Temat interpretacji
prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Stowarzyszenie Integracyjne E. (Wnioskodawca) jest osobą prawną organizacją pożytku publicznego wpisaną do rejestru stowarzyszeń KRS. Wnioskodawca jest zwolniony ustawowo z podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik w zakresie podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi nieodpłatną oraz odpłatną działalność zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jednolity Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 ze zm.)
W marcu 2013 r. Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn. ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 Oś 4 Leader, Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty).
W ramach realizacji projektu zrealizowano:
- Wydanie albumu IV edycji ,
- Organizacja ....
Za wykonane usługi otrzymano oraz opłacono faktury VAT. Albumy, zgodnie z założeniami programu, nieodpłatnie udostępniono bibliotekom szkolnym oraz bibliotekom powiatu, w ramach realizacji ścieżki edukacji regionu, stowarzyszeniom zajmującym się kulturą oraz przyrodą, parafiom kościelnym znajdującym się na terenie LGD. Podczas imprez organizowanych przez Stowarzyszenie oraz Gminę Ł. książki były także dystrybuowane nieodpłatnie. Cała dystrybucja książki odbywała się nieodpłatnie. Każde przekazanie książek jest potwierdzone protokołem przekazania. Organizacja konkursów polegała na zorganizowaniu nieodpłatnej konferencji dla nauczycieli z terenu LGD, przedstawieniu celów programu, konkursów, omówienie tematyki związanej z albumem oraz konkursami. Konkursy polegały na wykonaniu prac konkursowych (komiks, plastyczny, pisemny, fotograficzny, prezentacja multimedialna) przez dzieci i młodzież uczęszczająca do szkół na terenie LGD. Następnie jury konkursów wybrało laureatów konkursów oraz prace wyróżnione oraz Wnioskodawca zorganizował galę, na której nastąpiło podsumowanie projektu oraz nagrodzenie laureatów konkursów w kategoriach wiekowych oraz tematycznych. Wszystkie działania realizowane w ramach organizacji konkursów były wykonywane nieodpłatnie dla osób biorących udział w konkursach.
Wnioskodawca w ramach realizowanego projektu nie dokonywał sprzedaży oraz żadnych innych czynności które byłyby, zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, traktowane jako obrót gospodarczy. Takowego Wnioskodawca nie wykonuje w ramach swojej działalności. Dlatego w ramach projektu pn. realizowanego przy dofinansowaniu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 20072013 Oś 4 Leader, Działanie 4,1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty), Wnioskodawca nie ma możliwości skorzystania z prawa do obniżenia kwoty podatku od towarów i usług.
Ponadto wykazuje się, że:
- Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT czynnym.
- Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu pn. nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
- Faktury dokumentujące zakup towarów i usług są wystawione na Stowarzyszenie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu pn. nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 37 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.
Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę na dofinansowanie projektu pn. . Albumy, nieodpłatnie udostępniono bibliotekom szkolnym oraz bibliotekom powiatu, stowarzyszeniom zajmującym się kulturą oraz przyrodą, parafiom kościelnym znajdującym się na terenie LGD. Podczas imprez organizowanych przez Stowarzyszenie oraz Gminę książki były także dystrybuowane nieodpłatnie. Cała dystrybucja książki odbywała się nieodpłatnie. Organizacja konkursów polegała na zorganizowaniu nieodpłatnej konferencji dla nauczycieli z terenu LGD, przedstawieniu celów programu, konkursów, omówienie tematyki związanej z albumem oraz konkursami. Wszystkie działania realizowane w ramach organizacji konkursów były wykonywane nieodpłatnie dla osób biorących udział w konkursach.
Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT czynnym. Towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług są wystawione na Wnioskodawcę.
Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, przez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności generujących podatek należny.
W świetle powyższego, Wnioskodawca prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .
Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności w przypadku wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach