brak prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu - Interpretacja - 1061-IPTPP1.4512.392.2016.3.IG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2016, sygn. 1061-IPTPP1.4512.392.2016.3.IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

brak prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 01 sierpnia 2016r. (data wpływu 03 sierpnia 2016 r.), uzupełniony pismami z dnia 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) oraz z dnia 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu 02 września 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT z tytułu realizacji projektu pn. .

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 22 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016r.) oraz z dnia 30 sierpnia 2016 r. (data wpływu 02 września 2016 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, skorelowanie poz. 84 i 85 wniosku ORD-IN i wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń e-PUAP.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 sierpnia 2016 r.).

Gmina Miasto jako organ władzy publicznej jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w jako podatnik VAT czynny. Gmina w 2016 roku planuje przystąpić do realizacji projektu pod nazwą , tj. realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie oświetlenia ulicznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii na jej terenie. Odpowiedni wniosek został złożony w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w .

Zakresem przedmiotowego zadania inwestycyjnego objęto ulice usytuowane na Osiedlu w , tj.:

  • .,
  • ,
  • ,
  • ,
  • ,...

Przedsięwzięcie zlokalizowane jest na działkach ewidencyjnych o numerach: 296/31, 296/22, 296/25, 295/25, 293/3, 296/27. Ulice usytuowane na Osiedlu w stanowią drogi dojazdowe dla okolicznych zabudowań. W pasach drogowych znajduje się niezbędna infrastruktura techniczna, poza oświetleniem. Jedynie fragment ulicy w wyposażony jest w oświetlenie tradycyjne - oprawami zamontowanymi na słupach energetycznych razem z liniami zasilającymi. Istniejąca linia jest wykonana jako napowietrzna. Pozostała część ulicy i reszta ulic na osiedlu nie posiadają oświetlenia. Na odcinku ul. , tam gdzie nie ma oświetlenia oraz na pozostałych ulicach osiedla projektuje się wybudowanie nowego oświetlenia.

Nowe oświetlenie powstanie w formie hybrydowych słupów z oprawami LED. Słup oświetlenia hybrydowego wyposażony jest w system, który pozwala na niezależne zasilanie oprawy oświetleniowej. Każdy słup wyposażony jest w dwa ogniwa fotowoltaiczne, mini turbinę wiatrową oraz oprawę oświetleniową - nie wymagają zasilania kablowego (z sieci elektroenergetycznej). Całość posadowiona na fundamencie prefabrykowanym. Akumulatory wg wymagań poniżej montowanej z boku lampy oświetleniowej pod nawierzchnią chodnika.

Wymagania dla lamp oświetleniowych:

  • wysokość słupa - 8m,
  • materiał - ocynkowana stal,
  • czas pracy lampy - do 10-14h/dzień,
  • zapas energii min. 4 dni,
  • oprawa wykonana z aluminium i hartowanego szkła,
  • źródło światła - oprawy LED min. 40W,
  • akumulator - 2 sztuki 180Ah/12V,
  • typ akumulatora - żelowy lub AGM,
  • moc panela - min 2x200W,
  • turbina wiatrowa o mocy min. 300W i prędkości ładowania min. 2m/s,
  • kontroler zabezpieczenia przed przeładowaniem i rozładowaniem,
  • włącznik zmierzchowo-programowalny,

Rozmieszczenie słupów z oprawami w ulicach:

  • - latarnie oznaczone na PZT jako L11 - L24 w km; L11-0+046; L12-0+083, L13-0+122, L14-0+159, L15-0+199, L16-0+241, L17-0+280, L18-0+320, L19-0+360, L20-0+400, L21-0+440, L22-0+480,
  • - latarnie oznaczone na PZT jako L33-L36 w km: L33-0+017, L34-0+052, L35-0+081, L36-0+120,
  • - latarnie oznaczone na PZT jako L6-L10 w km: L6-0+015, L7-0+055, L8-0+095, L9-0+135, L10-0+163,
  • - latarnie oznaczone na PZT jako L25-L32 w km: L25-0+17, L26-0+057, L27-0+098, L28-0+140, L29-0+178, L30-0+200, L31-0+238, L32-0+270,
  • - latarnie oznaczone na PZT jako L1-L5 w km: L1-0+166, L2-0+126, L3-0+086, L4-0+046, L5-0+006.

W celu uzyskania dofinansowania ww. projektu Gmina musi przedłoży oświadczenie o braku lub możliwości odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami projektu . Realizacja projektu przez samorząd nie będzie wiązała się z generowaniem dochodów na rzecz Gminy Miasto .

Realizacja przedmiotowego zadania finansowana będzie ze środków własnych Gminy. Ponadto Gmina zamierza ubiegać się o dofinansowanie w formie dotacji z WFOŚiGW. Powyższa inwestycja w zakresie budowy oświetlenia hybrydowego jest przez Gminę dokonywana w ramach zadań własnych Gminy, do których zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz.U. 2016 poz. 446) należy w szczególności zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie zapotrzebowania w energię elektryczną. Ponadto inwestycja ta jest zadaniem Gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 bowiem dotyczy oświetlenia dróg i ulic. Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg, finansowanie oświetlenia ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii należy także do zadań własnych gminy określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.)

Gmina pragnie również zaznaczyć, iż majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji (w tym nabyte towary i usługi) będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on służył oświetleniu terenów sąsiednich gmin, czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców. W związku z tym Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowego oświetlenia hybrydowego.

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę Miasto .

Kwestię prawa do odliczenia VAT naliczonego Gmina zamierza potwierdzić w drodze interpretacji indywidualnej.

Gmina zamierza wykorzystywać towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania inwestycyjnego, polegającego na budowie oświetlenia ulicznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT realizacja zadań własnych w zakresie planowania i finansowania oświetlenia miejsc publicznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przystępując do projektu pn. Gmina Miasto ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT)?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 sierpnia 2016 r.), w wyniku przystąpienia do realizacji projektu pn. , tj. realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie oświetlenia ulicznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii na jej terenie - Gminie Miasto nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. zadaniem inwestycyjnym.

Gmina Miasto jako organ władzy publicznej jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w jako podatnik VAT czynny.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługują przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  • nabywcą towarów i usług jest podatnik VAT oraz
  • nabywane towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT

Zgodnie z art. 15 ust 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących to organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet, gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty to powinny być uznawane za podatników VAT.

Drugim warunkiem, od spełnienia, którego uzależniona jest możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż w myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonuje ona zadania publiczna w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Planowanie oświetlenia miejsc publicznych i dróg, finansowanie oświetlenia ulic, placów dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy oraz planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii należy także do zadań własnych gminy określonych w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012, poz. 1059 ze zm.).

Zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, druga z powyższych przesłanek nie zostanie spełniona i tym samym, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową oświetlenie hybrydowego.

Gmina pragnie również zaznaczyć, iż majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności nie będzie on służył oświetleniu terenów sąsiednich gmin, czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalność, opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców. W związku z tym Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowego oświetlenia hybrydowego.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje natomiast, iż świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  • użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty dodatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  • nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na względzie powyższy stan prawny oraz fakt, że przedmiotowe oświetlenie hybrydowe będzie służyło Gminie na potrzeby realizacji jej zadań własnych w zakresie planowania i finansowania oświetlenia miejsc publicznych, w szczególności nie będzie służyło oświetleniu terenów sąsiednich gmin czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców i nie będzie ona pobierała żadnych opłat w związku z funkcjonowaniem przedmiotowego majątku, zdaniem Gminy, powyższe przesłanki zrównania czynności nieodpłatnych z odpłatnym świadczeniem usług nie zostaną spełnione. W konsekwencji należy uznać, że w przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie wykonywała świadczeń podlegających opodatkowaniu VAT, a co za tym idzie nie będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z budową hybrydowego oświetlenia ulicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz.710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie natomiast z w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:

  1. planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;
  2. planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
    1. miejsc publicznych,
    2. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
    3. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 460 i 774), przebiegających w granicach terenu zabudowy,
    4. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz.U. z 2015 r. poz. 641 i 901), wymagających odrębnego oświetlenia: - przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów, - stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;
    1. finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:
      1. ulic,
      2. placów,
      3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
      4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
      5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia: - przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów, - stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;
      1. planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

      Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina w 2016 roku planuje przystąpić do realizacji projektu pod nazwą tj. realizacji zadania inwestycyjnego polegającego na budowie oświetlenia ulicznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii na jej terenie. Przedmiotowa inwestycja w zakresie budowy oświetlenia hybrydowego jest przez Gminę dokonywana w ramach zadań własnych Gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 i pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 18 ust. 1 ustawy Prawo energetyczne. Majątek powstały wskutek realizacji przedmiotowej inwestycji (w tym nabyte towary i usługi) będzie służył zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności nie będzie on służył oświetleniu terenów sąsiednich gmin, czy też obiektów znajdujących się w pobliżu, wykorzystywanych przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, bądź też stanowiących majątek prywatnych przedsiębiorców. W związku z tym Gmina nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowego oświetlenia hybrydowego. Gmina zamierza wykorzystywać towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania inwestycyjnego, polegającego na budowie oświetlenia ulicznego z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

      Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Zainteresowany zamierza wykorzystywać towary i usługi zakupione w ramach realizacji zadania inwestycyjnego do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

      W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

      W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

      Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ efekty inwestycji będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

      Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

      Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

      Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

      Stanowisko

      prawidłowe

      Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi