Temat interpretacji
w zakresie opodatkowania usług wynajmu mini żurawi
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2017 r. (data wpływu 16 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 12 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 25 sierpnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 5 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu mini żurawi jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu mini żurawi.
Wniosek uzupełniony został w dniu 12 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 25 sierpnia 2017 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 7 września 2017 r.:
Spółka zajmuje się zagadnieniami związanymi z wynajmem maszyn, oferowaniem ich na sprzedaż oraz udostępnieniem ich w ramach umowy leasingu. Ponadto U świadczy profesjonalne usługi dźwigowe do podnoszenia szyb. W ramach oferowanych przez Spółkę usług znajduje się m.in. wynajem mini żurawi na rzecz podmiotów wykonujących - jako podwykonawcy - roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego projektu budowlanego (budynki mieszkalne i budynki niemieszkalne). Z kolei główny wykonawca świadczy usługi budowlane na rzecz inwestora danego obiektu budowlanego (budynku mieszkalnego bądź budynku niemieszkalnego).
Wnioskodawca będący usługodawcą-wynajmującym w analizowanych transakcjach działa jako podwykonawca w stosunku do najemców mini żurawi.
Opisywane maszyny wynajmowane są na rzecz ww. podmiotów zarówno z obsługą (operatorem) bądź bez obsługi (bez operatora).
Podsumowując, wynajem mini żurawi zarówno z obsługą, jak i bez obsługi przeznaczony jest dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT i nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT.
Jego kontrahenci - podwykonawcy generalnego wykonawcy (najmujący mini żurawie) są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, o których mowa w art. 15 Ustawy o VAT.
Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie skutków podatkowych w VAT świadczenia ww. usług (tj. usług wynajmu mini żurawi z operatorem bądź bez operatora, przeznaczonych dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych) w kontekście przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2017 r. dotyczących tzw. odwrotnego obciążenia usług zamieszczonych w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT (tj. w wykazie usług, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 8 Ustawy o VAT).
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na pytanie dotyczące wskazania pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) dla świadczenia polegającego na wynajmie mini żurawi wraz z obsługą (operatorem maszyny) Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z opinią klasyfikacyjną wydaną dla Spółki przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, symbol PKWiU dla świadczenia polegającego na wynajmie mini żurawi wraz z obsługą (operatorem maszyny) to 43.99.90.0 (roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych). Ww. symbol statystyczny znajduje się w pozycji 48 załącznika nr 14 do Ustawy o VAT, w związku z czym mamy do czynienia z tzw. odwrotnym obciążeniem - Wnioskodawca nie rozlicza podatku należnego z tytułu takiej transakcji.
Odnosząc się natomiast do pytania dotyczącego wskazania pełnego (siedmiocyfrowego) symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293,z późn. zm.) dla świadczenia polegającego na wynajmie mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny) Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z opinią klasyfikacyjną wydaną dla Spółki przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi symbol PKWiU dla świadczenia polegającego na wynajmie mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny) to 77.32.10.0 (wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi). Ww. symbol statystyczny nie mieści się w żadnym grupowaniu PKWiU zawartym w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT, w związku z czym nie podlega przepisom dotyczącym odwrotnego - Wnioskodawca rozlicza VAT na zasadach ogólnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy Wnioskodawca prawidłowo przyjął, że:
- Usługi wynajmu mini żurawi wraz z obsługą (operatorem maszyny) przeznaczone dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych świadczone przez Spółkę będącą podwykonawcą na rzecz podmiotów wykonujących - jako podwykonawcy - roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego obiektu budowlanego - podlegają przepisom art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT?
- Usługi wynajmu mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny) przeznaczone dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów wykonujących - jako podwykonawcy - roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego obiektu budowlanego - nie podlegają przepisom art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Usługi wynajmu mini żurawi wraz z obsługą (operatorem maszyny) przeznaczone dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych świadczone przez Spółkę będącą podwykonawcą na rzecz podmiotów wykonujących - jako podwykonawcy - roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego projektu budowlanego - podlegają przepisom art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca nie rozlicza podatku należnego z tytułu takich transakcji z uwagi na fakt, że świadczenie ww. usług objęte jest mechanizmem odwrotnego obciążenia.
Usługi wynajmu mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny) przeznaczone dla usług budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź budynków niemieszkalnych świadczone przez Spółkę na rzecz podmiotów wykonujących - jako podwykonawcy - roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego projektu budowlanego - nie podlegają przepisom art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT, a tym samym Wnioskodawca rozlicza VAT z tytułu takich transakcji na zasadach ogólnych z uwagi na fakt, że świadczenie ww. nie jest objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.
Uzasadnienie.
Ad. 1
Wynajem mini żurawi z obsługą (operatorem maszyny).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne (...):
- nabywające
usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy (warunek spełniony w
analizowanym stanie faktycznym), jeżeli łącznie spełnione są
następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 - warunek spełniony w analizowanym stanie faktycznym,
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny - warunek spełniony w analizowanym stanic faktycznym.
Z kolei, w myśl art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca (warunek spełniony w analizowanym stanie faktycznym, o czym mowa w dalszej części wniosku).
Stosownie zaś do art. 17 ust. 2 Ustawy o VAT, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego, tj. w analizowanej sytuacji wynajmu mini żurawia wraz z obsługą Spółka będąca podwykonawcą nie rozlicza podatku należnego. Poniżej Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko.
Analizując treść załącznika nr 14 do Ustawy o VAT w kontekście zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 8 oraz art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT, tj. w przypadku usług wynajmu mini żurawi wraz z obsługą, ww. przepisy znajdą zastosowanie, co wynika z faktu, że przedmiotowe usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU:
- 41.00.30.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych
- bądź
- 41.00.40.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2008 do ww. grupowania, zawarta tam sekcja F przewiduje m.in., że wynajem sprzętu z operatorem należy klasyfikować w zakresie niniejszego działu w odpowiednich grupowaniach obejmujących roboty budowlane wykonywane z jego użyciem.
Tym samym, w ocenie Spółki, jako że wynajem mini żurawi z obsługą (operatorem maszyny) mieści się w grupowaniu PKWiU 2008:
- 41.00.30.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową tub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych
- bądź
- 41.00.40.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych
- a ww. symbole statystyczne znajdują się odpowiednio w pozycji 2 oraz pozycji 3 załącznika nr 14 do Ustawy o VAT, to mamy do czynienia z tzw. odwrotnym obciążeniem - Spółka nie rozlicza podatku należnego z tytułu takiej transakcji.
Definicja pojęcia podwykonawca.
Art. 17 ust. 1h Ustawy o VAT wskazuje iż, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca. Co prawda, ustawodawca nie zdefiniował tego pojęcia będącego kluczowym kryterium do uznania, czy VAT winien być rozliczany na zasadach ogólnych czy też w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia, niemniej, zgodnie z Objaśnieniami MF z dnia 17 marca 2017 r.:
Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej.
Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika języka polskiego: podwykonawca - to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy. Należy mieć na uwadze, że jeżeli generalny/główny wykonawca zleci wykonanie usług w ramach swojej umowy zawartej z inwestorem kolejnemu podatnikowi - wówczas ten podatnik staje się jego podwykonawcą.
Każdy kolejny podatnik w takim szeregu zleceń staje się podwykonawcą w stosunku do generalnego/głównego wykonawcy, niezależnie od liczby dalszych podzleceń usługi.
Podzlecone usługi budowlane zostaną opodatkowane na zasadzie odwróconego obciążenia, zatem przy dalszych podzleceniach przyjąć należy podejście, zgodnie z którym podwykonawca podzlecający usługę kolejnemu podatnikowi jest - w stosunku do tego podwykonawcy - głównym wykonawcą swojego zakresu prac (i rozliczy podzlecone usługi budowlane na zasadzie odwróconego obciążenia).
Inwestor, np. deweloper, zleca podatnikowi (głównemu wykonawcy) budowę nieruchomości. Wykonawca ten część prac wykonuje samodzielnie, część prac zleca kolejnym podatnikom (podwykonawcom). Jeden z podwykonawców zleca część prac kolejnemu podatnikowi, który z punktu widzenia mechanizmu odwróconego obciążenia również jest uznany za podwykonawcę. Każdy kolejny podatnik w takim szeregu zleceń również będzie uznany za podwykonawcę. (...)
Podsumowując, w oparciu o przytaczane definicje podwykonawcy, mechanizm odwrotnego obciążenia znajdzie zastosowanie wyłącznie w przypadku, gdyby Wnioskodawca działał na zlecenie Głównego Wykonawcy bądź jakiegokolwiek w łańcuchu podwykonawcy prac budowlanych. W przypadku, gdyby Podatnik był Głównym Wykonawcą działającym na zlecenie Inwestora, rozliczenie VAT powinno nastąpić na zasadach ogólnych.
Tym samym, w ocenie Spółki, jako że:
- pozostaje podwykonawcą zgodnie ze wskazaną powyżej definicją,
- wynajem mini żurawia z obsługą
(operatorem maszyny) mieści się w grupowaniu PKWiU 2008:
- 41.00.30.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź
- 41.00.40.0: Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych (prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków) - w przypadku wynajmu mini żurawi, które przeznaczone są dla robót budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków niemieszkalnych
- - a
ww. symbole statystyczne znajdują się odpowiednio w pozycji 2 oraz
pozycji 3 załącznika nr 14 do Ustawy o VAT, to mamy do czynienia z tzw.
odwrotnym obciążeniem - Spółka nie rozlicza podatku należnego z tytułu
takiej transakcji.
Ad.2
Wynajem mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 Ustawy o VAT, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne (...) nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT (ten warunek nie jest jednak spełniony w analizowanej sytuacji, tj. wynajmu mini żurawi bez obsługi).
Poniżej Wnioskodawca uzasadnia swoje stanowisko.
Zgodnie ze wskazywaną w punkcie pierwszym Sekcją F zawartą w PKWiU 2008, nie obejmuje ona wynajmu maszyn i urządzeń budowlanych bez operatora, sklasyfikowanego w 77.32.10.0 - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi (znajdują się one w sekcji N).
Natomiast w myśl sekcji N zawartej w PKWiU 2008, obejmuje ona swym zakresem wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń bez obsługi, a nie dotyczy wynajmu maszyn i urządzeń z obsługą, sklasyfikowanego w odpowiednich grupowaniach zgodnie z czynnościami na nich wykonywanymi, np. w budownictwie (tj. w sekcji F).
Tym samym, usługa wynajmu mini żurawi bez obsługi jako niemieszcząca się w żadnym grupowaniu PKWiU zawartym w załączniku nr 14 do Ustawy o VAT, nie podlega przepisom dotyczącym odwrotnego obciążenia. Oznacza to, że w takiej sytuacji Spółka rozlicza VAT na zasadach ogólnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na wstępie Organ podkreśla, że niniejsza interpretacja
indywidualna nie rozstrzyga poprawności klasyfikacji realizowanych
świadczeń do grupowania PKWiU. Wskazać bowiem należy, że analiza
prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji realizowanych
świadczeń do właściwych grupowań statystycznych, nie mieści się w
ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa
(Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.). Tut. Organ nie jest
uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości
przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania
klasyfikacyjnego. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono
wyłącznie w oparciu o grupowania PKWiU wskazane
na wezwanie Organu
w opisie stanu faktycznego.
Należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem realizowanych świadczeń.
Ponieważ stosownie do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika z tego, że to właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające
osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie
działalność gospodarczą,
o której mowa w ust. 2, bez względu na cel
lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi wymienione w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Przy tym, w myśl art. 17 ust. 1h ustawy - w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy przepis ust. 1 pkt 8 stosuje się, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8 usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Załącznik nr 14 do ustawy obowiązujący od dnia 1 stycznia 2017 r. zawiera (w poz. 2-48) zamkniętą listę usług identyfikowanych przy pomocy Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) podlegających mechanizmowi odwrotnego obciążenia w przypadku świadczenia tych usług przez podwykonawców.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa, należy wskazać, że art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy wprowadza mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego świadczona jest usługa wymieniona w załączniku nr 14 do ustawy, jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, natomiast usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Przy czym, w przypadku usług wymienionych w poz. 2-48 załącznika nr 14 do ustawy mechanizm odwrotnego obciążenia ma zastosowanie, jeżeli usługodawca świadczy te usługi jako podwykonawca.
Natomiast, transakcje, których przedmiotem jest świadczenie wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy usług, realizowane przez wykonawcę (generalnego wykonawcę) na rzecz inwestora (np. dewelopera budowlanego), podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych, tj. podatek VAT rozliczany jest przez wykonawcę (generalnego wykonawcę), natomiast inwestor otrzymuje fakturę na kwotę należności za wykonane usługi zawierającą podatek VAT.
W przypadku, wystąpienia dalszych podzleceń podwykonawca zlecający staje się głównym wykonawcą swojego zakresu prac w stosunku do swojego podwykonawcy i jest on wówczas zobowiązany do rozliczenia podzleconych usług budowlanych na zasadzie odwróconego obciążenia.
Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia podwykonawcy, zatem dla prawidłowego rozumienia terminu podwykonawca wystarczające będzie posłużenie się powszechnym jego znaczeniem wynikającym z wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym wydaniu Słownika Języka Polskiego PWN - podwykonawca to firma lub osoba wykonująca pracę na zlecenie głównego wykonawcy (http://sjp.pwn.pl/sjp/podwykonawca;2503008).
Zatem, ustalenie czy dana usługa podlega rozliczeniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku ma charakter indywidualny. Oznacza to, że w każdej sytuacji należy zbadać, czy spełnione są następujące warunki:
- usługodawcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9,
- usługobiorcą usługi jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny,
- dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy oraz
- usługa jest świadczona przez podwykonawcę.
Dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia wszystkie wymienione powyżej warunki muszą być spełnione łącznie. W konsekwencji niespełnienie chociażby jednego z tych warunków eliminuje zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia.
Z przedstawionego
opisu sprawy wynika, że jedną z oferowanych przez Spółkę usług jest
wynajem mini żurawi na rzecz podmiotów wykonujących jako podwykonawcy
roboty budowlane na rzecz generalnego wykonawcy określonego projektu
budowlanego (budynki mieszkalne i budynki niemieszkalne). Z kolei
główny wykonawca świadczy usługi budowlane na rzecz inwestora danego
obiektu budowlanego (budynku mieszkalnego bądź budynku
niemieszkalnego). Mini żurawie wynajmowane są na rzecz ww. podmiotów
zarówno z obsługą (operatorem) jak również bez obsługi (bez operatora).
W obu przypadkach wynajem mini żurawi
służy realizacji usług
budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków mieszkalnych bądź
budynków niemieszkalnych.
Wnioskodawca zaklasyfikował świadczenie polegające na wynajmie mini żurawi wraz z obsługą (operatorem maszyny) do grupowania PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych natomiast świadczenie polegające na wynajmie mini żurawi bez obsługi (operatora maszyny) Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU 77.32.10.0 Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ustawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.
Kontrahenci Wnioskodawcy - podwykonawcy generalnego wykonawcy (najmujący mini żurawie) - są zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT, o których mowa w art. 15 ustawy.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla realizowanych świadczeń.
Z powołanych przepisów wynika, że uznanie czy dana usługa podlega rozliczeniu zgodnie z mechanizmem odwróconego obciążenia, czy też zastosowanie będzie miała ogólna zasada rozliczenia podatku wymaga ustalenia, czy dana usługa jest usługą wymienioną w załączniku nr 14 do ustawy o VAT oraz czy jest świadczona przez podwykonawcę. Przy czym podkreślić należy, że dla zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia konieczne jest spełnienie obu ww. przesłanek łącznie.
Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje świadczenia polegające na wynajmie mini żurawi - zarówno z obsługą (operatorem maszyny) jak również bez obsługi (bez operatora maszyny) - na rzecz podmiotów działających jako podwykonawcy robót budowlanych względem generalnego wykonawcy, który realizuje określony projekt budowlany na zlecenie inwestora. Z powyższego wynika więc, że Wnioskodawca działa w analizowanej sprawie w charakterze podwykonawcy, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy.
Wnioskodawca wskazał, że świadczenie polegające na wynajmie mini żurawi z obsługą (operatorem maszyny) mieści się w grupowaniu PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Wskazać należy, że grupowanie PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych wskazane zostało przez ustawodawcę pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy, jako podlegające mechanizmowi odwrotnego obciążenia.
Zatem skoro Wnioskodawca będący podatnikiem, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy wykonuje usługi wskazane pod poz. 48 załącznika nr 14 do ustawy na rzecz zarejestrowanego czynnego podatnika VAT, działając jako podwykonawca, o którym mowa w art. 17 ust. 1h ustawy, spełnione są przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy. Tym samym Wnioskodawca słusznie rozpoznał, że świadczenie polegające na wynajmie mini żurawi z obsługą (operatorem maszyny), które Wnioskodawca klasyfikuje jako usługi należące do PKWiU 43.99.90.0 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych podlegać będzie opodatkowaniu z zastosowaniem mechanizmu odwrotnego obciążenia. W konsekwencji podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku dla ww. transakcji będzie nabywca przedmiotowych usług, tj. kontrahent Wnioskodawcy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Natomiast świadczenie polegające na wynajmie mini żurawi bez obsługi (bez operatora maszyny) Wnioskodawca zaklasyfikował do grupowania PKWiU 77.32.10.0 Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych oraz inżynierii lądowej i wodnej, bez obsługi. Należy wskazać, że powyższe świadczenie nie zostało wymienione przez ustawodawcę w załączniku nr 14 do ustawy. Zatem skoro realizowane przez Wnioskodawcę świadczenie nie zostało wymienione w załączniku nr 14 do ustawy jako te, do którego ma zastosowanie mechanizm odwrotnego obciążenia, to tym samym w analizowanym przypadku nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy. Przepis ten ma zastosowanie bowiem jedynie w odniesieniu do usług wymienionych w załączniku nr 14 do ustawy. W związku z powyższym świadczenie polegające wynajmie mini żurawi bez obsługi (bez operatora maszyny) nie wpisuje się w mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego realizowane jest przedmiotowe świadczenie. Zatem rozliczenie podatku dla świadczenia polegającego na wynajmie mini żurawi bez obsługi (bez operatora maszyny) powinno nastąpić na zasadach ogólnych.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej