Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu rolet i żaluzji wewnętrznych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywa... - Interpretacja - 3063-ILPP1-2.4512.139.2016.2.JO

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.12.2016, sygn. 3063-ILPP1-2.4512.139.2016.2.JO, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu rolet i żaluzji wewnętrznych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywanych na podstawie zamówienia.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2016 r. (data wpływu 3 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 2 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu rolet i żaluzji wewnętrznych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywanych na podstawie zamówienia jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług montażu rolet i żaluzji wewnętrznych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywanych na podstawie zamówienia. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 listopada 2016 r. o przedstawienie pytania oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność: 42.32.Z zakładanie stolarki budowlanej, 43.21.Z, 43.33.Z, 43.34.Z, 47.52.Z, 47.99.Z. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, prowadzi książkę przychodów i rozchodów oraz jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca powziął wątpliwość czy dobrze stosuje stawkę 8% VAT dla usług montażu rolet wewnętrznych i żaluzji wewnętrznych w lokalu mieszkalnym osoby fizycznej. Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą osłon okiennych (tzw. rolety wewnętrzne, żaluzje wewnętrzne) wraz z usługą montażową w budynkach mieszkalnych oraz firmach. Jest to kompleksowa obsługa Klienta od doradztwa, pomiaru, wyceny i montażu.

Osłony okienne z oferty Wnioskodawcy to wszelkiego rodzaju rolety i żaluzje wewnętrzne oraz zewnętrzne. Każda z osłon jest wykonywana indywidualnie pod wymiar każdego z okien oraz zgodnie z ustaleniami, wytycznymi i parametrami technicznymi jakie będą najkorzystniejsze dla Klienta. Ogromna paleta kolorystyczna oraz przeróżne modele rolet i żaluzji są dostosowywane do konkretnego rodzaju okna oraz listwy przyszybowej. Większość z tych osłon jest mocowana inwazyjnie do okna, przy pomocy wkrętów które pozostawiają na nim trwały ślad. Montaż bezinwazyjny przy pomocy taśm piankowych, kasety i prowadnic, powoduje, że każdy demontaż tych elementów wiąże się z ich wygięciem oraz odkształceniem, uniemożliwiając ponowny montaż. Przeróżność wymiarowa okien oraz wnęk okiennych sprawia, że każda z osłon zostaje wykonana zgodnie pod wymiar tak, żeby kształtem i wymiarem idealnie pasowała do pomieszczenia. Ustalenia z klientem odnośnie wyboru tej najodpowiedniejszej pod względem własnych potrzeb osłony okiennej są podstawowym czynnikiem, który decyduje o końcowym rodzaju tej osłony.

Wysokiej jakości materiały użyte w roletach i żaluzjach wewnętrznych znacząco podnoszą standard mieszkania, również ze względu na wysoką ochronę słoneczną tzn. obniżają latem temperaturę wewnątrz pomieszczenia co wiąże się z mniejszym zużyciem energii elektrycznej potrzebnej w klimatyzatorach do wtłaczania zimnego powietrza. Również zimą mają podobne działania kiedy to tkanina stanowi ruchomą ściankę oddzielającą pomieszczenie od zimnych szyb zmniejszając tym samym zimno wpadające w głąb pomieszczenia. Kwestie praktyczne oraz znaczące walory estetyczne i wizualne jakie dają rolety i żaluzje wewnętrzne, sprawiają, że dzięki nim znacząco podnoszą standard danego wnętrza. Wpłaty od klientów indywidualnych są ewidencjonowane na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca dobrze stosuje obniżoną stawkę 8% VAT na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. dla usług montażu rolet wewnętrznych, żaluzji wewnętrznych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywanych na podstawie zamówienia?

Zdaniem Wnioskodawcy, poprawnie stosuje obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, gdyż wg Wnioskodawcy dana usługa montażu jest kompleksową obsługą Klienta od doradztwa, pomiaru, wyceny kończąc na montażu. Osłony okienne z jego oferty to wszelkiego rodzaju rolety i żaluzje wewnętrzne. Każda z osłon jest wykonywana indywidualnie pod wymiar każdego z okien oraz zgodnie z ustaleniami, wytycznymi i parametrami technicznymi jakie będą najkorzystniejsze dla Klienta. Ogromna paleta kolorystyczna oraz przeróżne modele rolet i żaluzji są dostosowywane do konkretnego rodzaju okna oraz listwy przyszybowej. Większość z tych osłon jest mocowana inwazyjnie do okna, przy pomocy wkrętów które pozostawiają na nim trwały ślad. Montaż bezinwazyjny przy pomocy taśm piankowych, kasety i prowadnic, powoduje, że każdy demontaż tych elementów wiąże się z ich wygięciem oraz odkształceniem, uniemożliwiając ponowny montaż. Przeróżność wymiarowa okien oraz wnęk okiennych sprawia, że każda z osłon zostaje wykonana zgodnie pod wymiar tak, żeby kształtem i wymiarem idealnie pasowała do pomieszczenia. Ustalenia z klientem odnośnie wyboru tej najodpowiedniejszej pod względem własnych potrzeb osłony okiennej są podstawowym czynnikiem który decyduje o końcowym rodzaju tej osłony. Wysokiej jakości materiały użyte w roletach i żaluzjach wewnętrznych znacząco podnoszą standard mieszkania, również ze względu na wysoką ochronę słoneczną tzn. obniżają latem temperaturę wewnątrz pomieszczenia co wiąże się z mniejszym zużyciem energii elektrycznej potrzebnej w klimatyzatorach do wtłaczania zimnego powietrza. Również zimą mają podobne działania kiedy to tkanina stanowi ruchomą ściankę oddzielającą pomieszczenie od zimnych szyb zmniejszając tym samym zimno wpadające w głąb pomieszczenia.

Kwestie praktyczne oraz znaczące walory estetyczne i wizualne jakie dają rolety i żaluzje wewnętrzne, sprawiają, że dzięki nim znacząco podnoszą standard danego wnętrza. Wpłaty od klientów indywidualnych są ewidencjonowane na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne art. 5a ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na podstawie art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym według art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Art. 2 pkt 12 ustawy określa, że przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zatem opodatkowaniu stawką w wysokości 8% podlega dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług przy klasyfikowaniu obiektów, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, wydanej na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r., Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 sklasyfikowane zostały budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje następujące grupy budynków:

  • grupa 111 Budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • grupa 112 Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • grupa 113 Budynki zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ustawy nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, przebudowa oraz roboty budowlane, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do rozumienia tych terminów przyjętego w języku powszechnym.

I tak, według Słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 70, kol. 2), przez budowę należy rozumieć m.in. wznoszenie budowli, budowanie (). Natomiast budować to znaczy wznosić budowle, pomieszczenia, ich części lub zespoły.

Przebudowa zgodnie z ww. Słownikiem języka polskiego (str. 770, kol. 1) to zmiana istniejącego stanu czegoś na inny; ulepszenie, poprawienie czegoś.

W znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli, zakładanie instalacji. Z kolei instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie modernizacja według Słownika języka polskiego (str. 474, kol. 2) oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Montaż, wg powyższego słownika to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość. W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2014 r., poz. 712, z późn. zm.) przedsięwzięciem termomodernizacyjnym określa się przedsięwzięcia których przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych.
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Analiza powyżej przytoczonych przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, spełnienie jest dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów mieszkalnych. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą wymienione czynności muszą zostać zaklasyfikowane do obiektów mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie jednej z przedstawionych przesłanek powoduje, że podatnik nie będzie mógł zastosować 8% stawki podatku.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów wykorzystywanych do wykonania tej usługi, uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej ze zleceniodawcą.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ wynagrodzeniem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz konsumenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone. Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji będą inne czynności to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą osłon okiennych (tzw. rolety wewnętrzne, żaluzje wewnętrzne) wraz z usługą montażową w budynkach mieszkalnych oraz firmach. Jest to kompleksowa obsługa Klienta od doradztwa, pomiaru, wyceny i montażu. Wysokiej jakości materiały użyte w roletach i żaluzjach wewnętrznych znacząco podnoszą standard mieszkania, również ze względu na wysoką ochronę słoneczną tzn. obniżają latem temperaturę wewnątrz pomieszczenia co wiąże się z mniejszym zużyciem energii elektrycznej potrzebnej w klimatyzatorach do wtłaczania zimnego powietrza. Również zimą mają podobne działania kiedy to tkanina stanowi ruchomą ściankę oddzielającą pomieszczenie od zimnych szyb zmniejszając tym samym zimno wpadające w głąb pomieszczenia. Kwestie praktyczne oraz znaczące walory estetyczne i wizualne jakie dają rolety i żaluzje wewnętrzne, sprawiają, że dzięki nim znacząco podnoszą standard danego wnętrza.

Wnioskodawca powziął wątpliwości, co do możliwości zastosowania obniżonej 8% stawki podatku VAT w zakresie usług montażu żaluzji i rolet wewnętrznych wykonywanych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych wykonywanych na podstawie zamówienia.

Należy zauważyć, że obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Podkreślenia wymaga, że sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Wykonywane przez Wnioskodawcę czynności w przedmiotowym zakresie nie mieszczą się w ramach remontu lub modernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, nie stanowią one także pozostałych czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy: dostawa, budowa, termomodernizacja lub przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Żaluzje i rolety wewnętrzne są wyposażeniem budynku (lokalu), w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie mieszczą się zatem w zakresie remontu, modernizacji czy budowy, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażania, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych.

Podsumowując, w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług montażu wewnętrznych rolet i żaluzji wykonywanych w obiektach budowlanych lub jego częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie ma zastosowania 8% stawka podatku VAT.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawczynię usług zawierających dostawę wraz z montażem wewnętrznych żaluzji i rolet, wykonywanych w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (lokalach mieszkalnych osób fizycznych), zastosowanie będzie miała 23% stawka, zgodnie z art. 41 ust. 1 i art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w zakresie usług montażu wewnętrznych żaluzji i rolet wykonywanych w lokalach mieszkalnych osób fizycznych można zastosować stawkę obniżoną 8%, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu