możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPPP1/443-1255/13-2/PR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2013, sygn. IPPP1/443-1255/13-2/PR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji przedstawione we wniosku z dnia 2.12.2013 r. (data wpływu 4.12.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4.12.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Operacja zakłada doposażenie istniejącej świetlicy parafialnej, która znajduje się w budynku, który jest własnością Parafii. Jedno z pomieszczeń zostało całkowicie wyremontowane. Wymieniono okna, podłogi i tynki wewnętrzne. Remont trwał 3 lata i wszelkie prace wykończeniowe zostały zakończone w bieżącym roku, Inwestycja wykonana została z wkładu finansowego parafian, a także wolontariatu świadczonego ze strony mieszkańców Parafii. Pomieszczenie ma powierzchnię 34,80 m2 i jest w stanie pomieścić ok. 20 osób. Na chwilę obecną w świetlicy zostały wstawione stare krzesła i stoły. Drugie pomieszczenie o metrażu 17,15 m2 obecnie jest remontowane, w przyszłości również zostanie przekazane na potrzeby społeczności lokalnej. W budynku znajduje się toaleta. Budynek znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły podstawowej i strefy sportowo-rekreacyjnej, co jest jego ogromnym walorem. Teren jest ogrodzony i zamknięty, a także chroniony przez Agencję Ochrony.

W ramach środków z projektu, planowane będzie wyposażenie jednego pomieszczenia świetlicy, żeby była dostosowana do potrzeb mieszkańców. Zakup mebli w postaci regałów na książki, zapewnienie miejsca komputerowego z niezbędnym sprzętem i dostępem do Internetu, zakup projektora i ekranu umożliwi realizowanie warsztatów filmowych, a także robienia prezentacji. Planowany jest zakup również pomocy dydaktycznych i rekreacyjnych mających zadanie wspierać działania programowe świetlicy.

Projekt zakłada rozwijanie pasji i talentów mieszkańców w ramach stworzonych kółek zainteresowań, a także innych działań jak np. pomoc w odrabianiu lekcji, korepetycje, spotkania integracyjne. W jednym czasie świetlica może zmieścić ok. 20 dzieci. Projekt zakłada 40 uczestników zajęć organizowanych w ramach funkcjonowania świetlicy.

Planowane zajęcia: zajęcia z astronomii i astrologii, warsztaty teatralne, korepetycje, klub filmowca, pomoc przy odrabianiu lekcji, spotkania oazowe, warsztaty z podstaw pierwszej pomocy, które poprowadzą strażacy - ratownicy z OSP. Organizowanie rozgrywek w szachy i warcaby, warsztaty. W ramach projektu zostały zakupione: rolety okienne, krzesła, 2 stoły rozkładane, laptop z oprogramowaniem, projektor, ekran, drukarka, biurko, sprzęt edukacyjny dla dzieci: warcaby, gry planszowe, mikroskop, plansze ścienne edukacyjne, szafka na dokumenty.

Wszystkie zakupy są objęte stawką VAT 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania opodatkowanych odpłatnych dostaw towarów i usług. Środki zostaną zwrócone fundacji w formie refundacji po rozliczeniu przez Urząd Marszałkowski w wysokości 80% całej operacji tj. 8 184,07 zł pozostałe środki w wysokości 2046,02 zł stanowi wkład własny fundacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacji realizującej przedsięwzięcie pod nazwą Nasza świetlica - lubię to, doposażenie świetlicy parafialnej, przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku od towaru i usług ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacji nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu i odliczenia podatku od towaru i usług, ponieważ nie jest podatnikiem podatku VAT i nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT. Realizując powyższe przedsięwzięcie nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług. Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowalnym przedsięwzięcia pod nazwą Nasza świetlica - lubię to, doposażenie świetlicy parafialnej, realizowanym w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów na podstawie § 4 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania. (Dz.U. Nr 138, poz. 868 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług oraz potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z brzmienia w/w regulacji jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Fundacja planuje w ramach środków z projektu, wyposażenie jednego pomieszczenia świetlicy, żeby była dostosowana do potrzeb mieszkańców. Zakup mebli w postaci regałów na książki, zapewnienie miejsca komputerowego z niezbędnym sprzętem i dostępem do Internetu, zakup projektora i ekranu umożliwi realizowanie warsztatów filmowych, a także robienia prezentacji. Planowany jest zakup również pomocy dydaktycznych i rekreacyjnych mających zadanie wspierać działania programowe świetlicy. Projekt zakłada rozwijanie pasji i talentów mieszkańców w ramach stworzonych kółek zainteresowań, a także innych działań jak np. pomoc w odrabianiu lekcji, korepetycje, spotkania integracyjne. W ramach projektu zostały zakupione: rolety okienne, krzesła, 2 stoły rozkładane, laptop z oprogramowaniem, projektor, ekran, drukarka, biurko, sprzęt edukacyjny dla dzieci: warcaby, gry planszowe, mikroskop, plansze ścienne edukacyjne, szafka na dokumenty. Wszystkie zakupy są objęte stawką VAT 23% i nie będą wykorzystywane do wykonania opodatkowanych odpłatnych dostaw towarów i usług, a Fundacja nie jest podatnikiem podatku VAT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Fundacji nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o VAT, gdyż Fundacja nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach zadania towary i usługi nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. W konsekwencji Fundacji nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o VAT.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Fundacji przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 363 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie