Prawo do obniżenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w G w gminie D. - Interpretacja - 3060-ILPP2-1.4512.203.2016.1.AS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.12.2016, sygn. 3060-ILPP2-1.4512.203.2016.1.AS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w G w gminie D.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w G w gminie D jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn.: Budowa kanalizacji sanitarnej w G w gminie D

.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. w D nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego i jest podatnikiem czynnym podatku VAT, samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy o VAT), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

Sp. z o.o. w D, w dniu 16 listopada 2016 r. wystąpił z wnioskiem pt. Budowa kanalizacji sanitarnej w G w gminie D o dofinansowanie w naborze wniosków na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Wartość (kwota brutto z VAT) planowanej operacji wynosi 3.729.367,43 zł, z czego koszty kwalifikowane (kwota netto) wynoszą 3.032.006,04 zł. Kwota wnioskowanego dofinansowania wyniosłaby 1.997.170,00 zł. Poziom dofinansowania wynosi 63,63% z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Głównym celem realizowanego projektu jest poprawa środowiska naturalnego poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w wyniku budowy 2,897 km nowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz 0,265 km sieci wodociągowej. Operacja wspiera lokalny rozwój na obszarach wiejskich oraz przyczynia się do poprawy warunków życia mieszkańców miejscowości G, w gminie D.

Jednym z głównych przedmiotów działalności Spółki w D jest gospodarka wodno-ściekowa, na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2015 r., Nr 139, z poź. zm.) - czynności te są opodatkowane podatkiem VAT i nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Sp. z o.o. w D, z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, zamierza nabycie towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji, wykorzystać dla celów działalności opodatkowanej. Zatem stara się o dofinasowanie realizacji ww. inwestycji w wartości netto i podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ Sp. z o.o. w D jest czynnym podatnikiem VAT i przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż realizowane przedsięwzięcie związane będzie z prowadzoną działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółka w D ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w ramach dofinasowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacji operacji: Budowa kanalizacji sanitarnej w G, w Gminie D?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli realizowana inwestycja ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych (odprowadzanie ścieków), to Sp. z o.o. w D, ma prawo na zasadach ogólnych do odliczenia VAT naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej taki zakup.

Spółka skorzysta z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ istnieć będzie bezpośredni i bezsporny związek realizowanej inwestycji z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (odprowadzanie ścieków), tzn. takich, których następstwem jest określenie VAT należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego i jest podatnikiem czynnym podatku VAT, samodzielnie wykonującym działalność gospodarczą. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego. Spółka wystąpiła z wnioskiem o dofinasowanie w naborze wniosków na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Poziom dofinansowania wynosi 63,63% z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Głównym celem realizowanego projektu jest poprawa środowiska naturalnego poprzez uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w wyniku budowy 2,897 km nowej sieci kanalizacji sanitarnej oraz 0,265 km sieci wodociągowej. Operacja wspiera lokalny rozwój na obszarach wiejskich oraz przyczynia się do poprawy warunków życia mieszkańców. Jednym z głównych przedmiotów działalności Wnioskodawcy jest gospodarka wodno-ściekowa na podstawie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków - czynności te są opodatkowane podatkiem VAT i nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Spółka, z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, zamierza nabycie towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji wykorzystać dla celów działalności opodatkowanej. Stara się o dofinansowanie realizacji ww. inwestycji w wartości netto i podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż realizowane przedsięwzięcie związane będzie z prowadzoną działalnością opodatkowaną.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy Zainteresowany będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur na nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. operacji.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca z chwilą przystąpienia do budowy kanalizacji sanitarnej, zamierza nabycie towarów i usług związanych z realizacją tej inwestycji wykorzystać dla celów działalności opodatkowanej (odprowadzania ścieków).

Zatem w omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach działań inwestycyjnych, będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w odniesieniu do operacji Budowa kanalizacji sanitarnej w G, w gminie D, realizowanej w ramach dofinansowania z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2010, będzie miał prawo do obniżenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowej operacji. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki związane z realizacją operacji, będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

W tym miejscu należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2016 r., poz. 383, z późn. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu