Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Podatnika, zgodnie z którym kasa rejestrująca nie jest wymagana przy świadczeniu usług parkingowych nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Podatnik pismem z dnia 21 stycznia 2005 r. (data wpływu do tut.
Urzędu 24.01.2005 r.) zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji usług w zakresie świadczenia usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności jest świadczenie usług parkingowych na terenie należącym do podatnika. Strona w oparciu o zawarte umowy o najem miejsca postojowego na parkingu strzeżonym, wymienione usługi świadczy wyłącznie na rzecz stałych użytkowników w wyłączeniem świadczenia usługi chwilowego czy dobowego postoju. Sprzedaż usług parkingowych dokumentowana jest fakturami VAT, które są wystawiane przy zastosowaniu systemu komputerowego, a zapłata realizowana jest przez usługobiorców poprzez wpłatę gotówkową w kasie bądź w formie bezgotówkowej na konto usługodawcy.
Na wezwanie organu podatkowego podatnik uzupełnił żądanie przedstawiając następujący stan faktyczny:
- liczba miejsc postojowych 124;
- liczba zawartych umów w 2004r. na świadczenie usług parkingowych 88;
- liczba wystawionych dokumentów potwierdzających wykonanie przedmiotowych usług z osobami nieprowadzącymi działalności gospodarczej 964;
- wartość zrealizowanej sprzedaży w 2004 r. na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej - 63.840,81zł. potwierdzając jednocześnie, iż nie posiada kasy rejestrującej.
Zdaniem podatnika sposób i forma dokumentowania transakcji w zakresie świadczenia usług parkingowych zwalnia Stronę z posiadania po dniu 30 kwietnia 2005 r. kasy rejestrującej.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i
kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Przez sprzedaż należy przy tym rozumieć - stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy - odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Od wyrażonej w ustawie zasady rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706) wprowadza szereg odstępstw w postaci zwolnień.
Można je podzielić na przedmiotowe oraz podmiotowe - możliwe do wystąpienia w przypadku podatnika.
- zwolnienie podmiotowe - ze względu na nie przekroczenie w poprzednim roku kwoty obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy 40.000zł - § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia;
- zwolnienie przedmiotowe ze względu na rodzaj świadczonych usług - parkingowe, wyłącznie do dnia 30.04.2005r. - § 2 pkt 1 rozporządzenia;
- zwolnienie przedmiotowe określone w poz. 41 załącznika do rozporządzenia dotyczące świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:
- każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą w której zawarte są m.in. dane identyfikujące odbiorcę;
- liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług w 2004r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20. - zwolnienie przedmiotowe określone w poz. 42 załącznika dotyczy świadczenia usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.
Tym samym, w świetle przedstawionego stanu faktycznego
Strona jest obowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, od dnia 1 maja 2005r., bez względu na sposób dokumentowania świadczonych usług parkingowych.
Zatem w oparciu o przedstawiony przez podatnika stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawny stanowisko Podatnika w sprawie nie jest prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że powyższej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę w zapytaniu oraz obowiązujące na dzień udzielenia odpowiedzi przepisy prawa podatkowego.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie
za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej).
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5 zł od wniosku.