Czy świadczone przez Spółkę usługi opisane powyżej a polegające na przechowywaniu środków pieniężnych użytkowników Portalu oraz ich późniejszej wypł... - Interpretacja - 2461-IBPP2.4512.689.2016.2.IK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2016, sygn. 2461-IBPP2.4512.689.2016.2.IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy świadczone przez Spółkę usługi opisane powyżej a polegające na przechowywaniu środków pieniężnych użytkowników Portalu oraz ich późniejszej wypłaty na ich rzecz będą zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT jako usługi z zakresu przekazów i transferów pieniężnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 sierpnia 2016 r. (data wpływu 2 września 2016 r.), uzupełnionym pismem 6 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opisanej usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku opisanej usługi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 6 października 2016 r. (data wpływu 10 października 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 28 września 2016 r. znak: 2461-IBPP2.4512.689.2016.1.IK .

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą polską rezydencję podatkową. Wnioskodawca planuje zostać wspólnikiem spółki komandytowej z siedzibą w Polsce (dalej jako: Spółka lub Właściciel Portalu), w której będzie pełnić rolę komandytariusza. Po założeniu Spółka zostanie zarejestrowana na VAT i nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dla tzw. małych podatników, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT. Spółka nie będzie mieć ani siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim.W najbliższym czasie spółka komandytowa planuje rozpocząć współpracę ze spółką osobową prawa polskiego (dalej: Właściciel portalu), która będzie prowadzić działalność z zakresu świadczenia usług drogą elektroniczną polegających na prowadzeniu portalu internetowego przeznaczonego do dokonywania na nim obrotu wirtualnymi przedmiotami oraz kontami do gier komputerowych, oraz wszelkich usług, z tym związanych (dalej: Wirtualne przedmioty), świadczonych przez jego zarejestrowanych użytkowników (dalej jako: Portal).

Portal będzie pełnić funkcje platformy, na której gracze z różnych stron świata będą mogli sprzedawać i kupować Wirtualne przedmioty nabyte w różnych grach od innych użytkowników Portalu. Zarówno Spółka jak i Właściciel Portalu w żadnym momencie nie staną się stroną jakichkolwiek umów zawieranych między użytkownikami za pośrednictwem Portalu i nie będą prezentowani jako żadna ze stron transakcji. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że księgowanie i rozliczenie między użytkownikami transakcji dokonywanych na Portalu będą następować przy wykorzystaniu jednostek uczestnictwa, jaki otrzymywać będzie użytkownik w dacie przystąpienia do Portalu (dalej: JU).

Zgodnie z regulaminem Portal będzie przeznaczony dla osób fizycznych zamieszkałych w kraju lub za granicą, nieprowadzących działalności gospodarczej z zakresu handlu Wirtualnymi przedmiotami.

Aby zostać użytkownikiem Portalu, osoba fizyczna będzie musiała dokonać rejestracji podając swoje dane osobowe oraz uwierzytelnić je w wybrany przez siebie sposób (określony w regulaminie Portalu).

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż:

  • Spółka w żadnym momencie nie stanie się stroną jakichkolwiek umów zawieranych między użytkownikami za pośrednictwem Portalu i nie będzie prezentowany jako żadna ze stron.
  • Spółka nie będzie ponosiła odpowiedzialności za realizację transakcji dokonywanych za pośrednictwem Portalu.
  • Spółka nie będzie zatwierdzać świadczenia usług polegających na sprzedaży Wirtualnych przedmiotów.
  • Spółka nie będzie ustalać warunków świadczenia usług sprzedaży Wirtualnych przedmiotów.
  • Spółka nie będzie zatwierdzać obciążeń usługobiorcy płatnością. Spółka będzie jedynie powierniczo przechowywać środki pieniężne wpłacone przez użytkowników Portalu i będzie dokonywać ich wypłaty w razie wystąpienia użytkownika z Portalu lub wycofania z niego środków pieniężnych. Wypłata będzie następować zgodnie ze stanem konta użytkownika prowadzonym na Portalu w JU.

Model funkcjonowania działalności Spółki ilustruje poniższy przykład:

Użytkownik (osoba fizyczna) dokona rejestracji na Portalu. Następnie użytkownik będzie zasilał swoje konto użytkownika prowadzone przez Portal środkami pieniężnymi (przykładowo 100 USD). Wpłata środków pieniężnych będzie następować na konto bankowe prowadzone w USD i należące do Spółki. Środki pieniężne będą wpłacane za pomocą jednego z systemów płatniczych m.in. PayPal lub przy użyciu karty kredytowej lub innego sposobu dokonywania płatności drogą elektroniczną, wybranego przez Klienta spośród wskazanych przez właściciela Portalu.

Jednocześnie użytkownik będzie zawierał ze Spółką odpłatną umowę powierniczą zgodnie z którą:

  • środki wpłacone przez użytkowników będą stanowić własność Spółki;
  • Spółka będzie zobowiązana do zwrotu na rzecz użytkowników środków pieniężnych niezwłocznie po zgłoszeniu przez użytkownika do Właściciela Portalu żądania wyjścia z Portalu lub wycofania z niego części środków pieniężnych - zwrot będzie następować wg stanu konta użytkownika prowadzonego przez Właściciela Portalu w JU z daty wypłaty- w tym celu Właściciel Portalu będzie umożliwiał Spółce dostęp do aktualnego stanu konta użytkowników;
  • Spółka będzie uprawniona do potrącenia z wypłacanych kwot prowizji należnych jej z tytułu obsługi transakcji wpłaty/wypłaty środków pieniężnych (w dacie wycofania środków pieniężnych).
  • Spółka będzie zobowiązana do wypłaty na rzecz Właściciela Portalu kwot prowizji w wysokości % wartości transakcji dokonywanej przez użytkowników za pośrednictwem Portalu - w tym celu Właściciel Portalu będzie przedstawiał Spółce stosowne zestawienie transakcji dokonanych za pośrednictwem Portalu.

Dodatkowo Spółka zawrze z Właścicielem Portalu umowę o współpracę dot. wymiany informacji (tj. Spółka będzie udostępniać Właścicielowi informacje w zakresie wpłacanych i wypłacanych przez użytkowników kwot USD a Właściciel Portalu będzie udostępniać Spółce aktualny stan konta użytkowników i będzie przekazywać Spółce informacje o należnych mu prowizjach z tytułu dokonywanych transakcji).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, że handel między użytkownikami na Portalu będzie się odbywać przy wykorzystaniu jednostki uczestnictwa emitowanych przez Właściciela Portalu na rzecz użytkownika w stosunku 1:1 z wpłaconymi na rzecz Spółki USD (przykładowo po dokonaniu wpłaty przez użytkownika 100 USD na konto Spółki na wirtualnym koncie użytkownika pojawi się 100 JU).

Sam obrót między użytkownikami z wykorzystaniem Portalu nie będzie skutkował przesunięciem środków pieniężnych wpłaconych na konto Spółki płatności. Jednocześnie w momencie w którym użytkownik zdecyduje się na wyjście z Portalu lub wypłatę z niego części kwoty Właściciel Portalu będzie informował o tym Spółkę udostępniając jej równocześnie aktualny stan konta użytkownika (prowadzonego w JU). Na podstawie tych danych Spółką będzie wypłacać na rzecz użytkownika USD (w stosunku 1:1 z JU) pomniejszając jednocześnie kwotę wypłaty o należną jej wynagrodzenie z tytułu świadczonych na rzecz użytkownika usług (określone jako % wypłacanej kwoty).

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że:

  1. W chwili obecnej właścicielem Portalu jest Wnioskodawca. Wnioskodawca planuje po zakończeniu prac nad Portalem przenieść prawo do Portalu na Spółkę Komandytową, w której Wnioskodawca będzie komandytariuszem. Alternatywnie brane pod uwagę jest udostępnienie przez Wnioskodawcę Spółce Komandytowej Portalu na podstawie umowy dzierżawy. W żadnym jednak przypadku Portal nie będzie własnością Spółki osobowej, z którą Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę tj. Administratora płatności.
  2. Wpłata środków pieniężnych przez użytkowników Portalu będzie następować na konto Administratora płatności tj. Spółki osobowej, z którą Spółka komandytowa podpisze umowę o współpracę.
  3. Rachunek Spółki komandytowej nie będzie służył do dokonywania płatności za wirtualne przedmioty ani też do ich gromadzenia i ewentualnej wypłaty w sytuacji zwrotu na rzecz użytkowników. Środki będą wpłacane/wypłacane i gromadzone na koncie Administratora płatności.
  4. Na rachunek Spółki komandytowej Administrator płatności będzie przekazywał jedynie należne Spółce prowizje uzyskane z tytułu pośrednictwa w sprzedaży wirtualnych przedmiotów.
  5. Świadczone przez Spółkę komandytową usługi będą zmieniały sytuację prawną i finansową klienta z uwagi na fakt, że Spółka komandytowa będzie udostępniać klientom Portal na którym klienci będą mogli dokonywać między sobą transakcji kupna/sprzedaży wirtualnych przedmiotów. W tym zakresie Spółka komandytowa będzie występować w roli łącznika miedzy sprzedającymi i kupującymi umożliwiając użytkownikom obrót Wirtualnymi przedmiotami efektem czego będzie zmiana sytuacji prawnej klienta (umożliwienie mu zbycia/zakupu Wirtualnego przedmiotu) oraz na finansowej (polegającej na zmniejszeniu/zwiększeniu jego stanu aktywów przy czym tak jak to zostało opisane powyżej płatności miedzy użytkownikami będą dokonywane za pośrednictwem Administratora płatności)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadczone przez Spółkę usługi opisane powyżej a polegające na przechowywaniu środków pieniężnych użytkowników Portalu oraz ich późniejszej wypłaty na ich rzecz będą zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT jako usługi z zakresu przekazów i transferów pieniężnych?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 Ustawy VAT).

Z brzmienia art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT wyraźnie wynika, iż intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem usług m.in. w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, w tym przekazów i transferów pieniężnych, zarówno tych wykonywanych przez banki i inne instytucje, jak również świadczonych przez inne podmioty pośredniczące. Należy stwierdzić, iż wymienione zwolnienie ma charakter przedmiotowy, gdzie przede wszystkim istotną przesłanką do skorzystania ze zwolnienia jest rodzaj świadczonej usługi, cechy które ją rozróżniają. Ustawodawca konstruując normę prawną zawartą w pkt 40 przywołanego artykułu, posłużył się sformułowaniem wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, wskazując na możliwie szerokie rozumienie takich transakcji, nie czyniąc przy tym konkretnych włączeń w tej kategorii czynności, pozostawiając je poza zwolnieniem od VAT. Zatem podkreślić należy, że wystarczającą przesłanką pozwalającą objąć zwolnieniem daną czynność jest wykazanie jej związku z transakcjami płatniczymi, przy czym związek ten musi być wyraźny. Ustawodawca szczególny nacisk położył na stronę przedmiotową, nie dokonując zawężenia omawianego zwolnienia wyłącznie do określonej grupy podmiotów.

W ocenie Wnioskodawcy, zakres przedmiotowego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT nie pozostawia wątpliwości, iż przedstawiona w opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) działalność Wnioskodawcy świadczona na rzecz użytkowników Portalu a polegająca na:

  • przyjmowaniu wpłat środków pieniężnych na rachunek
  • deponowaniu na rachunku bankowym Spółki środków wpłaconych przez użytkowników Portalu
  • pobieraniu prowizji od sprzedaży Wirtualnych przedmiotów dokonanej za pośrednictwem Portalu i przekazywania jej na rzecz Właściciela Portalu
  • wypłacaniu środków pieniężnych z rachunku Spółki na rachunek użytkowników Portalu po otrzymaniu od Właściciela Portalu informacji o wycofaniu przez użytkownika części środków lub wystąpieniu użytkownika z Portalu

-mieści się w zakresie powołanego wyżej zwolnienia.

Mając na uwadze opisany wyżej stan faktyczny Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego przez niego stanowiska lub w razie uznania go za błędne wskazania prawidłowego sposobu rozliczania przedstawionego modelu działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy, lub które mają wartość numizmatyczną.

W art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy wskazano, że zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

Z kolei w myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa bliżej, co należy rozumieć pod pojęciami wymienionymi w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. W tym celu zasadne jest odwołanie się do uregulowań wskazanych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1572).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na:

  1. przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywaniu wypłat gotówki z rachunku płatniczego oraz wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku;
  2. wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy u dostawcy użytkownika lub u innego dostawcy:
    1. przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty,
    2. przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego,
    3. przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń;
  3. wykonywaniu transakcji płatniczych wymienionych w pkt 2, w ciężar środków pieniężnych udostępnionych użytkownikowi z tytułu kredytu, a w przypadku instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego - kredytu, o którym mowa w art. 74 ust. 3 lub art. 132j ust. 3;
  4. wydawaniu instrumentów płatniczych;
  5. umożliwianiu wykonania transakcji płatniczych, zainicjowanych przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, instrumentem płatniczym płatnika, w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy karty płatniczej lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na jej rozliczaniu i rozrachunku w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring);
  6. świadczeniu usługi przekazu pieniężnego;
  7. wykonywaniu transakcji płatniczych, w przypadku których zgoda płatnika na wykonanie transakcji udzielana jest przy użyciu urządzenia telekomunikacyjnego, cyfrowego lub informatycznego, a płatność przekazywana jest dostawcy usług telekomunikacyjnych, cyfrowych lub informatycznych, działającemu jedynie jako pośrednik pomiędzy użytkownikiem zlecającym transakcję płatniczą a odbiorcą.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Właściciel portalu) ma zamiar rozpocząć współpracę ze spółką osobową (Administratorem płatności). Spółka osobowa (Administrator płatności) - który nie będzie właścicielem Portalu - będzie udostępniał Portal, który będzie pełnić funkcje platformy, na której gracze z różnych stron świata będą mogli sprzedawać i kupować wirtualne przedmioty, konta do gier komputerowych. Portal będzie przeznaczony dla osób fizycznych zamieszkałych w kraju lub za granicą, nieprowadzących działalności gospodarczej z zakresu handlu Wirtualnymi przedmiotami. Handel między użytkownikami na Portalu będzie odbywać się przy wykorzystywaniu jednostki uczestnictwa emitowanych przez Właściciela Portalu (Wnioskodawcę) na rzecz użytkownika w stosunku 1:1. Wnioskodawca będzie otrzymywał od spółki osobowej prowizji w wysokości % wartości transakcji dokonywanej przez użytkowników za pośrednictwem Portalu. W tym celu Wnioskodawca będzie przedstawiał spółce osobowej (Administratorowi płatności) stosowne zestawienie transakcji dokonywanych za pośrednictwem Portalu.

Wpłata środków pieniężnych przez użytkowników Portalu będzie następować na konto Administratora płatności tj. Spółki osobowej, z którą Spółka komandytowa podpisze umowę o współpracę. Rachunek Spółki komandytowej nie będzie służył do dokonywania płatności za wirtualne przedmioty ani też do ich gromadzenia i ewentualnej wypłaty w sytuacji zwrotu na rzecz użytkowników. Środki będą wpłacane/wypłacane i gromadzone na koncie Administratora płatności. Na rachunek Spółki komandytowej Administrator płatności będzie przekazywał jedynie należne Spółce prowizje uzyskane z tytułu pośrednictwa w sprzedaży wirtualnych przedmiotów. Świadczone przez Spółkę komandytową usługi będą zmieniały sytuację prawną i finansową klienta z uwagi na fakt, że Spółka komandytowa będzie udostępniać klientom Portal na którym klienci będą mogli dokonywać między sobą transakcji kupna/sprzedaży wirtualnych przedmiotów. W tym zakresie Spółka komandytowa będzie występować w roli łącznika miedzy sprzedającymi i kupującymi umożliwiając użytkownikom obrót Wirtualnymi przedmiotami efektem czego będzie zmiana sytuacji prawnej klienta (umożliwienie mu zbycia/zakupu Wirtualnego przedmiotu) oraz na finansowej (polegającej na zmniejszeniu/zwiększeniu jego stanu aktywów przy czym tak jak to zostało opisane powyżej płatności miedzy użytkownikami będą dokonywane za pośrednictwem Administratora płatności).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na przechowywaniu środków pieniężnych użytkowników Portalu oraz ich późniejszej wypłaty.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy, stwierdzić należy, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz użytkowników Portalu wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy nie będzie polegała na przechowywaniu środków pieniężnych użytkowników oraz ich późniejszej wypłaty. W opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie wyłącznie udostępniał Portal, którego jest właścicielem, za pomocą którego użytkownicy będą mogli kupować lub sprzedawać Wirtualne przedmioty. To nie Wnioskodawca, ale Administrator płatności będzie przyjmował wpłaty środków pieniężnych na rachunek, deponował na rachunku bankowym środki wpłacone przez użytkowników Portalu, pobierał prowizję od sprzedaży Wirtualnych przedmiotów dokonanej za pośrednictwem Portalu i przekazywał je na rzecz Właściciela Portalu, wypłacał środki pieniężne po otrzymaniu od Właściciela Portalu informacji o wycofaniu przez użytkownika części środków lub wystąpieniu użytkownika z Portalu.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie będą usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 oraz 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT i tym samym nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. wskazanych przepisów. Do opodatkowania tych usług zastosowanie znajdzie stawka podstawowa 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawio

ego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie zgodnie z art. 57a skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach