Jaką stawką VAT należy opodatkować wykonywane w ramach ww. umowy przyłącza sieci: kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami, kanalizacji sanitarne... - Interpretacja - ILPP2/443-806/12-2/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.10.2012, sygn. ILPP2/443-806/12-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Jaką stawką VAT należy opodatkować wykonywane w ramach ww. umowy przyłącza sieci: kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami, kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami, kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi, przyłączy do budynku instalacji gazu, przyłączy do budynku instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 2 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu osiedla domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej. Na wykonanie robót budowlanych składa się:

  • wybudowanie kubatury 35 segmentów w stanie deweloperskim z garażami, łączników, dojść i podjazdów,
  • budowa przyłączy do budynków kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia do pierwszej studni,
  • budowa przyłączy do budynków kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia w pierwszą studzienkę,
  • budowa przyłączy do budynków kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi (z zaworami antyskażeniowymi typu EA) I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia w pierwszą studzienkę,
  • budowa przyłączy instalacji gazu I etap szt. 35 od skrzynki z zaworem na budynku do skrzynki licznikowej w granicach działki,
  • budowa przyłączy instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej szt. 35 odcinek od złącza kablowo-pomiarowego w granicy działki do tablicy głównej w budynku,
  • wykonanie zewnętrznej sieci wodociągowej etap I,
  • wykonanie zewnętrznej osiedlowej kanalizacji deszczowej etap I,
  • wykonanie zewnętrznej osiedlowej kanalizacji sanitarnej etap I,
  • wykonanie osiedlowych dróg, ciągów pieszych oraz dojść, dojazdów i podjazdów etap I.

Wykonywane budynki są klasyfikowane w grupie PKOB 11 budynki mieszkalne oraz są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ponieważ całkowita powierzchnia użytkowa jednego budynku nie przekracza 300 m2.

W ramach usług budowlanych realizowanych na podstawie niniejszej umowy realizowane są prace budowlane polegające na budowie budynków mieszkalnych wraz z garażami przylegającymi bezpośrednio do budynków mieszkalnych, lub połączone z budynkami za pomocą łącznika postawione na wspólnym fundamencie i stanowiące z budynkiem mieszkalnym jedną bryłę, a także przyłącza sieci obejmujące prace wykonywane zarówno w bryle budynku jak i poza bryłą do wpięcia w pierwszą studzienkę znajdującą się w granicach działki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką VAT należy opodatkować wykonywane w ramach ww. umowy przyłącza sieci:

  • kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi,
  • przyłączy do budynku instalacji gazu,
  • przyłączy do budynku instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej...

Zdaniem Wnioskodawcy, dla prac polegających na wykonaniu przyłączy sieci:

  • kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi,
  • przyłączy do budynku instalacji gazu,
  • przyłączy do budynku instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej

od budynku do pierwszej studzienki znajdującej się w granicach działki lub do granicy działki, wykonywanych w ramach całego kontraktu polegającego na budowie 35 segmentów budynków mieszkalnych, które w całości kwalifikowane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym należy zastosować preferencyjną stawkę VAT 8%.

Stanowisko Zainteresowany opiera na przepisach ustawy o podatku VAT art. 41 ust. 2 i ust. 12:

  • przedmiot robót jest sklasyfikowany w PKOB w dziale 11 obiekt budownictwa mieszkaniowego,
  • umowa na wykonanie robót budowlanych dotyczy kompleksowego wykonania prac związanych z wybudowaniem osiedla domów jednorodzinnych składającego się z 35 segmentów domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej, a wykonywane w ramach tej umowy przyłącza do budynków mieszkalnych są integralnym elementem tej samej usługi, której nie można sztucznie podzielić,
  • cały budynek zakwalifikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych jako budynek mieszkalny PKOB 11, którego całkowita powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, w związku z czym spełnia definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z definicją obiektów budownictwa mieszkaniowego zawartą w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Przepis ten odwołuje się do rozporządzenia RM z 30 grudnia 1999 roku w sprawie PKOB (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), które definiuje budynki jako zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Obie te definicje nie wskazują jednoznacznie, aby mogło chodzić jedynie o instalacje mieszczące się w bryle budynku.

W definiowaniu pojęć przyłączy należy się posłużyć więc również innymi definicjami.

Zgodnie z ustawą z 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 ze zm.) przyłącze kanalizacyjne to odcinek przewodu łączący wewnętrzną instalację kanalizacyjną w nieruchomości z siecią kanalizacyjną, za pierwszą studzienką licząc od strony budynku, w przypadku zaś jej braku do granicy nieruchomości gruntowej. Przyłącze wodociągowe jest to odcinek przewodu łączącego sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową w nieruchomości odbiorcy usług wraz z odcinkiem za wodomierzem głównym (art. 2 pkt 5 i 6).

Posiłkując się tymi definicjami należałoby uznać, że odcinek przewodu od budynku do studzienki kanalizacyjnej, lub w przypadku jej braku do granicy działki stanowi element wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej.

Wniosek taki stanowi również potwierdzenie w definicji instalacji kanalizacyjnej zawartej w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.), zgodnie z którą instalację taką stanowi układ połączonych przewodów wraz z urządzeniami, przyborami i wpustami odprowadzającymi ścieki oraz wody opadowe do pierwszej studzienki od strony budynku (par. 122 ust. 1).

W przypadku instalacji wodociągowej, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, na połączeniu wewnętrznej instalacji wodociągowej zimnej wody z siecią wodociągową powinien być zainstalowany zestaw wodomierza głównego. Przyłącze wodociągowe obejmuje odcinek przewodu łączący zewnętrzną sieć wodociągową z wewnętrzną instalacją wodociągową wraz z zaworem za wodomierzem głównym. Z tego wynika, że przyłącze jest integralną częścią budynku i jest niezbędne do użytkowania budynku mieszkalnego.

Przyłącze gazowe, zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 kwietnia 2004 roku par. 2 pkt 4 (Dz. U. Nr 105, poz. 1113), to odcinek sieci gazowej od gazociągu zasilającego do kurka głównego wraz z zabezpieczeniami włącznie, służący do przyłączania instalacji gazowej znajdującej się na terenie i w obiekcie odbiorcy.

W wyroku NSA z dnia 20 kwietnia 2011 roku (I FSK 499/10) Sąd określił, że przyłącze gazowe na odcinku, o którym mowa w par. 2 pkt 4 ww. rozporządzenia jest integralną częścią budynku mieszkalnego i znajduje się, bo i musi się znajdować, również poza tym budynkiem.

Stanowisko w sprawie opodatkowania stawką preferencyjną 8% prac związanych z budową przyłączy sieci:

  • kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami,
  • kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi,
  • przyłączy do budynku instalacji gazu,
  • przyłączy do budynku instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej

Wnioskodawca opiera również między innymi na wyrokach WSA w Opolu z dnia 28 marca 2012 roku (I SA/Op 60/12), WSA we Wrocławiu z dnia 3 grudnia 2009 roku (I SA/Wr 1435/09), NSA z dnia 20 kwietnia 2011 roku (I FSK 499/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy).

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Dla zastosowania obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług znaczenie ma nie tylko zakres wykonywanych prac, ale także zaklasyfikowanie obiektu budowlanego do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, którego dotyczą te prace.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:

  • budynki mieszkalne jednorodzinne 111,
  • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe 112,
  • budynki zbiorowego zamieszkania 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Stosownie do art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei w świetle regulacji art. 3 pkt 7a ww. ustawy, przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji ().

Natomiast definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8 cyt. ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja z kolei oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś (źródło: Słownik Języka Polskiego, www.sjp.pwn.pl).

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, iż warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej, 8% stawki podatku.

Z opisu sprawy wynika, Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie robót budowlanych polegających na wykonaniu osiedla domów jednorodzinnych w zabudowie szeregowej. Na wykonanie robót budowlanych składa się: wybudowanie kubatury 35 segmentów w stanie deweloperskim z garażami, łączników, dojść i podjazdów; budowa przyłączy do budynków kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia do pierwszej studni; budowa przyłączy do budynków kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia w pierwszą studzienkę; budowa przyłączy do budynków kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi (z zaworami antyskażeniowymi typu EA) I etap szt. 35 odcinek od budynku do wpięcia w pierwszą studzienkę; budowa przyłączy instalacji gazu I etap szt. 35 od skrzynki z zaworem na budynku do skrzynki licznikowej w granicach działki; budowa przyłączy instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej szt. 35 odcinek od złącza kablowo-pomiarowego w granicy działki do tablicy głównej w budynku; wykonanie zewnętrznej sieci wodociągowej etap I; wykonanie zewnętrznej osiedlowej kanalizacji deszczowej etap I; wykonanie zewnętrznej osiedlowej kanalizacji sanitarnej etap I; wykonanie osiedlowych dróg, ciągów pieszych oraz dojść, dojazdów i podjazdów etap I.

Wykonywane budynki są klasyfikowane w grupie PKOB 11 budynki mieszkalne oraz są zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym ponieważ całkowita powierzchnia użytkowa jednego budynku nie przekracza 300 m2.

W ramach usług budowlanych realizowanych na podstawie niniejszej umowy realizowane są prace budowlane polegające na budowie budynków mieszkalnych wraz z garażami przylegającymi bezpośrednio do budynków mieszkalnych, lub połączone z budynkami za pomocą łącznika postawione na wspólnym fundamencie i stanowiące z budynkiem mieszkalnym jedną bryłę, a także przyłącza sieci obejmujące prace wykonywane zarówno w bryle budynku jak i poza bryłą do wpięcia w pierwszą studzienkę znajdującą się w granicach działki.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.

Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie Prawo budowlane wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 cyt. ustawy).

Z powołanej wyżej definicji budynku wynika, że ze stawki preferencyjnej korzystają wyłącznie dostawy, budowy, remonty, modernizacje, termomodernizacje lub przebudowy budynków rozumianych jako obiekty budowlane wraz z wbudowanymi w bryle budynku instalacjami i urządzeniami technicznymi. Obniżona stawka podatku nie obejmuje więc innych elementów infrastruktury budowlanej.

Mając na uwadze powyższe uznać trzeba, że jedynie sieci znajdujące się wewnątrz budynku (w jego bryle) są elementem tego budynku. Natomiast zewnętrzne (względem budynku) sieci rozprowadzające zalicza się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, dla której możliwe było, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii europejskiej od dnia 1 maja 2004 r. do dnia 31 grudnia 2007 r., stosowanie obniżonej stawki 7%, w oparciu o treść art. 146 ust. 1-3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:

  1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
  2. urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
  3. urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne

   - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Zatem, konieczność zastosowania takiego podziału jest tym bardziej uzasadniona, gdy weźmie się pod uwagę fakt, iż obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie utrzymały preferencji podatkowej dla czynności wykonywanych poza budynkami mieszkalnymi (w tym dotyczących infrastruktury związanej z budownictwem mieszkaniowym), co oznacza, iż począwszy od tej daty z uwagi na utratę mocy obowiązującego przepisu przejściowego, jakim jest w tym zakresie art. 146 ust. 1 pkt 2a ustawy podlega ona opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.

Odnosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że czynności, które polegają na wykonaniu przyłączy na zewnątrz budynku (poza jego bryłą), podlegają na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%, albowiem opodatkowaniu 8% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sytuacji podlegają jedynie roboty, które wykonywane są w obiektach budowlanych, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tj. w obrębie bryły budynku, w ramach jego budowy, remontu czy modernizacji.

Reasumując, wykonywane w ramach przedmiotowej umowy przyłącza sieci: kanalizacji deszczowej wraz ze studzienkami; kanalizacji sanitarnej wraz ze studzienkami; kanalizacji wody wraz ze studzienkami wodomierzowymi; przyłączy do budynku instalacji gazu oraz przyłączy do budynku instalacji elektrycznej od ZK do tablicy głównej, podlegają na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 23%.

Jednocześnie zauważyć należy, iż przedmiot zaklasyfikowania budynku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane we wniosku.

Ponadto podkreślić należy, iż powołane przez Wnioskodawcę wyroki Sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane, a organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami sądów w indywidualnych sprawach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 531 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu