Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towaró... - Interpretacja - US72/RPP1/443-626/2004/MK

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 08.11.2004, sygn. US72/RPP1/443-626/2004/MK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Z analizy przedstawionego Regulaminu Programu Lojalnościowego dla Uczestników Stacji Franchisingowych i Patronackich (...) wynika, iż program prowadzony jest w edycjach miesięcznych. Elementem programu jest fundusz z wyodrębnionymi dla poszczególnych uczestników subkontami, na których gromadzone są środki finansowe stanowiące dodatkową premię za realizację umów franchisingu lub umów patronackich. Środki finansowe przyznawane są uczestnikowi programu pod warunkiem, iż uzyska on określoną procentowo wielkość zakupów paliwa zrealizowanych w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Wysokość przyznawanych środków finansowych ustalana jest jako iloczyn ilości (określonej w m#179;) paliw, zakupionych przez uczestnika programu i kwoty jednostkowej odpisu. Środki finansowe zgromadzone w funduszu mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie przedsięwzięć modernizacyjnych realizowanych przez uczestników programu w trakcie obowiązywania programu na stacjach uczestniczących we Franchisingowej Sieci Paliw lub w Sieci Stacji Patronackich. Podstawą do wypłaty środków pieniężnych z wyżej wymienionego funduszu jest wniosek złożony w terminie 14 dni od zakończenia danej edycji programu wraz z załączonymi udokumentowanymi kosztami wykonania przedsięwzięcia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemajacej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

Biorąc pod uwagę wyżej cytowane regulacje ustawy o VAT, należy zauważyć, że pomiędzy stronami transakcji istnieje umowa regulująca wzajemną współpracę, na podstawie której Spółka może domagać się wypłaty premii pieniężnej. Premia ta nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania Spółki, stałą współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości, przeznaczenia środków pieniężnych przekazanych w postaci premii na ściśle określony cel.
Zatem nasuwa się wniosek, że pomiędzy stronami zaistniała relacja zobowiązaniowa, którą można uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Odpłatność ta została określona jako iloczyn ilości (określonej w m#179;) paliw, zakupionych przez uczestnika programu i kwoty jednostkowej odpisu.

Analiza przedłożonych dokumentów pozwala wnioskować, iż celem umowy nie jest, jak w przypadku udzielenia nabywcy rabatu, zmniejszenie ceny jednostkowej nabywanego produktu, lecz dodatkowe przyznanie klientowi pewnej kwoty pieniężnej np. z tytułu zakupu określonej ilości produktów. Zatem jest to forma wynagrodzenia za czynności wykonywane przez Spółkę. Tym samym premia nie powoduje zmniejszenia ceny jednostkowej towaru, ewentualnie może powodować efektywnie zmniejszenie ostatecznej kwoty do zapłaty. Mimo, iż ekonomiczny wymiar premii i rabatu jest taki sam to fakt jej przyznania jest uzależniony od spełnienia dodatkowych warunków.

Zatem przyznane premie będą stanowiły odrębny przedmiot opodatkowania i nie będą pomniejszać podstawy opodatkowania. Zapłata premii jest bezpośrednio związana z wzajemnym świadczeniem ze strony Spółki, dlatego czynność tę należy uznać za świadczenie usług o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Czynność ta winna zostać udokumentowana przez świadczącego usługę, zgodnie z art. 106 ust. 1 w/cyt ustawy o VAT tj. fakturą VAT, spełniającą wymogi, o których mowa w §12 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie