Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 20.08.2004 r., data wpływu do US Łuków 07.10.2004 r., dotyczące udzielenia informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie, zgodnie z dyspozycją art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2004 r. Nr 123 poz. 1291) udziela informacji na pytanie w sposób następujący.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234 poz. 1971 ze zmianami - ostatnia zmiana Dz. U. z 2003 r. Nr 152 poz. 1480) jednym z warunków do odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł jest zgodnie z § 9 ust. 1 cyt. rozporządzenia złożenie przez podatnika naczelnikowi urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego oświadczenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania do ewidencjonowania.
W związku z powyższym dokonanie odliczenia od podatku należnego części wydatków na nabycie kasy rejestrującej musi, być poprzedzone złożeniem ww. pisemnego oświadczenia. Dodatkowo informuje Stronę, iż przypadku gdyby rozpoczęcie ewidencjonowania następowało dobrowolnie, tj. przed upływem obowiązującego terminu wówczas też jednym z warunków odliczenia jest złożenie ww. pisemnego oświadczenia. Pogląd mój jest zbieżny z orzecznictwem sądowym (wyrok z dnia 19 grudnia 1997 r. sygn. Akt I S.A./Po 731/97).