Temat interpretacji
stawka podatku VAT dla sprzedaży młóta browarnianego (gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0) rolnikom indywidualnym
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 września 2016r. (data wpływu 30 września 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży młóta browarnianego (gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0) rolnikom indywidualnym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 września 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla sprzedaży młóta browarnianego (gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0) rolnikom indywidualnym.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą zajmującą się handlem wysłodzinami browarnianymi oraz świadczeniem usług związanych z rolnictwem.
Wnioskodawca wysłodziny kupuje w browarach jako pozostałości browarniane ze stawką VAT 23% (PKWiU 11.05.2).
Bez żadnego przerobu Wnioskodawca rozwozi je własnym transportem do rolników indywidualnych i gospodarstw rolnych i sprzedaje je jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich ze stawką VAT 23%.
Wysłodziny w klasyfikacji CN 230330 należą do grupowania pasza dla zwierząt.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, można postawić tezę, że ze względu na przeznaczenie wysłodzin możliwe byłoby zastosowanie niższej stawki VAT przy ich sprzedaży, w sytuacji sprzedaży jako pasza dla zwierząt.
Obecnie wysłodziny browarniane Wnioskodawca sprzedaje rolnikom indywidualnym i gospodarstwom rolnym jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich ze stawką 23% VAT.
Wnioskodawca w przyszłości chciałby handlować wysłodzinami browarnianymi gotową paszą, stosując obniżoną stawkę podatku VAT klasyfikując wysłodziny browarniane jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 2008r. w sprawie PKWiU (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) gdzie dla pasz dla zwierząt gospodarskich podano PKWiU 10.91.10.0 z wyłączeniem mączki i granulek lucerny.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca prawidłowo będzie postępował stosując stawkę 8% VAT przy sprzedaży młóta browarnianego (gotowej paszy PKWiU 10.91.10.0) rolnikom indywidualnym?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca uważa, że mógłby sprzedawać rolnikom i gospodarstwom rolnym wysłodziny jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich, ponieważ wysłodziny można zaklasyfikować jako paszę dla zwierząt wykazaną w poz. 49 Załącznika Nr 3 do Ustawy o VAT. W ramach swojej działalności wysłodzin browarnianych Wnioskodawca nie przerabia, nie kisi a jedynie przewozi do rolników jako mokrą paszę, gotową do spożycia przez zwierzęta. Wnioskodawca uważa, że sprzedaż młóta browarnianego jako paszy gotowej do spożycia dla zwierząt gospodarskich ze stawką 8% VAT będzie prawidłowe.
Wnioskodawca oczekuje prawnej oceny problemu z zakresu podatku od towarów i usług czy przedstawione postepowanie będzie w przyszłości słuszne.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Na mocy z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do treści art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.
Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).
Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.
W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 49 zostały wymienione Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich PKWiU 2008 10.91.
Z wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się handlem wysłodzin browarnianych, które kupuje w browarach. Bez żadnego przerobu rozwozi je własnym transportem do rolników indywidualnych i gospodarstw rolnych i sprzedaje jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich. Wnioskodawca klasyfikuje młóto browarniane jako gotową paszę dla zwierząt gospodarskich PKWiU 10.91.10.0 z wyłączeniem mączki i granulek lucerny.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że sprzedaż towaru w postaci wysłodzin (młóta) browarnianego jako gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich, dla których Wnioskodawca wskazał symbol statystyczny wg PKWiU 2008 - 10.91.10.0, o ile prawidłowo zaklasyfikowano go do grupowania PKWiU 10.91.10.0 Gotowe pasze dla zwierząt gospodarskich, będzie opodatkowana stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i w powiązaniu z poz. 49 załącznika nr 3 do tej ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy jednocześnie zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowego towaru według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji towaru według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz.Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanego towaru.
Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację wskazaną przez Wnioskodawcę.
Zmiana któregokolwiek elementu opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach