POSTANOWIENIE - Interpretacja - PV/443-159/IV/2005/JD

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.07.2005, sygn. PV/443-159/IV/2005/JD, Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 06.04.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 07.04.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie prawa do wystawienia faktury korygującej w przypadku, gdy dostawa gruntów przeznaczonych pod drogę publiczną w zamian za odszkodowanie podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,

stwierdza, że :

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Na mocy decyzji Prezydenta Miasta zatwierdzającej projekt podziału nieruchomości Gmina Miasta przejęła od Podatnika działkę przeznaczoną pod drogę publiczną. Podatnik do wniosku załączył m. in. przedmiotową decyzję oraz fakturę VAT za dostawę gruntu, wystawioną ze stawką podatku 22%.

Decyzja podziałowa stanowi o wydzieleniu z danej nieruchomości działki pod drogę publiczną, która z mocy prawa (ustawy o gospodarce nieruchomościami) przechodzi na własność Gminy Miasta za odszkodowaniem. Wartość odszkodowania jest uzgadniana między stronami w późniejszym terminie. W chwili podziału nieruchomości i wydzielenia drogi publicznej grunty te nie są zabudowane. Drogi w przyszłości też nie będą przeznaczone pod zabudowę.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku pismem nr PV/443-526/IV/2004/RS z dnia 31.12.2004 r. , w odpowiedzi na pismo z dnia17.11.2004 r., zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, udzielił Podatnikowi informacji, że przeniesienie prawa własności nieruchomości gruntowej w zamian za odszkodowanie na podstawie decyzji Prezydenta Miasta podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnik wystawił fakturę VAT stosując stawkę podatku 22 % oraz wpłacił na rachunek urzędu skarbowego podatek wraz z odsetkami.

W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy ma prawo do wystawienia faktury korygującej, gdy uprzednio wystawił fakturę VAT (ze stawką 22 %), potwierdzającą dostawę terenu, w przypadku gdy omawiana dostawa podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika ma prawo wystawić fakturę korygującą z uwagi na stwierdzenie pomyłki w stawce podatku.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza co następuje :

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina Miasta na podstawie wydanej przez Prezydenta Miasta decyzji przejęła od Podatnika nieruchomość ? działkę, przeznaczoną pod drogę publiczną.

Podatnik wystawił fakturę potwierdzającą dostawę terenu, stosując stawkę opodatkowania 22 %.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Definicję towaru zawiera art. 2 pkt 6 ustawy o VAT stanowiący, że rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Z powyższych przepisów wynika, że przeniesienie prawa własności przedmiotowej nieruchomości jest dostawą towarów podlegającą co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 ? 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Pojęcia ?teren budowlany? oraz ?teren przeznaczony pod zabudowę? nie zostały zdefiniowane w ustawie o VAT. W związku z powyższym należy terminy te interpretować w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 207 poz. 2016 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 6 cyt. ustawy Prawo budowlane, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, przez obiekt budowlany należy rozumieć :

  • budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  • budowlę stanowiącą całość techniczno ? użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,
  • obiekt małej architektury.

W myśl art. 3 pkt 3 cyt. wyżej przepisu, budowlą jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak : lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, tunele, itp.

Zatem teren przeznaczony pod drogę publiczną jest terenem przeznaczonym pod zabudowę (budowlą ? drogą).

Przeznaczenie przedmiotowego terenu ? pod drogę publiczną, wynika z treści decyzji Prezydenta Miasta, stanowiącej o podziale nieruchomości oraz z wniosku Podatnika.

Dostawa gruntów budowlanych i przeznaczonych pod zabudowę, dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług w wyniku wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem, nie korzysta ze zwolnienia określonego w cytowanym wyżej przepisie i podlega opodatkowaniu według stawki 22 %.

Zgodnie z § 17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95 poz. 798) fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Wobec wystawienia przez Podatnika przedmiotowej faktury z zastosowaniem prawidłowej stawki podatku VAT wystawienie faktury korygującej nie znajduje uzasadnienia.

Podatnik miałby prawo wystawić fakturę korygującą, w przypadku stwierdzenia w fakturze pomyłki w stawce. Fakt ten nie ma jednak miejsca w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ nadmienia, że nie jest właściwy do rozstrzygania sporów pomiędzy Podatnikiem a Urzędem Miasta .

Jednocześnie tut. Organ zaznacza, iż dokonując interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiotowej sprawie, nie dokonywał oceny załączników przedmiotowego wniosku.

Pomorski Urząd Skarbowy