Czy w przypadku usługi budowlano - montażowej polegającej na montażu schodów w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa ob... - Interpretacja - ILPP2/443-820/12-4/SJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2012, sygn. ILPP2/443-820/12-4/SJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w przypadku usługi budowlano - montażowej polegającej na montażu schodów w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania obniżonej 8% stawki VAT?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy reprezentowanego przez Doradcę Podatkowego, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 6 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na montażu schodów w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na montażu schodów w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Zakres prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej wiąże się z wykonywaniem elementów stolarki budowlanej, m.in.: okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów, które następnie w związku z realizacją zamówień podlegają montażowi w ramach świadczonych na indywidualne zamówienia klientów usług budowlano-montażowych. Realizacja przedmiotu działalności Wnioskodawcy wiąże się z zawarciem przez niego umów na wykonanie usług budowlano-montażowych opisujących zakres zamawianej usługi wraz z elementami kalkulacji ceny. Realizacja usługi przebiega dwuetapowo: w pierwszym etapie Zainteresowany na podstawie przekazanej mu specyfikacji technicznej wykonuje dany element stolarki budowlanej. Drugi etap usługi obejmuje montaż danego przedmiotu (np. drzwi wewnętrznych) we wskazanym przez klienta miejscu realizacji. Wystawiona na rzecz klienta faktura VAT zawiera jedną pozycję, w której zostaje wykazana pełna wartość świadczonej usługi obejmująca koszty produkcji (np.: wydatki na zakup materiałów, robocizna) wraz z kosztami montażu. Usługa budowlano-montażowa realizowana jest w:

  • budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 ,
  • lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 ,
  • budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni przekraczającej 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych o powierzchni powyżej 150 m2 .

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku usługi budowlano-montażowej polegającej na montażu schodów w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania obniżonej 8% stawki VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa budowlano-montażowa polegająca na montażu okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów będzie podlegała opodatkowaniu według obniżonej stawki 8%, jeżeli wykonywana usługa stanowić będzie budowę, remont, modernizację, termomodernizację lub przebudowę obiektu budowlanego lub jego części i będzie wykonywana w obiektach budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Uzasadnienie:

Preferencyjną 8% stawkę VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się na podstawie przepisu art. 41 ust. 12 cyt. ustawy, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wyłączone spod definicji obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zostały, w myśl art. 41 ust. 12b ustawy o VAT:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  • lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .

Niemniej w przypadku budownictwa mieszkaniowego, które przekracza wskazane powyżej limity, ustawodawca przewidział obniżoną stawkę podatku, wyłącznie do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z analizy powołanych powyżej przepisów wynika, iż warunkiem zastosowania 8% stawki VAT, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jest spełnienie dwóch przesłanek. W pierwszej kolejności, stwierdzić należy, że zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie zaś, budynki lub ich części, których dotyczą wskazane powyżej czynności, muszą zaliczać się do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Jakkolwiek zakres czynności uprawniających do zastosowania obniżonej stawki VAT, z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT jest szeroki i obejmuje czynności z zakresu dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy, to nie został on zdefiniowany w przepisach ustawy o VAT.

Celem zdefiniowania powyższych czynności należy się odwołać do słownika pojęć zawartego w art. 3 ustawy Prawo budowlane (Dz. U. 2010 r. Nr 243, poz. 1623), w myśl którego, ilekroć w ustawie mowa o:

  • budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (...) (pkt 7a),
  • remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

Stosownie zatem do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej stwierdzić należy, że wypełnia ona zakres definicji z powołanego art. 3 ustawy Prawo budowlane i wiąże się z wykonywanymi robotami budowlanymi.

Z treści zawieranych przez Zainteresowanego umów wynika, iż ich przedmiotem jest wykonywanie usług budowlano-montażowych obejmujących swoim zakresem zarówno wytworzenie drzwi wewnętrznych i zewnętrznych/okien/schodów, jak i ich montaż. Niemniej na wystawianych fakturach Wnioskodawca wykazuje jedną pozycję, co uzasadnione jest stosowaną przez niego kwalifikacją traktującą produkcję jako element wykonanej usługi montażu.

Prawidłowość stosowanego przez Zainteresowanego rozwiązania w zakresie kształtowania przedmiotu umowy potwierdzona została w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 czerwca 2011 r. (sygn. akt ITPP1/443-474/11/BK): strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wykonanie montażu stolarki budowlanej (okna i drzwi) wraz z dostawą wszystkich towarów niezbędnych do jej wykonania, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac budowlano-montażowych, polegających na montażu okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, uprawniać go będzie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku VAT.

Z kolei, w zakresie prac budowlano-montażowych, które wiążą się z montażem okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów w obiektach budowlanych lub ich częściach niezaliczonych do społecznego programu mieszkaniowego, tj.:

  • budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 , oraz
  • lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .

Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania obniżonej stawki VAT, w wysokości 8%, wyłącznie do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej te obiekty do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Wyrażone przez Wnioskodawcę stanowisko znalazło swoje potwierdzenie m.in.:

  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 października 2011 r. (sygn. akt IBPP2/443-801/11/UH): usługi remontowo-budowlane, opisane we wniosku, polegające na montażu stolarki budowlanej (okna, drzwi) podlegają opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8% o ile w cenie usługi wliczona jest wartość zużytych materiałów i są one wykonywane w ramach czynności, o których mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT oraz dotyczą obiektów budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym tj. budynków mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m2 i lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150 m2 .,
  • w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 grudnia 2011 r. (sygn. akt IPTPP1/443-858/11-2/RGJ: roboty polegające na montażu schodów dokonywane przez Wnioskodawczynię, będącą ich producentem w budynku objętym społecznym programem mieszkaniowym, pod warunkiem, że wykonywane są w ramach czynności objętych dyspozycją przepisu art. 41 ust. 12 ustawy (tj. w ramach dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektu) podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług..

Zdaniem Zainteresowanego, podkreślenia wymaga także, iż na przestrzeni ostatnich lat Minister Finansów wielokrotnie wypowiadał się co do możliwości zastosowania 8% stawki VAT dla usługi montażu schodów (np. ILPP4/443-613/11-4/BA lub ILPP2/443-1063/11-2/AKr) oraz montażu drzwi i okien (np. ILPP2/443-149/11-4/AD lub ILPP2/443-83/11-2/MN) wykonywanych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak dotąd, w zakresie wydanych interpretacji, Minister Finansów nie dopatrzył się przeszkód, które dawałyby podstawę do zakwestionowania możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, do usług budowlano-montażowych, polegających na montażu okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów we wskazanych obiektach budowlanych lub ich częściach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast przepis art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przez towary stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast w myśl obowiązującego art. 146a ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Na mocy art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 ,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2 .

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:
    1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
    2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont (§ 7 ust. 2 rozporządzenia).

Na mocy art. 2 pkt 12 ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wybudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne. Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy budynków: Budynki mieszkalne jednorodzinne 111, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112, Budynki zbiorowego zamieszkania 113.

A zatem, dla określenia właściwej stawki podatku VAT w przedmiotowej sprawie należy ustalić, czy określona czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, przebudowa, roboty budowlane, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; () (pkt 7a),
  • remoncie należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

Z uregulowań zawartych w ustawie Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy). W takim brzmieniu przepisów ustawodawca nie przewidział pojęcia infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu.

W znaczeniu słownikowym (Współczesny słownik języka polskiego, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), remont oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast montaż to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei instalować oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Istotą remontu są więc wszystkie działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy w istniejącym obiekcie budowlanym lub lokalu mieszkalnym.

Modernizacja to unowocześnienie i usprawnienie czegoś według internetowego słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.).

Montaż wg powyższego słownika to składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie montaż odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje wytwór będący zupełnie nową całością.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich dostawy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy też świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkowywać ich osobno ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę a nie elementy (koszty).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, która wiąże się z wykonywaniem elementów stolarki budowlanej, m.in.: okien, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz schodów, które następnie w związku z realizacją zamówień podlegają montażowi w ramach świadczonych na indywidualne zamówienia klientów usług budowlano -montażowych. Realizacja przedmiotu działalności Zainteresowanego wiąże się z zawarciem przez niego umów na wykonanie usług budowlano-montażowych opisujących zakres zamawianej usługi wraz z elementami kalkulacji ceny. Realizacja usługi przebiega dwuetapowo: w pierwszym etapie Wnioskodawca na podstawie przekazanej mu specyfikacji technicznej wykonuje dany element stolarki budowlanej. Drugi etap usługi obejmuje montaż danego przedmiotu (np. drzwi wewnętrznych) we wskazanym przez klienta miejscu realizacji. Wystawiona na rzecz klienta faktura VAT zawiera jedną pozycję, w której zostaje wykazana pełna wartość świadczonej usługi obejmująca koszty produkcji (np.: wydatki na zakup materiałów, robocizna) wraz z kosztami montażu. Usługa budowlano-montażowa realizowana jest w:

  • budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 ,
  • lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 ,
  • budynkach mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni przekraczającej 300 m2 oraz w lokalach mieszkalnych o powierzchni powyżej 150 m2 .

Jak wskazał Wnioskodawca prowadzona przez niego działalność gospodarcza wypełnia zakres definicji art. 3 ustawy Prawo budowlane i wiąże się z wykonywanymi robotami budowlanymi. Natomiast z treści zawieranych przez Zainteresowanego umów wynika, iż ich przedmiotem jest wykonywanie usług budowlano-montażowych obejmujących swoim zakresem zarówno wytworzenie drzwi wewnętrznych i zewnętrznych/okien/schodów, jak i ich montaż.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakres wykonywanych przez niego prac budowlano-montażowych polegających na montażu schodów, a także drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz okien w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, należy opodatkować stawką VAT w wysokości 8%.

Wskazać należy, iż zgodnie z obowiązującą w prawie cywilnym zasadą swobody umów, to strony decydują o treści zawieranych przez siebie umów. To strony decydują, co jest przedmiotem konkretnej czynności cywilnoprawnej, a co za tym idzie, to one określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli np. przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, czy budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, nie może jednak uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Zastosowanie prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane jako całość, w budynkach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkaniowym, to należna stawka będzie wynosić 8%.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku usługi budowlano-montażowej polegającej na montażu schodów w obiektach budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że pozostałe kwestie zostaną rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych z dnia 31 października 2012 r. nr ILPP2/443-820/12-2/SJ oraz ILPP2/443 -820/12-3/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 624 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu