Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r. poz.926 ze zm.) właściwy organ podatkowy pierwszej ... - Interpretacja - PP/443/IN/160/BT/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.12.2004, sygn. PP/443/IN/160/BT/2004, Urząd Skarbowy w Brzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997r. poz.926 ze zm.) właściwy organ podatkowy pierwszej instancji na żądanie podatnika, zapytanie płatnika lub inkasenta jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie wszczęto postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.
Działając na podstawie cytowanego art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu na otrzymane w dniu 06.12.2004r. (uzupełnione pismem z dnia 10.12.2004r ) pismo w sprawie udzielenia urzędowej interpretacji przepisów prawa w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy (sprzedaży) lokali użytkowych oraz działek wyjaśnia, co następuje:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art.5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast towarami w myśl ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art.2 pkt6 ustawy).
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Gmina dokonuje dostawy (sprzedaży) lokali użytkowych.
Zgodnie z art. 43 ust.2 ustawy przez towary używane dla celów zwolnienia od podatku od towarów i usług rozumie się:
1)budynki, budowle i ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat
2)pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku .
W myśl art. 43 ust. 1 pkt2 ustawy, zwolnieniu od podatku poddano dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków, budowli i ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Jednak w art. 43 ust.6 ustawy postanowiono, że powyższego zwolnienia nie stosuje się do dostawy towarów w postaci budynków, budowli i ich części - jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1)miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
2)użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonania czynności opodatkowanych.
Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina przy spełnieniu powyższych warunków może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przy dostawie (sprzedaży ) lokali użytkowych. Jeżeli jednak lokal użytkowy nie spełnia warunków obiektu używanego, wówczas dostawę (sprzedaż) należy opodatkować według stawki 22%.

Odnośnie dostawy (sprzedaży )gruntu, tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę trenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają więc dostawy, których przedmiotami są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe dostawy gruntów niezabudowanych (m.in. grunty rolne i leśne) są zwolnione od podatku od towarów i usług . Dodać należy, że - zgodnie z przepisem art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W takiej sytuacji opodatkowanie podatkiem od towarów i usług będzie uzależnione od tego, jaką stawką opodatkowana (względnie zwolniona z opodatkowania) będzie dostawa budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. O charakterze gruntów powinien każdorazowo decydować plan zagospodarowania przestrzennego.
W sytuacji, gdy dla danego terenu Gmina nie posiada planu zagospodarowania przestrzennego, stawka podatku od towarów i usług lub ewentualne zwolnienie z tego podatku zależeć będzie od obecnego charakteru działki, przy uwzględnieniu polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z art. 4 ust.2 ustawy z dnia 27.03.2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (DZ.U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Pomocniczo może być również wykorzystana ewidencja gruntów i budynków prowadzona na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29.03.2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454).
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w tym okresie przepisy prawa podatkowego.

Urząd Skarbowy w Brzegu