Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów. - Interpretacja - ILPP1/443-687/12-8/MD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2012, sygn. ILPP1/443-687/12-8/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektów.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) oraz 25 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. C, realizowanego w obrębie działania pt. Małe projekty jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. C, realizowanego w obrębie działania pt. Małe projekty. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 13 września 2012 r.) oraz 25 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) o informacje doprecyzowujące przedstawiony stan faktyczny oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia stara się o środki na prace remontowo-konserwatorskie zabytkowego kościoła z programu LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 za pośrednictwem Samorządu Województwa. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też zgłoszona jako podatnik VAT. W związku z tym od uzyskanych kwot dofinansowania nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Jest to o tyle ważne, że gdy Parafia nie może odzyskać podatku VAT, wówczas staje się on kosztem, który jest zwracany przez Samorząd Województwa.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 września 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż Parafia realizuje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 trzy projekty:

W obrębie działania pt. Odnowa i Rozwój Wsi realizowane są następujące projekty:

  1. A;
  2. B.

W obrębie działania pt. Małe projekty:

  1. C.

Operacje polegają na remoncie wymienionych elementów zabytkowego obiektu sakralnego, służącego miejscowej społeczności do czynności związanych z kultem religijnym. W ramach realizacji ww. zadań nie powstają towary ani usługi, które podlegałyby jakimkolwiek czynnościom podatkowym. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też zgłoszona jako podatnik VAT.

Zgodnie z przepisami PROW, beneficjent może uzyskać dofinansowanie do realizacji projektu obejmujące również podatek VAT, tylko wtedy, gdy nie istnieje możliwość odzyskania podatku od towarów i usług za pośrednictwem Urzędu Skarbowego - podatek VAT staje się wówczas kosztem kwalifikowanym operacji.

Aby podatek VAT został zaliczony do kosztów podlegających częściowemu dofinansowaniu ze środków PROW niezbędne jest przedłożenie przez beneficjenta pisemnej interpretacji indywidualnej potwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym ma możliwość odzyskania podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca stara się o środki na prace remontowo-konserwatorskie zabytkowego kościoła z programu LEADER w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 za pośrednictwem Samorządu Województwa. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest też zgłoszona jako podatnik VAT. W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, od uzyskanych kwot dofinansowania nie ma możliwości odzyskania podatku VAT. Jest to o tyle ważne, że gdy Parafia nie może odzyskać podatku VAT, wówczas staje się on kosztem, który jest zwracany przez Samorząd Województwa. Parafia realizuje w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 trzy projekty:

W obrębie działania pt. Odnowa i Rozwój Wsi realizowane są następujące projekty:

  1. A;
  2. B.

W obrębie działania pt. Małe projekty:

  1. C.

Operacje polegają na remoncie wymienionych elementów zabytkowego obiektu sakralnego, służącego miejscowej społeczności do czynności związanych z kultem religijnym. W ramach realizacji ww. zadań nie powstają towary ani usługi, które podlegałyby jakimkolwiek czynnościom podatkowym.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zgłoszony jako podatnik podatku VAT, a ponadto jak wskazał Zainteresowany w ramach realizacji ww. zadań nie powstają towary ani usługi, które podlegałyby jakimkolwiek czynnościom podatkowym. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji, będącej przedmiotem pytania.

W zakresie przedmiotowej operacji, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będąc podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pt. C, realizowanego w obrębie działania pt. Małe projekty, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bowiem jak wynika z opisu sprawy w ramach realizacji ww. zadania nie powstają towary ani usługi, które podlegałyby jakimkolwiek czynnościom podatkowym, zatem zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. C, realizowanego w obrębie działania pt. Małe projekty. Natomiast, pozostałe kwestie dotyczące stanu faktycznego w podatku od towarów i usług zostały rozstrzygnięte w odrębnych interpretacjach indywidualnych z dnia 27 września 2012 r., w zakresie:

  • możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. A, realizowanego w obrębie działania pt. Odnowa i Rozwój Wsi, nr ILPP1/443-687/12-6/MD;
  • możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. B, realizowanego w obrębie działania pt. Odnowa i Rozwój Wsi, nr ILPP1/443-687/12-7/MD.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 613 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu