Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego. - Interpretacja - 0461-ITPP2.4512.142.2017.1.KN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2017, sygn. 0461-ITPP2.4512.142.2017.1.KN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu unijnego.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2017 r. (data wpływu 16 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 marca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 marca 2017 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. .

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Centrum Kultury jest instytucją upowszechniania kultury działającą zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2011 r., Nr 13, poz. 123, z późn. zm.). Jest jednostką wpisaną do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towaru ściśle z tymi usługami związaną. Zgodnie ze statutem, Centrum Kultury zajmuje się między innymi organizowaniem wystaw, konkursów, koncertów, imprez plenerowych, festiwali oraz innych cyklicznych imprez artystycznych, ze szczególnym uwzględnieniem tradycji kultury lokalnej. Działalność statutowa nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Centrum Kultury jest podatnikiem podatku VAT od 1998 r.

Centrum Kultury otrzymało środki finansowe na dofinansowanie projektu organizowanego w ramach Osi Priorytetowej 2 Turystyka, działanie 2.2 Promocja województwa i jego oferty turystycznej RPO na lata 2007-2013. Zadaniem Centrum Kultury w tym przedsięwzięciu było zorganizowanie imprezy plenerowej K., która w swoich założeniach miała na celu podtrzymywanie, rozwijanie i kultywowanie ... tradycji i zwyczajów kulinarnych. Impreza była skierowana do mieszkańców miasta i okolic. Odbyła się dwa razy: 19 czerwca 2010 r. oraz 19 czerwca 2011 r. czas trwania imprezy 1 dzień. Dofinansowanie dotyczyło opłacenia kosztów: pleneru rzeźbiarskiego, programu estradowego, koncertów, wynajmu sceny, nagłośnienia, atrakcji dla dzieci, zakupu drobnych nagród rzeczowych wygrywanych w organizowanych konkursach, zapewnieniu ochrony uczestnikom, noclegów i wyżywienia artystom, wynajmu balonu, zaproszenia wystawców potraw. Wszystkie poniesione koszty nie były związane i nie dotyczyły ani sprzedaży opodatkowanej, ani też zwolnionej, ponieważ wstęp na imprezę był bezpłatny (nie sprzedawano biletów uczestnikom, ani kart wstępu dla wystawców). Wszystkie poniesione wydatki były związane ze świadczoną przez Centrum Kultury usługą kulturalną oraz dostawą towarów i usług związaną z tą usługą. W tej sytuacji nie odliczono podatku należnego.

W związku ze zbliżającym się końcem okresu trwałości (31 maja 2017 r.) ww. projektu, Centrum Kultury ma obowiązek dostarczenia ponownej pisemnej interpretacji w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy w związku z przedstawionym zdarzeniem w odniesieniu do otrzymanego dofinansowania w ramach Osi Priorytetowej 2 Turystyka, działanie 2.2 Promocja województwa i jego oferty turystycznej, Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Centrum Kultury miało możliwość i prawo odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, który nie był związany ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, nie miał podstaw do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy usług i towarów w związku z realizowanym projektem służącym świadczonej usłudze kulturalnej, jaką była organizowana impreza, ponieważ zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż wstęp na imprezę był bezpłatny i nie generował żadnych przychodów ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W związku z tym, że wniosek dotyczy stanu faktycznego, który miał miejsce w latach 2010-2011 powołano przepisy prawne obowiązujące w tym okresie.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym zarejestrowanym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że Centrum Kultury nie przysługiwało/nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej