Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sosnowcu stwierdza, że stanowiskoPodatnika, przedstawione we wniosku z dnia 27.04.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu 29.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą drugiej kasy rejestrującej w związku z poszerzeniem działalności handlowej o sprzedaż wysyłkową i uruchomieniem sklepu internetowego w sytuacji, gdy w nowym punkcie prowadzenia działalności gospodarczej nie jest prowadzona sprzedaż jest prawidłowa.
UZASADNIENIE
W dniu 29.04.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Podatnik dokonał uzupełnienia przedmiotowego wniosku w dniu 11.07.2005r. w zakresie stanu faktycznego sprawy, dokonując stosownych adnotacji na wniosku oraz wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł w formie znaków opłaty skarbowej.
Zgodnie z brzmieniem art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnienia wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:
- sprzedaży detalicznej pasmanterii, galanterii, sporadycznie świadczy usługi budowlane;
- sprzedaży wysyłkowej aparatów fotograficznych i akcesoriów na zamówienie za pośrednictwem Internetu dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, przy czym dostawa towarów w systemie wysyłkowym odbywa się przesyłkami kurierskimi. Zapłata za zamówiony towar pobierana jest przez kuriera od klienta przy odbiorze przesyłki i przekazywana przelewem na konto bankowe podatnika lub też klient przekazuje zapłatę za towar bezpośrednio w formie gotówkowej podatnikowi. Klient może też osobiście odebrać zamówiony przez Internet towar od podatnika w sklepie mieszczącym się jak wyżej wskazano w Sosnowcu przy ul. "X". Sprzedaż wysyłkowa dokumentowana jest również fakturami VAT. Podatnik dokonując dostawy ww. towarów w systemie wysyłkowym stosuje stawkę 22% i nie posiada wiedzy co do symbolu PKWiU w tym zakresie. Podatnik dołączył do wniosku kserokopię zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej dokonanym pod numerem (...) z dnia (...).
W zakresie sprzedaży detalicznej podatnik prowadzi ewidencję obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej w sklepie mieszczącym się w Sosnowcu przy ul. "X". Adres ten widnieje na fakturach VAT wystawianych przez podatnika i dostawców podatnika. Pod tym adresem znajduje się kasa fiskalna i wg podatnika dostawa w systemie wysyłkowym cytując za podatnikiem ..." w sensie fiskalnym"... odbywa się również pod tym adresem. Natomiast, aby usprawnić kontakt z klientem i zapewnić wydajną pracę pracownikowi zajmującemu się sklepem internetowym podatnik wynajął pomieszczenie w Sosnowcu przy ulicy "Y" i ten adres jako drugi figuruje we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Pod tym adresem jest odbierana poczta elektroniczna, rozmowy telefoniczne i w sensie technicznym odbywa się praca związana z zarządzaniem panelem administracyjnym sklepu internetowego. Adres ten można wg podatnika traktować jako adres do korespondencji pocztą tradycyjną.
Zgodnie ze stanowiskiem podatnika zawartym we wniosku, podatnik nie ma obowiązku instalacji drugiej kasy fiskalnej w nowym punkcie uruchomionym w Sosnowcu przy ul. "Y" w związku z poszerzeniem działalności gospodarczej o dostawę towarów w systemie wysyłkowym, ponieważ w tym punkcie podatnik nie dokonuje sprzedaży.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.
Zwolnienia te podlegają regulacji przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2002r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971 ze zm.), obowiązującego do dnia 31.12.2004r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706), obowiązującego od dnia 01.01.2005r.
Na podstawie § 2 ust. 1 cyt. rozporządzenia z dnia 23.12.2002r., od obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31.12.2004r. zwolnione były czynności wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W pozycji 49 załącznika nr 1 wymieniono sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za którą zapłata w całości
następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - zwolnienie przedmiotowe. Zwolnienie to nie dotyczyło podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży przed dniem 01.01.2003r. Korzystanie ze zwolnienia w zakresie sprzedaży wysyłkowej możliwe było tylko dla podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania, prowadzili szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.
Odpowiednikiem powyższych uregulowań są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r.
W myśl § 2 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.12.2005r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku - wykaz sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania - pod pozycją 42 wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za którą to czynność zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, z wyłączeniem płatności dokonywanych czekiem, bankową kartą płatniczą lub kredytową, przy czym z dowodów tych jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej transakcji zapłata dotyczyła - zwolnienie przedmiotowe. Powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tej sprzedaży towarów przed dniem 01.01.2005r. Ponadto, w zakresie sprzedaży wysyłkowej towarów korzystanie ze zwolnienia możliwe jest tylko przez podatników, którzy niezależnie od innych wymogów dotyczących zwolnienia z ewidencjonowania prowadzą szczegółową ewidencję dowodów zapłaty, na podstawie której można ustalić również dane (w tym adres) osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w formie indywidualnego gospodarstwa rolnego, na rzecz której dokonano wysyłki towarów.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej, czyli nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na całość obrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług tj. osiąganego ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. W przypadku podatnika powstał więc obowiązek ewidencjonowania dostawy w systemie wysyłkowym na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność w formie gospodarstw rolnych w sytuacjach, gdy należności za ta sprzedaż nie wpływają na rachunek bankowy podatnika lub zamówiony towar jest odbierany przez klienta na miejscu - tj. w sklepie podatnika już od momentu utraty zwolnienia podmiotowego z ewidencjonowania.
Podatnik jest natomiast zwolniony z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących obrotu z tytułu sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób wskazanych w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w sytuacji, gdy zapłata za towar wpływa na jego rachunek bankowy - zarówno bezpośrednio od osoby fizycznej będącej odbiorcą towarów, jak i wówczas, gdy przelew wpływa na rachunek bankowy podatnika od firmy kurierskiej - jednakże pod warunkiem spełnienia wszystkich wymogów przewidzianych w tym zakresie w cyt. rozporządzeniach z dnia 23.12.2002r. i z dnia 23.12.2004r. oraz w załącznikach do tych rozporządzeń. Podatnik dla zastosowania tego zwolnienia musi przede wszystkim dysponować dowodami, pozwalającymi na identyfikację poszczególnych wpłat z konkretnymi wysyłkowymi dostawami towarów oraz danymi konkretnych odbiorców.
Jednocześnie zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Mając powyższe na uwadze, podatnik obowiązany do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących winien zakupić i zainstalować kasy rejestrujące w takiej ilości aby całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących ją w formie indywidualnych gospodarstw rolnych móc ewidencjonować przy zastosowaniu kas. Tak więc w sytuacji, gdy miejsca prowadzenia działalności gospodarczej znajdują się w dwóch punktach i w obydwu tych punktach podatnik dokonuje sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, winien zakupić minimum po jednej kasie rejestrującej do każdego miejsca prowadzonej działalności. Liczba zainstalowanych kas rejestrujących musi odpowiadać liczbie miejsc prowadzenia sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tak aby cały przychód uzyskiwany przez podatnika równocześnie w dwóch różnych miejscach był ewidencjonowany przy zastosowaniu kas rejestrujących i aby było możliwe wydanie paragonu fiskalnego, który dokumentuje transakcję, nabywcy.
Podatnik natomiast przedstawia we wniosku stan faktyczny, z którego wynika, iż sprzedaż wysyłkową i w pozostałym zakresie sprzedaż detaliczną prowadzi w jednym punkcie tj. w Sosnowcu przy ul. "X".
W związku z powyższym podatnik nie ma obowiązku instalacji kasy rejestrującej w miejscu, gdzie nie odbywa się sprzedaż zdefiniowana w art. 2 ust. 22 ww. ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 ustawy - Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w
Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach, Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej: 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. Nr z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł.