Prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii. - Interpretacja - 3063-ILPP2-1.4512.244.2016.2.AP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.01.2017, sygn. 3063-ILPP2-1.4512.244.2016.2.AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 25 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje określone przepisami prawa zadania publiczne. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2017 Gmina planuje rozpocząć budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Inwestycja związana z budową przydomowych oczyszczalni ścieków realizowana będzie z udziałem środków z Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa, ze środków własnych oraz przy udziale pieniężnym mieszkańców.

Na podstawie umów cywilnoprawnych, dokonana zostanie dobrowolna wpłata mieszkańców udział finansowy w kwocie ok. 4.000,00 zł w kosztach inwestycji. W Programie będą uczestniczyć osoby fizyczne (mieszkańcy), dla których budowane mają być przydomowe oczyszczalnie ścieków. Dokonana wpłata będzie warunkować wybudowanie przez Gminę przydomowej oczyszczalni. Wpłaty będą wprowadzone do budżetu z przeznaczeniem na pokrycie części budowy przydomowych oczyszczalni. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą umieszczone na działkach będących własnością użytkownika, mieszkańca Gminy. Z mieszkańcami zostaną podpisane nieodpłatne umowy użyczenia. Po zakończeniu inwestycji pn. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków () przydomowe oczyszczalnie pozostaną własnością Gminy przez okres 5 lat licząc od dnia dokonania ostatniej płatności. Po upływie tego okresu zostaną przekazane nieodpłatnie umową na własność właścicielom, na rzecz których zostały wybudowane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do odliczania w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy oczyszczalni oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii w przydomowych oczyszczalniach w czasie trwania 5 letniej umowy użyczenia? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczania VAT w całości z faktur za budowę oczyszczalni oraz za usuwanie awarii w okresie 5 lat, gdy właścicielem będzie Gmina.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane przez podatnika towary i usługi były przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego i wykonuje określone przepisami prawa zadania publiczne. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2017 Gmina planuje rozpocząć budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Inwestycja związana z budową przydomowych oczyszczalni ścieków realizowana będzie z udziałem środków z Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa, ze środków własnych oraz przy udziale pieniężnym mieszkańców.

Na podstawie umów cywilnoprawnych, dokonana zostanie dobrowolna wpłata mieszkańców udział finansowy w kwocie ok. 4.000,00 zł w kosztach inwestycji. W Programie będą uczestniczyć osoby fizyczne (mieszkańcy), dla których budowane mają być przydomowe oczyszczalnie ścieków. Dokonana wpłata będzie warunkować wybudowanie przez Gminę przydomowej oczyszczalni. Wpłaty będą wprowadzone do budżetu z przeznaczeniem na pokrycie części budowy przydomowych oczyszczalni. Przydomowe oczyszczalnie ścieków będą umieszczone na działkach będących własnością użytkownika, mieszkańca Gminy. Z mieszkańcami zostaną podpisane nieodpłatne umowy użyczenia. Po zakończeniu inwestycji pn. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków () przydomowe oczyszczalnie pozostaną własnością Gminy przez okres 5 lat licząc od dnia dokonania ostatniej płatności. Po upływie tego okresu zostaną przekazane nieodpłatnie umową na własność właścicielom, na rzecz których zostały wybudowane.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Gmina ma prawo do odliczania w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy oczyszczalni oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii w przydomowych oczyszczalniach w czasie trwania 5 letniej umowy użyczenia.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2017 r. nr 3063-ILPP2-1.4512.196.2016.2.AP tut. Organ wskazał, że wpłacane przez mieszkańców kwoty pieniężne, stanowiące udział finansowy w kosztach budowy, na podstawie umów cywilnoprawnych należy uznać za wynagrodzenie, z tytułu świadczenia usług przez Gminę i w związku z tym powinny być opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 23%.

Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższych regulacji prawnych oraz odnosząc się do opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabyte towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, w związku z realizacją inwestycji pn. Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (), Gmina będzie miała prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z faktur dotyczących przedmiotowych oczyszczalni oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii w przydomowych oczyszczalniach w czasie trwania 5 letniej umowy użyczenia, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia w całości podatku VAT z faktur dotyczących budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz z kosztów dotyczących usuwania awarii (pytanie oznaczone we wniosku nr 2). Natomiast wniosek w zakresie opodatkowania wpłacanych przez mieszkańców kwot pieniężnych z przeznaczeniem na pokrycie części kosztów budowy przydomowych oczyszczalni ścieków i braku uznania bezpłatnego przeniesienia własności przydomowych oczyszczalni ścieków na mieszkańców za odrębną czynność opodatkowaną podatkiem VAT (pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 3) w zdarzeniu przyszłym został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPP2-1.4512.196.2016.2.AP.

Ponadto, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu