w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usługi budowlanej polegającej na rozbudowie z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkal... - Interpretacja - 1061-IPTPP2.4512.59.2016.3.KW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.05.2016, sygn. 1061-IPTPP2.4512.59.2016.3.KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usługi budowlanej polegającej na rozbudowie z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2016 r. (data wpływu 23 lutego 2016 r.), uzupełniony pismami z dnia 20 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.) i 28 kwietnia 2016 r. (data wpływu 2 maja 106 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usługi budowlanej polegającej na rozbudowie z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania 8% stawką podatku VAT usługi budowlanej polegającej na rozbudowie z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 20 kwietnia 2016 r. i 28 kwietnia 2016 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie pytania i własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 28 kwietnia 2016r.).

Firma świadczy usługi budowlane na podstawie umów zawieranych z inwestorami. Od 01.01.2015 r. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dnia 11.01.2016 r. Zainteresowany podpisał umowę z wykonawcą o wykonanie rozbudowy i nadbudowy ze zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą. Powierzchnia użytkowa tego budynku ma wynosić 714,52 m2. Na parterze tego budynku ma znajdować się lokal użytkowy przeznaczony na działalność gospodarczą, a na kondygnacji pierwszego piętra mają być lokale mieszkalne. Z umowy z wykonawcą, dla którego Wnioskodawca buduje budynek, wynika, że roboty budowlane, które ma wykonać dotyczą całości budynku a nie jego części tj. części mieszkalnych i niemieszkalnych. Budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanego w PKOB w dziale 112. Udział powierzchni użytkowej mieszkań w powierzchni użytkowej budynku będzie powyżej 50%, a powierzchnie poszczególnych lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym z częścią biurowo-gospodarczą nie przekroczą 150m2.

Wnioskodawca wskazał ponownie, że od 01.01.2015 roku jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z umowy z wykonawcą, dla którego Zainteresowany buduje budynek, wynika że roboty budowlane jakie ma wykonać dotyczą całości budynku a nie jego części tj. części mieszkalnych i niemieszkalnych. Budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą zalicza się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Na pytanie tut. Organu o wskazanie klasyfikacji statystycznej (PKOB) dla budynku, będącego przedmiotem wniosku, według Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, Wnioskodawca wskazał: PKOB 112.

Udział powierzchni użytkowej mieszkań w powierzchni użytkowej budynku będzie powyżej 50%. Powierzchnia poszczególnych lokali mieszkalnych, znajdujących się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym z częścią biurowo-gospodarczą nie przekroczą 150m2.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 28 kwietnia 2016 r.).

Czy usługa budowlana polegająca na wykonaniu rozbudowy z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą powinna być w całości opodatkowana stawką VAT 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 28 kwietnia 2016 r.), na podstawie art. 41 ust. 12 stawkę VAT w wysokości 8% stosuje się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowane w PKOB w dziale 12.

Wykonywany przez firmę Wnioskodawcy budynek, w którym znajdują się lokale mieszkalne i użytkowy lokal, sklasyfikowane są w PKOB 112 budynki mieszkalne. Przedmiotem usługi świadczonej przez firmę Zainteresowanego na rzecz wykonawcy jest rozbudowa, nadbudowa ze zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą jako całości a nie jego części, tj. części mieszkalnej i niemieszkalnej. Udział powierzchni użytkowej mieszkań w powierzchni użytkowej budynku będzie powyżej 50%, a powierzchnie poszczególnych lokali mieszkalnych znajdujących się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym z częścią biurowo-gospodarczą nie przekroczą 150m2. W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że usługa budowlana do całości budynku powinna być opodatkowana stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast według art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Analiza powołanych wyżej przepisów prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy budynków lub ich części. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.), w części I Objaśnienia wstępne pkt 2 Pojęcia podstawowe stanowi m.in., że:

  • budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów;
  • budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem;
  • budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem z dnia 30 grudnia 1999 r. dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),
  • budynki zbiorowego zamieszkania 113.

Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest także od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości to należna stawka będzie 8%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, że roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej 23% stawka podatku.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia czy usługa budowlana polegająca na wykonaniu rozbudowy z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny z częścią biurowo-gospodarczą powinna być w całości opodatkowana stawką VAT 8%.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w świetle powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że przedmiotem umowy jest usługa budowlana polegająca na wykonaniu rozbudowy z nadbudową i zmianą sposobu użytkowania budynku mieszkalnego na budynek mieszkalny wielorodzinny sklasyfikowany według PKOB w dziale 11 w grupie 112, a zatem stanowiący obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy. Przy czym jak wskazał Zainteresowany udział powierzchni użytkowej mieszkań w powierzchni użytkowej budynku będzie wynosić powyżej 50%, a z ww. umowy dot. robót budowlanych wynika, że roboty budowlane jakie Wnioskodawca ma wykonać dotyczą całości budynku a nie jego części tj. części mieszkalnych i niemieszkalnych. Wobec powyższego dla całej przedmiotowej usługi budowlanej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi