POSTANOWIENIE - Interpretacja - ZP-I/443-108-86/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. ZP-I/443-108-86/05, Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Kujawsko - Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy po analizie złożonego przez PPH "..." Sp. z o.o. z siedzibą w ... w dniu 19 kwietnia 2005r. wniosku w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego postanawia uznać, że przedstawione przez Podatnika stanowisko

jest prawidłowe

w zakresie określenia rodzaju nabycia towarów dokonanego od podatnika podatku zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług na terytorium kraju.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2005r. do tut. Organu wpłynął wniosek Podatnika z dnia 19 kwietnia 2005r. W piśmie tym Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca nabywa towar od kontrahenta niemieckiego - podatnika podatku od wartości dodanej - poprzez skład konsygnacyjny. Transakcja przebiega w ten sposób, iż kontrahent niemiecki wysyła towar z Niemiec i składuje go w wydzielonym magazynie położonym na terenie Polski w siedzibie Spółki z o.o. "...". Towar ten pozostaje własnością dostawcy niemieckiego, jest oznaczony i wydzielony od innych towarów, nie figuruje w ewidencji magazynowej Jednostki. Prawo do rozporządzania towarem i używania jak właściciel przechodzi na Wnioskodawcę wraz z fizycznym pobraniem towaru ze składu. Towar pobierany jest na podstawie zleceń produkcyjnych i tylko w takich ilościach jest przyjmowany do ewidencji magazynowej. Jednocześnie Spółka "..." wysyła do kontrahenta niemieckiego zamówienie na pobrany towar, a dostawca, na podstawie powyższych zamówień oraz raportu uzgadniającego ilość pobranego w danym okresie towaru, wystawia stosowną fakturę. Spółka "..." zaznacza również, że kontrahent niemiecki jest nie tylko podatnikiem od wartości dodanej, ale jest również podatnikiem zarejestrowanym w Polsce na potrzeby podatku VAT.

W opinii Jednostki, zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi,

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów następuje w powyższej sytuacji z chwilą wwiezienia towaru do Polski celem składowania w składzie konsygnacyjnym. Z tego względu powinno dojść do samoopodatkowania dostawcy niemieckiego, zarejestrowanego w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług1), zaś transakcje pomiędzy ww. podatnikiem a Wnioskodawcą będą dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT opodatkowaną stawką podatku od towarów i usług 22%. W powyższej sytuacji Spółka "..." nie będzie też zobowiązana do wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej nabycie towarów.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez Jednostkę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tut. Organ stwierdza co następuje:

Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego oraz zgodnie z oświadczeniem Spółki wynika, iż Spółka nabywa towary ze składu konsygnacyjnego, należącego do kontrahenta unijnego zarejestrowanego również jako podatnik VAT w Polsce.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. W art. 11 cyt. wyżej ustawy ustawodawca rozszerzył zakres znaczeniowy pojęcia wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, w stosunku do definicji zawartej w art. 9, art. 11 ust. 1 stanowi, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Z powyższego wynika, że czynność przesunięcia własnych towarów na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dokonana przez podatnika podatku od wartości dodanej, celem wykonywania na tych towarach - na terytorium RP czynności, z tytułu wykonania których podmiot może być uznany za podatnika podatku od towarów i usług, jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem. Przesunięcie to (wykonane przez podatnika podatku od wartości dodanej) jest więc czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt. 4 ww. ustawy. Spółka natomiast dokonuje nabycia towaru od podmiotu zarejestrowanego na potrzeby podatku VAT na terytorium kraju. Transakcje pomiędzy kontrahentem niemieckim zarejestrowanym jako podatnik podatku VAT w Polsce a Spółką z o.o. "..." należy więc rozpatrywać w kategoriach nabycia na terenie kraju, a te podlegają opodatkowaniu zgodnie z ww. ustawą o VAT.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy pragnie zauważyć, iż przepis art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ustanawia kryteria podmiotowe możliwości legalnego i skutecznego prawnie dochodzenia pisemnej informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego, wskazując osoby do tego uprawnione. Przedmiotem złożonego przez Spółkę zapytania w jej indywidualnej sprawie oraz przedstawionego stanu faktycznego jest określenie rodzaju nabycia towarów (krajowe czy wewnątrzwspólnotowe). W związku z powyższym wniosek Spółki w tym zakresie został rozpatrzony. Natomiast w zakresie dotyczącym dokumentowania przez kontrahenta Spółki obrotu i stawki podatku podmiot ten, będący podatnikiem od podatku od towarów i usług w Polsce, powinien zwrócić się z wnioskiem w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego (art. 15 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa).

Przyjmując powyższe postanowiono jak w sentencji.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza odpowiedź dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym na dzień jej udzielenia.

Zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej udzielona odpowiedź nie jest wiążąca dla Strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej ewentualnej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 Stronie przysługuje prawo złożenia zażalenia na niniejsze postanowienie. Zażalenie, zgodnie z art. 236 § 2 pkt. 1 Ordynacji podatkowej wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. Organu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy