Decyzja - Interpretacja - PP-C/406z-1/05/MG

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.09.2005, sygn. PP-C/406z-1/05/MG, Izba Skarbowa w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 30 lipca 2005r. wniesionego przez Spółkę na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Poznań - Jeżyce uznające za nieprawidłowe stanowisko Podatnika w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług - odmawiam zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanowiska przedstawionego w zapytaniu jest prawidłowa.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 16 maja 2005r. Spółka wystąpiła do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2004r. Nr 273, poz. 2706) w odniesieniu do zwolnienia przedmiotowego. We wniosku Podatnik wykazał, że prowadzi działalność w zakresie sprzedaży działek budowlanych w 90% na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Ponadto każda sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT oraz aktem notarialnym. Zapłata nie we wszystkich jednak przypadkach dokonywana jest na rachunek bankowy, bywają też wpłaty gotówkowe.

W ocenie wnoszącego wniosek zgodnie z poz. 42 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. świadczone przez niego dostawy nieruchomości podlegają zwolnieniu z ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej. W wydanym postanowieniu Naczelnik Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki uznał za nieprawidłowe. Stwierdził, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy podatników wykonujących czynności, których przedmiotem jest m.in. dostawa nieruchomości, ale uzależnione jest jednocześnie od formy płatności za te usługi. Całość należności za dokonaną dostawę nieruchomości winna być mianowicie zapłacona wyłącznie za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Naczelnik Urzędu w oparciu o przedstawiony stan faktyczny uznał, że dokonywane przez Podatnika transakcje nie podlegają zwolnieniu z powyższego obowiązku.

Na postanowienie to Jednostka wniosła zażalenie podnosząc, iż naruszono przepisy prawa materialnego przez błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia nieprawidłowo kwalifikując wykonywane przez wnioskodawcę czynności jako nie podlegające zwolnieniu przedmiotowemu.

Zdaniem Podatnika analiza treści przepisów może budzić wątpliwości co do poprawności interpretacji powyższego przepisu. Wymienione w poz. 42 załącznika "dostawa nieruchomości i sprzedaż wysyłkowa" objęte są zwolnieniem przedmiotowym, natomiast świadczenie usług może podlegać temu zwolnieniu pod warunkiem zapłaty w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Zdaniem Podatnika istotą zastosowania kas rejestrujących do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jest potrzeba ich określenia w przypadku czynności, za które zapłata gotówką nie powoduje powstania dowodów jej uiszczenia. W przypadku natomiast dostawy nieruchomości każda transakcja dokumentowana jest w formie aktu notarialnego, z treści którego jednoznacznie wynika czego dana zapłata dotyczy. Dodatkowo niezależnie od formy zapłaty wystawiana jest faktura VAT obejmująca obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz kwotę podatku należnego.

Po rozpatrzeniu przedmiotowego zażalenia, stwierdzam co następuje:

Zgodnie z § 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2004r. Nr 273, poz. 2706) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2005r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych m.in. w poz. 42 załącznika do rozporządzenia. W pozycji tej wymienione zostały następujące czynności: "dostawa nieruchomości, dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) oraz świadczenie usług, za które to czynności zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła". Zatem w przypadku wykonywania czynności polegających na dostawie nieruchomości zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących uzależnione jest od spełnienia wymogu dokonania zapłaty w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Rozstrzygnięcie organu I instancji jest zatem prawidłowe.

Poza powyższym czynności wymienione w poz. 42 załącznika podlegające zwolnieniu nie dotyczą tych podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie sprzedaży tych towarów przed dniem 01.01.2005r. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że prowadziła już działalność gospodarczą w roku 2004r., osiągając obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przekraczający kwotę 40.000 zł. Oznacza to, że wykonywane przez Stronę czynności nie podlegają zwolnieniu przedmiotowemu, a z uwagi na wielkość obrotu za 2004r. utraciła ona również prawo do zwolnienia podmiotowego w zakresie ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych.

Reasumując, należało orzec jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja prawa podatkowego została wydana w oparciu o przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny oraz obowiązujący w dniu jej wydania stan prawny. Jest ona wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Nie jest natomiast wiążąca dla podatnika (por. art. 14 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej). W przypadku zmiany przepisów podatkowych interpretacja traci swą ważność.

Wykonanie niniejszej decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, w przypadku złożenia skargi - do czasu zakończenia postępowania przed tym sądem (por. art. 14b § 6 ww. ustawy).

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

Na podstawie art. 3 § 2 pkt 1, art. 13 § 1, § 2 w związku z art. 53 § 1 i art. 54§ 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270) Stronie przysługuje prawo zaskarżenia niniejszej decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Skargę wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji.

Izba Skarbowa w Poznaniu