasadnienie

    Ad. 1

    Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), dalej u.p.t.u., przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

    Z ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słownik języka polskiego definiuje czasownik świadczyć jako wykonywać coś na czyjąś rzecz, świadczenie zaś to według niego obowiązek wykonania, przekazania czegoś.

    Zwrócić należy także uwagę na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności albo sytuacji. Wypada uznać, że pojęcie świadczenia składającego się na istotę usługi należy interpretować co najmniej zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem, a w niektórych przypadkach nawet szerzej. Przez świadczenie trzeba będzie zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby odnoszące skutek na zewnątrz (skutek mający znaczenie dla odbiorcy usługi). Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane zarówno z działaniem, jak i zaniechaniem.

    Należy także pamiętać, że świadczenie zakłada istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą konsumentem usługi. Musi to być podmiot inny niż wykonujący usługę.

    W opisanym zdarzeniu przyszłym, Sklepy zobowiążą się umową do odpłatnego wykonywania wobec Spółki ściśle określonych świadczeń m.in. Uczestnik X ma Promować logo Spółki, ma on przekazywać stosowne informacje Spółce, ma stosować się do zasady wyłączności dostaw do placówek detalicznych Uczestnika X, ma przeznaczyć minimum 35% powierzchni sali sprzedaży w placówce detalicznej na wystawienie (eksponowanie) towarów handlowych nabytych przez taki Sklep od Kontrahentów wskazanych przez Spółkę.

    Ponadto Uczestnik X obowiązany będzie wykonywać usługi o charakterze wstrzymującym od działania zobowiązuje się bowiem m.in. do powstrzymania się od uczestnictwa w innych strukturach lub organizacjach mających charakter x lub zrzeszających sklepy.

    Tym samym stwierdzić należy, że zakres czynności wykonywanych przez Uczestników X na rzecz Spółki, wskazany w zdarzeniu przyszłym, stanowi odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 u.p.t.u. Mamy bowiem do czynienia z zespołem świadczeń ze strony Uczestników X na rzecz Spółki, za co Strony ustaliły należne wynagrodzenie.

    Ad. 2

    Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 u.p.t.u., w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

    Wskazać należy, że opisane powyżej usługi które będą nabywane przez Spółkę od Sklepów, umożliwią realizację usług przez Spółkę na rzecz Kontrahentów, które to usługi określone zostały w stosownych umowach.

    Przykładowo Spółka nie mogłaby zobowiązać się bowiem wobec Kontrahentów do zapewnienia dostępności i ciągłości sprzedaży danych produktów w Sklepach należących do X Z oraz do wspierania takiej sprzedaży poprzez stałe podnoszenie jakości obsługi klientów w zakresie sprzedaży tychże towarów, bez jednoczesnego uzyskania od Sklepów ich zobowiązania do realizacji zasady wyłączności. Opisany w zdarzeniu przyszłym stan wymaga uprzedniego nabycia usług przez Spółkę od poszczególnych Uczestników X, celem realizacji obowiązków wynikających z treści umów łączących ją lub łączących ją w przyszłości z Kontrahentami.

    Spółka jako czynny podatnik VAT usługi świadczone na rzecz Kontrahentów opodatkowuje i będzie opodatkowywać 23% stawką podatku od towarów i usług oraz dokumentuje i będzie dokumentować wystawiając stosową fakturę VAT. Tym samym uznać należy, że Spółka będzie mieć prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez Sklepy na rzecz Spółki za usługi świadczone na podstawie Umowy ze Sklepem.

    Dodatkowo dla kompletności uzasadnienia wskazać można, że w opisanym zdarzeniu przyszłym nie zachodzą przesłanki negatywne dla obliczenia podatku VAT naliczonego od nabywanych przez Spółkę usług. W szczególności wystawiona faktura nie jest fakturą, o której mowa w art. 88 ust. 3a u.p.t.u.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Tut. organ informuje, że w zakresie powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług świadczonych przez Sklepy na rzecz Spółki, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie w dniu 11 stycznia 2018 r. znak 0112-KDIL1-1.4012.706.2017.1.SJ.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej