W zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów o cenie netto do 10 zł, także w opakowaniach zbiorczych. - Interpretacja - 0114-KDIP1-1.4012.607.2017.1.DG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.01.2018, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.607.2017.1.DG, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów o cenie netto do 10 zł, także w opakowaniach zbiorczych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku przekazania kontrahentowi (Obdarowanemu) większej liczby Prezentów (w tym wydanie w opakowaniu zbiorczym) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł także w przypadku przekazania kontrahentowi (Obdarowanemu) większej liczby Prezentów (w tym wydanie w opakowaniu zbiorczym).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wydawania i sprzedaży materiałów edukacyjnych (generalnie podręczników szkolnych) w formie wysyłkowej do szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych (dalej odpowiednio: Placówka oświatowa / Placówki oświatowe), czyli co do zasady działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia dotychczasowej pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów oraz odpowiedniego postrzegania swojej marki, bądź też w celu motywowania kontrahentów, Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz osób trzecich (tj. przenosi nieodpłatnie prawo do rozporządzania jak właściciel różnego rodzaju towarami). De facto wydawane w ramach np. akcji promocyjnych, reklamowych, marketingowych towary przekazywane są / będą jako forma bonusu, nagrody bądź podarunku / prezentu - w zależności od charakteru danej akcji (dalej odpowiednio: Prezent, Prezenty) - bądź ostatecznym odbiorcom (konsumentom) oferowanych przez Spółkę towarów, bądź też innym kontrahentom Spółki (dalej odpowiednio: Obdarowany). Powyższe wydania mogą nastąpić przykładowo w ramach prowadzonych przez Spółkę akcji marketingowo-bonusowych opartych na formule / polegających na:

    1. nieodpłatnym przekazywaniu, zasadniczo Placówkom oświatowym współpracującym ze Spółką, w formie Prezentu określonych dodatkowych materiałów edukacyjnych wspierających proces edukacyjny (także innych niż podręczniki, zeszyty ćwiczeń i inne materiały książkowe / drukowane) mogących się składać m.in. z wielu pojedynczych towarów (o wartości jednostkowej tych pojedynczych towarów poniżej 10 PLN netto), np. karty do gry, miarki, linijki, zestawy koralików, liczydła, które będą mogły być następnie wykorzystane przez te Placówki oświatowe w pracy z poszczególnymi, pojedynczymi uczniami;
    2. sprzedaży premiowej zakładającej przyznanie kontrahentom nabywającym określone produkty podstawowe będące w ofercie Spółki lub partnerów Spółki, prawa do nieodpłatnego otrzymania określonego Prezentu / Prezentów na podstawie zasad określonych w regulaminie danej akcji, np. otrzymania określonej ilości (większej niż 1 sztuka) zeszytów ćwiczeń / dodatkowych materiałów edukacyjnych (o wartości jednostkowej poniżej 10 PLN netto) zgodnie z regulaminem danej akcji w przypadku nabycia określonej liczby podręczników;
    3. przyznaniu określonym Placówkom oświatowym współpracującym ze Spółką prawa do nieodpłatnego otrzymania określonych, wybranych przez daną Placówkę oświatową Prezentów w ramach przyznanego przez Spółkę limitu określonego w oparciu o regulamin / zasady danej akcji.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, iż ww. przykłady mają na celu wyłącznie zasygnalizowanie przykładowych sytuacji, w których następuje nieodpłatne wydanie Prezentów przez Spółkę.

Tym samym ww. Prezenty są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Jednostkowa cena nabycia Prezentu (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Prezentu, określona w momencie przekazywania Prezentu, nie przekracza / nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą przy tym mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednego Obdarowanego (generalnie Placówki oświatowej czy też nauczyciela) zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę sumę cen nabycia / kosztu wytworzenia poszczególnych przekazanych Prezentów, np. kartonu zeszytów ćwiczeń o wartości jednostkowej poniżej 10 PLN netto) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych.

Ze względów praktycznych, w celu umożliwienia ich efektywnego transportu, przekazywane Prezenty mogą być - w zależności od ich ilości oraz specyfiki - pakowane w grupy po kilkanaście / kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych). Jednocześnie Spółka pragnie poinformować, że nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego / Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty. Przy wytworzeniu (nabyciu) wydawanych Prezentów przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan faktyczny / zdarzenie przyszłe, w celu wyeliminowania wątpliwości co do zasad traktowania na gruncie przepisów o VAT omawianego powyżej przekazywania Prezentu / Prezentów Obdarowanym, Spółka pragnie potwierdzić jej rozumienie odpowiednich przepisów ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym, Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany w powyższym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, na rzecz Obdarowanego / Obdarowanych, mogą być uznane za prezenty małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Spółki, Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w sposób opisany w powyższym stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym, na rzecz Obdarowanego / Obdarowanych, powinny być uznane za prezenty małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu.

Zdaniem Spółki, podejście to uzasadniają poniższe argumenty:

  1. Obowiązujące przepisy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przywołanego przepisu wynika, że zakresem przedmiotowym ustawy o VAT objęte są czynności o charakterze odpłatnym.

Jednocześnie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT określa przypadki, w których w drodze wyjątku oraz przy spełnieniu ustawowo określonych przesłanek, za odpłatne, a więc podlegające opodatkowaniu, uznaje się również dostawy towarów dokonywane bez wynagrodzenia.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, ustawodawca za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, uznał również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z treści przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika zaś, że wyłącza on zastosowanie powyższego przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT (wprowadzającego opodatkowanie nieodpłatnych wydań towarów) w odniesieniu m. in. do przekazywanych prezentów o małej wartości, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Natomiast, zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
  1. Analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Na wstępie zauważyć należy, że w przepisie art. 7 ust. 4 ustawy o VAT wyróżnić można dwie kategorie prezentów małej wartości, dla których przewidziano limity w różnej wysokości.

Po pierwsze mamy do czynienia z prezentami, których przekazanie jest ewidencjonowane (art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT), po drugie - występują prezenty nieobjęte ewidencjonowaniem (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT).

Zdaniem Spółki, analiza językowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT nie pozwala na stwierdzenie, że zamiarem ustawodawcy było połączenie obu dyspozycji pkt 1 oraz pkt 2 ust. 4 art. 7 ustawy o VAT i tym samym zdefiniowanie prezentów o małej wartości poprzez dwie przesłanki, których łączne wypełnienie pozwala na zdefiniowanie prezentu jako prezentu małej wartości. Ustawodawca, zmierzając bowiem do ustalenia kilku przesłanek wspólnie będących warunkiem zastosowania danej regulacji używa do tego celu odpowiednich łączników (i, oraz itp.) albo ich synonimów, co w tej sytuacji nie ma miejsca. Oznacza to, że literalne brzmienie analizowanego przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż wskazanych przesłanek nie należy rozpatrywać łącznie jako części składowych jednego warunku wyłączenia dokonywanych przekazań Prezentu / Prezentów z opodatkowania VAT.

Ponadto, literalne brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia towaru w liczbie pojedynczej: [...] jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł [podkreślenie Spółki], w przeciwieństwie do przepisu art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT, który już takiego odniesienia do towaru w liczbie pojedynczej nie zawiera. Dodatkowo, brzmienie przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT odnosi się do pojęcia jednostkowej ceny: [...] jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Według definicji zawartej w Słowniku PWN jednostkowy oznacza odniesienie do pojedynczej rzeczy. Natomiast według definicji z Encyklopedii PWN koszt jednostkowy to koszt całkowity przypadający na jednostkę produkcji. Wobec czego, zdaniem Spółki pojęcie jednostkowa, oznacza w analizowanym przepisie, że cenę nabycia lub koszt wytworzenia należy odnosić do pojedynczego towaru wydawanego nieodpłatnie (Prezentu).

Zdaniem Spółki, powyższa analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, że limit dotyczący jednostkowej ceny nabycia / jednostkowego kosztu wytworzenia nieprzekraczający 10 zł odnosi się tutaj tylko do jednego towaru, tj. limit ten nie powinien zatem obejmować opisanej w stanie faktycznym / zdarzeniu przyszłym sytuacji w której na rzecz jednej osoby zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę sumę cen nabycia / kosztu wytworzenia poszczególnych przekazanych Prezentów) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych (w sytuacji gdy Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego / Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty).

W opinii Spółki, powyższego traktowania nie zmienia także fakt, iż Prezenty mogą przy ich przekazywaniu zostać pakowane w grupy po kilkanaście / kilkadziesiąt sztuk. Jak to już zostało wskazane w opisie stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego takie przykazywanie Prezentów wynika jedynie ze względów praktycznych, i ma na celu umożliwienie ich efektywnego transportu (przemieszczania) oraz wręczania Obdarowanym, z tych też względów czynności te jako jedynie techniczny aspekt przekazywania Prezentów nie mogą wpływać na limit (rozumiany w powyżej przedstawiony przez Spółkę sposób) dotyczący jednostkowej ceny nabycia / jednostkowego kosztu wytworzenia Prezentów w rozumieniu przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT.

  1. Analiza celowościowa przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT

Do podobnych wniosków, jak powyżej opisana analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 ustawy o VAT, prowadzi również analiza celowościowa tego przepisu.

Zdaniem Spółki, intencją ustawodawcy wprowadzającego do obowiązującego porządku prawnego analizowanej regulacji było określenie sytuacji, w których brak będzie obowiązku opodatkowywania VAT nieodpłatnych przekazań prezentów wyłącznie z uwagi na niewielką wartość dokonywanych przekazań. W ocenie Spółki ustawodawca dokonał w tym zakresie wyodrębnienia dwóch niezależnych od siebie sytuacji, których wystąpienie (także pojedynczo, co wykazała także powyższa analiza gramatyczna) uprawnia podatnika do nieopodatkowywania dokonywanych przekazań. Brak obowiązku opodatkowywania VAT dotyczy zatem następujących przekazań dokonywanych nieodpłatnie:

  • przekazania towarów o łącznej wartości do 100 zł w danym roku podatkowym - na rzecz jednego odbiorcy (zgodnie z prowadzoną ewidencją)
    oraz
  • przekazania towarów o jednostkowej wartości nieprzekraczającej 10 zł - bez względu na łączną kwotę przekazań takich towarów dokonanych w danym roku na rzecz konkretnego podmiotu.

Należy przy tym uznać, że samo wyłączenie obowiązku ewidencjonowania, przewidziane w przepisie art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania czy dany podmiot otrzymał niskocenne przedmioty, których wartość mogłaby przekroczyć np. 100 zł, gdyż charakter wydań często uniemożliwia taką weryfikację (np. przy masowych akcjach marketingowych).

W konsekwencji, w kontekście zadanego przez Spółkę pytania należy uznać, że celem ustawodawcy było wyłączenie zakresu opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań towarów, w sytuacji gdy jednostkowa cena nabycia / koszt wytworzenia przekazywanych nieodpłatnie towarów nie przekroczy 10 zł bez względu na ilość przekazanych danej osobie (odbiorcy) towarów.

  1. Praktyka organów podatkowych

W tym miejscu Spółka pragnie zwrócić uwagę na fakt, że ww. podejście znajduje poparcie w dotychczasowej praktyce organów podatkowych, przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.239.2017.2.ICZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził pogląd, że: bez względu na ilość przekazywanych przez Wnioskodawcę jednemu podmiotowi (Odbiorcy) towarów, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł netto - ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT. Bowiem przekazanie większej ilości towarów, np. w pudełku stanowiącym swoiste opakowanie zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości.,
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.58.2017.l.BW Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: Fakt, iż towary lub gadżety reklamowe w ramach jednorazowych nieodpłatnych przekazań wydawane będą w większych ilościach, o łącznej cenie nabycia niejednokrotnie przekraczającej 10 zł netto (a często również 100 zł) jest bez znaczenia, gdyż analiza gramatyczna przepisu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prowadzi do wniosku, iż cenę nabycia należy ustalić w odniesieniu do pojedynczej sztuki przekazywanego towaru lub gadżetu reklamowego.,
  • w interpretacjach indywidualnych z dnia 21 kwietnia 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.61.2017.l.RSZ oraz z dnia 20 kwietnia 2017 r. sygn. 2461-IBPP2.4512.93.2017.l.AZe Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: Przekazanie większej ilości towarów, np. w pudełku stanowiącym swoiste opakowanie zbiorcze, nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w nim znajdują jako prezentów o małej wartości. Przekazanie towarów w opakowaniu nie stanowi o tym, że opakowanie zbiorcze towarów jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.,
  • w interpretacjach indywidualnych z dnia 23 marca 2017 r. sygn. 0461-ITPP2.4512.63. 2017.1.AK oraz z dnia 22 marca 2017 r. sygn. 0461-ITPP2.4512.65.2017.1.AK, a także z dnia 21 marca 2017 r. sygn. 0461-ITPP2.4512.64.2017.1.AK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej odstępując od uzasadnienia, uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym: Przekazanie więc jednorazowo jednemu kontrahentowi większej liczby produktów lub gadżetów reklamowych o jednostkowej cenie nabycia (jednostkowym koszcie wytworzenia) poniżej 10 zł netto, ale o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto, spełniać będzie definicję przekazania prezentów o małej wartości., a więc (...) nieodpłatne przekazanie przez Spółkę produktów lub gadżetów reklamowych, o których mowa w stanie faktycznym nie podlega opodatkowaniu VAT, także w przypadku, gdy jednorazowo zostanie przekazana danemu podmiotowi większa ilość produktów lub gadżetów reklamowych o łącznej wartości przekraczającej 10 zł netto.,
  • w interpretacji indywidualnej z dnia 15 marca 2017 r. sygn. 3063-ILPP3.4512.40.2017.1.JK Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane będą w opakowaniach zbiorczych (np. zgrzewkach czy kartonach), w których może znajdować się jednorazowo większa liczba Produktów. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowa cena nabycia/wytworzenia Produktów w momencie przekazania pojedynczego towaru nie przekracza 10 zł netto.
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 3 stycznia 2017 r. sygn. 2461-IBPP1.4512.801.2016.l.AW,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 listopada 2016 r. sygn. 1462-IPPP1.4512.763.2016. l.MK,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 sierpnia 2016 r. sygn. IPPPl/4512-515/16-3/MPe,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 lipca 2016 r. sygn. IPPP2/4512-390/16-2/MMa,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 kwietnia 2016 r. sygn. ILPP1/4512-1-57/16-2/AP,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2015 r. sygn.ILPP5/4512-1-221/15-4/KS,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 23 listopada 2015 r. sygn. ILPP2/4512-1-726/15-2/AW,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 października 2015 r. sygn. IPPP3/4512-566/15-2/ISZ,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 30 września 2015 r. sygn. IPPP3/4512-772/15-2/JF,
  • w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 marca 2015 r. sygn. IPPP3/4512-135/15-2/RD oraz sygn. IPPP3/4512-137/15-2/RD,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 marca 2015 r. sygn.IPPP1/443-398/13-2/ISZ,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 16 grudnia 2014 r., sygn. ITPP1/443-1163/14/DM,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 listopada 2014 r. sygn. IPPP1/443-1222/14-2/MP,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 października 2014 r. sygn. IBPP1/443-745/14/MG,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 lipca 2014 r. sygn. IPPP3/443-350/14-2/IG,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 lipca 2014 r. sygn. ILPP2/443-408/14-2/EN,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lipca 2014 r. sygn. IPPP3/443-328/14-2/LK,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 lipca 2014 r. sygn. IPPP3/443-316/14-2/LK,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 maja 2014 r. sygn. ILPP1/443-129/14-4/AI,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2014 r. sygn. IPPP2/443-130/14-2/KOM,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 marca 2014 r. sygn. ITPP1/443-1375/13/DM,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 14 sierpnia 2013 r. sygn. ILPP2/443-444/13-3/MN,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2013 r. sygn. IPTPP2/443-454/13-4/JN,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 lipca 2013 r. sygn. IPTPP1/443-293/13-4/RG,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lipca 2013 r. sygn. IPPP1/443-398/13-2/ISZ,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 marca 2013 r. sygn. IPPP1/443-96/13-2/ISZ,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2012 r., sygn. IPPP1/443-1623/11-2/JL,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 stycznia 2012 r., sygn. ILPP2/443-1476/11-2/AK,
  • interpretacjach indywidualnych Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r., sygn. ILPP2/443-792/11-2/EN oraz sygn. ILPP2/443-793/11-4/MR.
  1. Podsumowanie

Uwzględniając powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy cena jednostkowa / koszt wytworzenia Prezentu / Prezentów przekazywanych przez nią Obdarowanemu / Obdarowanym nieodpłatnie nie będzie przekraczała 10 zł, wówczas Spółka nie będzie zobowiązana do opodatkowywania VAT takiego przekazania. Zasada ta będzie miała zastosowanie także w sytuacji, gdy na rzecz jednego Obdarowanego zostanie przekazana większa ilość takich Prezentów (o jednostkowym koszcie wytworzenia / cenie nabycia poniżej 10 zł), których łączna wartość (biorąc pod uwagę cen nabycia / kosztu wytworzenia poszczególnych przekazanych Prezentów) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając wartości również przekraczających poziom 100 czy 200 złotych, np. w opakowaniu zbiorczym, przy założeniu, że Spółka nie prowadzi / nie będzie prowadzić w tym zakresie ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego / Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty, a samo przekazanie Prezentów dokonywane będzie na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Powyższe wynika z literalnej i celowościowej wykładni art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT oraz znajduje potwierdzenie w poglądach doktryny i interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej / Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przez towary według art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 oraz w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ustawy.

Przepis art. 7 ust. 2 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

&‒ jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

W świetle art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Nie jest więc opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekracza 10,00 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100,00 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100,00 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Podkreślić w tym miejscu należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wydawania i sprzedaży materiałów edukacyjnych (głównie podręczników szkolnych) w formie wysyłkowej do szkół, przedszkoli i innych placówek edukacyjnych (Placówki oświatowe). Działalność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży, umocnienia pozycji na rynku, dotarcia do nowych klientów oraz odpowiedniego postrzegania swojej marki, bądź też w celu motywowania kontrahentów, Spółka dokonuje nieodpłatnych wydań towarów na rzecz osób trzecich. W ramach np. akcji promocyjnych, reklamowych, marketingowych towary przekazywane są/będą jako forma bonusu, nagrody bądź podarunku/prezentu - w zależności od charakteru danej akcji (Prezent, Prezenty) - bądź ostatecznym odbiorcom (konsumentom) oferowanych przez Spółkę towarów, bądź też innym kontrahentom Spółki (Obdarowany). Powyższe wydania mogą nastąpić przykładowo w ramach prowadzonych przez Spółkę akcji marketingowo-bonusowych opartych na formule / polegających na:

    1. nieodpłatnym przekazywaniu, zasadniczo Placówkom oświatowym współpracującym ze Spółką, w formie Prezentu określonych dodatkowych materiałów edukacyjnych mogących składać się m.in. z wielu pojedynczych towarów (o wartości jednostkowej tych towarów poniżej 10 PLN netto), np. karty do gry, miarki, linijki, zestawy koralików, liczydła, które Placówki oświatowe wykorzystają w pracy z uczniami;
    2. sprzedaży premiowej zakładającej przyznanie kontrahentom nabywającym określone produkty podstawowe będące w ofercie Spółki lub partnerów Spółki, prawa do nieodpłatnego otrzymania określonego Prezentu/Prezentów na podstawie zasad określonych w regulaminie danej akcji, np. otrzymania określonej ilości (większej niż 1 sztuka) zeszytów ćwiczeń/ dodatkowych materiałów edukacyjnych (o wartości jednostkowej poniżej 10 PLN netto) zgodnie z regulaminem danej akcji w przypadku nabycia określonej liczby podręczników;
    3. przyznaniu określonym Placówkom oświatowym współpracującym ze Spółką prawa do nieodpłatnego otrzymania określonych, wybranych przez daną Placówkę oświatową Prezentów w ramach przyznanego przez Spółkę limitu określonego w oparciu o regulamin/zasady danej akcji.

Prezenty są przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Jednostkowa cena nabycia Prezentu (bez podatku), a w przypadku, gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia Prezentu, określona w momencie przekazywania Prezentu, nie przekracza/nie będzie przekraczać 10 zł. Mogą mieć miejsce sytuacje, w których na rzecz jednego Obdarowanego (generalnie Placówki oświatowej czy też nauczyciela) zostanie przekazana większa ilość Prezentów, których łączna wartość (biorąc pod uwagę sumę cen nabycia/kosztu wytworzenia poszczególnych przekazanych Prezentów, np. kartonu zeszytów ćwiczeń o wartości jednostkowej poniżej 10 PLN netto) dla jednego Obdarowanego może przekroczyć 10 zł, sięgając kwot przekraczających 100 czy 200 złotych.

