Temat interpretacji
Na podstawie art. 233 par.1, pkt 1 w zw. z art. 14"b" ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r., Dz.U.Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 12.05.05r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 28.04.2005r., Nr POIV-443/21/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.), postanawiam:-utrzymać w mocy postanowienie organu I instancji.
UZASADNIENIEW dniu 21.03.05r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wniesiono podanie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania oraz sposobu udokumentowania otrzymanej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej premii pieniężnej-nagrody za udział w konkursie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie wskazanym prowadzona przez Panią apteka uczestniczyła w ogólnopolskim konkursie. Zasady konkursu polegały na przyznawaniu aptekom punktów w kategoriach:1) za wykonanie planu sprzedaży,2) aktywność w programie zdrowotnym,3) realizacja celów promocyjnych (punktowana sprzedaż wyznaczonych preparatów o ściśle określonej cenie)4) wynik przeprowadzonej przez uprawnione osoby ankiety bądź kontroli.Łączna ilość uzyskanych punktów decydowała o zajęciu miejsca w konkursie.Za zajęcie przez aptekę II miejsca otrzymała Pani premię pieniężną-nagrodę w wys.6.000zł.
Zdaniem strony otrzymana nagroda pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ nie ma wpływu na obniżenie cen sprzedaży towarów, jak też nie stanowi odpłatności za usługę, w związku z czym powinna być udokumentowana rachunkiem , o którym mowa w art. 87 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zaskarżonym postanowieniem Naczelnik US uznał zajęte przez Panią stanowisko za nieprawidłowe.
Powołując się na przepis art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, organ podatkowy I instancji uznał, że wypłata nagrody-premii pieniężnej dokonana przez dostawcę towarów, stanowi dodatkowe wynagrodzenie dla kupującego za dodatkowe świadczenie, np. promowanie, (intensyfikowanie) w określonym czasie sprzedaży określonych towarów za określoną cenę.W uzasadnieniu zajętego stanowiska wskazano, że w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym miało miejsce4 świadczenie usług na rzecz dostawcy w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, będące przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.
Z uwagi na powyższe, wypłatę przedmiotowej nagrody należało udokumentować zgodnie z określonymi ustawą ogólnymi zasadami dokumentowania sprzedaży usług, poprzez wystawienie faktury.
Na przedmiotowe postanowienie strona wniosła zażalenie, wnosząc o jego zmianę, podnosząc zarzuty dokonania błędnej wykładni prawa materialnego oraz wydania postanowienia bez przeprowadzenia wnikliwej analizy oraz merytorycznej oceny przedstawionego stanu faktycznego.Zdaniem strony otrzymana nagroda pieniężna (premia), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem nie została wymieniona w art. 5 ustawy o VAT, pozostaje bez wpływu na obniżenie cen sprzedazy towarów, nie jest związana z dostawą towarów, jak również nie stanowi odpłatności za usługę.Argumentując zażalenie strona podnosi, iż świadczenie usług nie może mieć miejsca bez ustalenia podmiotu będącego beneficjentem usługi.
Po rozpatrzeniu wniesionego zażalenia oraz dokonaniu przekazanego materiału dowodowego przedmiotowej sprawy, stwierdzam co następuje.
Przepis art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) jest przepisem ogólnym określającym zakres opodatkowania podatkiem VAT wymienionych czynności, do których należą m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie ze wskazanym w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia przepisem art. 8 ust.1 w/w ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7,(...).
Organ podatkowy I instancji zawarł w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia wyjaśnienie rozszerzonego zakresu pojęcia "świadczenie usług" obejmującego w rozumieniu obecnie obowiązującej ustawy o VAT zarówno usługi wymienione w klafyfikacjach statystycznych jak również inne świadczenia nie uznawane wczesniej za usługi w świetle przepisów "starej" ustawy o VAT.Premia pieniężna nie związana z konkretną dostawą towarów, której przyznanie związane jest np. z osiągnięciem określonego poziomu obrotów ze sprzedaży towarów w określonym czasie, stanowi wynagrodzenie za usługę świadczoną przez nabywcę na rzecz dostawcy.
Z ustalonego w oparciu o zgromadzone dowody stanu faktycznego wynika, że wypłata przez organizatora konkursu, będącego dostawcą towarów, nagrody pieniężnej za zajęcie punktowanego miejsca w konkursie, którego zasady promowały sprzedaż wyznaczonych preparatów, jak również ogólne wykonanie planu sprzedaży, stanowiła dodatkowe wynagrodzenie za świadczenie usług. Charakter usług o których mowa polegał na podejmowaniu w ramach konkursu działań, w efekcie których apteka zwiększała zakupy określonych preparatów, dostarczonych przez dostawcę, za sprzedaż których uzyskiwała punkty konkursowe.
Przy udzielaniu interpretacji organ I instancji uwzględnił okoliczności stanu fraktycznego, dokonując ich analizy i oceny pod kątem zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w zakresie objęcia opodatkowaniem uzyskanej nagrody-premii pieniężnej.
Biorąc powyższe pod uwagę, zawarte w skarzonym postanowieniu stanowisko uznać należy za prawidłowe, zatem nie stwierdzam podstaw prawnych do dokonania jego zmiany.
Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu jej niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego S adu Administracyjnego za moim pośrednictwem w terminie 30 dni od daty doręczenia. Skargę składa się w dwóch egzemplarzach.