Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej prawa do zwrotu podatku naliczonego z faktur VAT jakie Gmina ot... - Interpretacja - PP/443-59/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.09.2005, sygn. PP/443-59/05, Urząd Skarbowy w Chełmie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Gmina zwróciła się do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem w sprawie dotyczącej prawa do zwrotu podatku naliczonego z faktur VAT jakie Gmina otrzyma realizując zadania inwestycyjne w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego finansowanego w części z funduszy Unii Europejskiej. W ramach programu realizowane będą następujące zadania:

1.budowa boiska sportowego wielofunkcyjnego;2.przebudowa chodników;3.budowa miejsc postojowych dla samochodów osobowych przy budynku wielofunkcyjnym;4.budowa boiska sportowego wielofunkcyjnego.

Po zakończeniu budowy inwestycje te będą stanowiły własność Gminy. W przedmiotowym wniosku Gmina wskazała, iż jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zaś podatek naliczony od towarów i usług związany z realizowanymi zadaniami stanowi koszt kwalifikowany tych inwestycji.

Zdaniem wnioskodawcy Gmina nie ma możliwości odliczenia VAT naliczonego w toku realizacji ww. inwestycji, ponieważ zadania te nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony jeżeli jest on związany z czynnościami opodatkowanymi sensu stricto tzn. takimi, które generują podatek należny u podatnika dokonującego zakupu.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzone przez Gminę inwestycje, jak wynika ze złożonego wniosku, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług - zatem podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur jakie Gmina otrzyma realizując wskazane zadania inwestycyjne w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego.

Stosownie do §23 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz.970 z późn. zm.) zwrot podatku naliczonego przysługuje zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w §6 ust.3 i 4. Jednakże w myśl § 24 ust. 3 cyt. rozporządzenia przepis §23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W przedmiotowej sytuacji, z uwagi na to, że kwota podatku od towarów i usług stanowi koszt kwalifikowany Gminie nie przysługuje zwrot podatku na zasadach określonych w przepisach ww. rozporządzenia.

Wobec powyższego stwierdzam, że stanowisko zajęte przez Gminę we wniosku, iż nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z opisanymi inwestycjami jest prawidłowe.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.

Urząd Skarbowy w Chełmie