Ze względów praktycznych (dogodny ich transport), przekazywane Prezenty mogą być -w zależności od ich ilości i specyfiki - pakowane po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk (np. w opakowaniach zbiorczych). Spółka nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości Obdarowanego/Obdarowanych, którzy otrzymują przekazywane w opisany powyżej sposób Prezenty. Przy wytworzeniu (nabyciu) wydawanych Prezentów Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy Prezenty nieodpłatnie przekazywane przez Spółkę, w opisany sposób na rzecz Obdarowanego/Obdarowanych, mogą być uznane za prezenty małej wartości w rozumieniu przepisów o VAT i tym samym ich wydanie nie podlega opodatkowaniu VAT, bez względu na ilość Prezentów przekazywanych jednemu Obdarowanemu.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie Prezentów, których jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia (bez podatku) określone w momencie przekazywania nie będzie przekraczała 10 zł, nie będzie stanowić dostawy towarów i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wynika to z tego, że przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a ich przekazanie następuje na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Spółka wskazała, że w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, podejmuje szereg różnych działań marketingowych, akcji promocyjnych i reklamowych ukierunkowanych na budowanie relacji ze swoimi klientami. Działania promocyjne, marketingowe podejmowane przez Spółkę mają na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, umocnienie swojej pozycji i marki na rynku, dotarcia do nowych klientów bądź motywowania Kontrahentów do zwiększenia zakupów. Wskutek tych działań powinien nastąpić wzrost sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę, tj. sprzedaży opodatkowanej VAT. Tym samym należy uznać, że towary będą przekazywane na cele związane z działalnością gospodarczą Spółki.

Ponadto, w świetle przytoczonych przepisów art. 7 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług opisanego we wniosku nieodpłatnego przekazania nie ma wpływu ilość przekazanych przez Spółkę Prezentów jednemu podmiotowi. W szczególności, w analizowanej sprawie nie ma znaczenia fakt, że towary te przekazywane będą w opakowaniach zbiorczych, w których może znajdować się jednorazowo większa liczba Prezentów. Istotne znaczenie ma fakt, że jednostkowa cena nabycia/koszt wytworzenia w momencie przekazania pojedynczego Prezentu nie przekracza 10 zł netto.

Przekazanie większej ilości towarów, np. pakowanych po kilkanaście/kilkadziesiąt sztuk(np. w opakowaniach zbiorczych), nie ma znaczenia dla kwalifikacji towarów, które się w takim opakowaniu znajdują jako prezentów o małej wartości. Opakowanie zbiorcze prezentów, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekracza 10 zł nie jest samodzielnym towarem w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Opakowanie zbiorcze jest jedynie opakowaniem ochronnym przeznaczonym do przewozu zawartych w nim Prezentów. Opakowanie zbiorcze z towarami wewnątrz nie jest zbiorem rzeczy, gdyż pomiędzy pojedynczymi sztukami towaru, zapakowanymi w opakowanie zbiorcze nie ma żadnego istotnego i wyraźnego powiązania funkcjonalnego nie ma znaczenia konkretna ilość pojedynczych sztuk towarów. Przekazywane w opakowaniu zbiorczym towary nie będą stanowić też rzeczy złożonej, gdyż poszczególne, pojedyncze sztuki towaru nie są częściami składowymi większej całości.

W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, towarem są pojedyncze sztuki towaru, dlatego zgodnie z przedstawioną argumentacją i przepisami ustawy, w odniesieniu do każdej pojedynczej sztuki towaru należy ocenić, czy jego wydanie spełnia wymogi zaklasyfikowania jako prezentu o małej wartości.

Zatem skoro przekazywane przez Wnioskodawcę Prezenty, których cena nabycia/koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł ich nieodpłatne wydanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 7 ust. 3 w związku z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że nieodpłatne przekazanie Prezentów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku VAT) nie przekracza 10 zł, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT także w przypadku jednorazowego przekazania Obdarowanemu/ Kontrahentowi większej liczby Prezentów (w tym w jednym opakowaniu zbiorczym) należy uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ wskazuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej