Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku odpowiadając na zapytanie Pana z dnia 30.04.2004r.( data złożenia 04.05.2004) uzupełnione w piśmie złożonym w dniu 18.05.2004r.udziela pisemnej informacji w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie odliczenia podatku naliczonego: przy nabyciu ciągników siodłowych,przy nabyciu paliwa i części do ciągników siodłowych,przy nabyciu paliwa i części do samochodów specjalnych do zimowego utrzymania.
Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535 ) w przypadku nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:Dł = 357+n x 68 kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów dla której podatnikiem jest ich nabywca nie więcej jednak niż 5000 zł.Przepis ust 3 cyt. wyżej nie dotyczy m. in. pojazdów specjalnych - jeżeli ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z odrębnymi przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny. Zgodnie zaś z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U. z 2003r. Nr 58 , poz.515 ) określenie "pojazd specjalny" oznacza pojazd samochodowy lub przyczepę, konstrukcyjnie nieprzeznaczone do przewozu osób lub ładunków. Za "pojazd samochodowy" uznaje się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Z przepisów o podatku VAT cyt. wyżej nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub brak odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest bowiem aby z homologacji wydanej dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi tj. że że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona powyższym wzorem. Zgodnie z art. 88 ust 3 obniżenia lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust 3 i 5 cyt. ustawy.
Ograniczenie w zakresie wysokości podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust 3 i 5 ustawy w/w nie ma zastosowania do ciągników siodłowych. Tym samym nie stosuje się ograniczenia, o którym mowa w art. 88 ust 1 pkt 3 cytowanej ustawy do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w cenie paliw do napędu tych ciągników. Kwota podatku naliczonego przy nabyciu ciągników siodłowych oraz kwota podatku naliczonego zawartego w cenie paliw wykorzystywanych do napędu tych ciągników, podlega odliczeniu na ogólnych zasadach określonych w cyt. ustawie. Pojazdy te zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług mieszczą się zasadniczo w grupie ciągników drogowych i są one zaprojektowane co do zasady do ciągnięcia naczepy połączonej z tym pojazdem za pomocą siodła.
Odnośnie nabywanych części składowych wyjaśnia się, że ograniczenia w odliczeniu podatku naliczonego przy ich nabyciu, zgodnie z § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz.970 ) dotyczą wyłącznie podatku naliczonego od nabytych części składowych lub usług wykorzystywanych do wytworzenia samochodów osobowych lub innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust 3 i 5 ustawy , zaliczonych przez podatnika do środków trwałych.