W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - IPTPP2/443-834/13-9/IR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2013, sygn. IPTPP2/443-834/13-9/IR, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2013 r. (data wpływu 22 października 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu z dnia 27 listopada 2013 r.), z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) i z dnia 6 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. .. dotyczących Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w . jest nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. . dotyczących pozostałych 11 budynków użyteczności publicznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. ..

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 22 listopada 2013 r. oraz z dnia 3 i 6 grudnia 2013 r. poprzez doprecyzowanie przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 01 sierpnia 2013 r. Gmina podpisała preumowę na dofinansowanie projektu, pn.: . ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2007-2013.

Przedmiotowy projekt obejmuje prace remontowo-budowlane w 12 budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy, tj.: Termomodernizacja Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w.., Termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 3 w , Termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w .., Termomodernizacja Gimnazjum nr 1 w ..., Termomodernizacja Przedszkola nr 1 w .., Termomodernizacja Przedszkola nr 2 w .., Termomodernizacja Przedszkola nr 3 w .., Termomodernizacja Przychodni Rejonowej nr 1 w .., Termomodernizacja Przychodni Rejonowej nr 2 w ., Termomodernizacja Zespołu Placówek Oświatowych w .., Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w .., Termomodernizacja Szkoły Podstawowej w ...

Obecnie stan budynków jest niezadowalający, funkcjonują w nich stare i niewydajne instalacje c.o., niespełniające wymaganych norm technicznych. Także kotłownie i instalacje c.w.u. wymagają remontu. Zewnętrzne ocieplenie ścian nie jest wystarczające. Stolarka okienna i drzwiowa wymaga wymiany, podobnie połać dachowa, konieczne jest również docieplenie stropodachu. Współczynniki przenikania ciepła nie spełniają obowiązujących wymagań dotyczących izolacyjności cieplnej dla przegród. Obiekty posiadają własne systemy grzewcze, zły stan c.o. oraz nieszczelności powodują znaczne straty ciepła, a także zanieczyszczenie środowiska. Zanieczyszczenia te pozostają w warstwie atmosfery, co powoduje negatywne skutki dla ludzi i środowiska. Nieszczelności wpływają na wysokie koszty utrzymania ciepła w obiektach. Również powstawanie grzybów i pleśni w budynkach wpływa na koszty utrzymania, wpływając jednocześnie negatywnie na stan zdrowia osób przebywających w budynkach. Obecny zły stan techniczny budynków, wpływa negatywnie na komfort użytkowników. Zachowanie stanu obecnego w niedługim czasie doprowadzi do obniżenia usług edukacyjnych oraz kulturalnych świadczonych w tych obiektach.

Dzięki realizacji projektu nastąpi redukcja ubytków ciepła, co wpłynie na zmniejszenie ilości zużywanej energii cieplnej, a co za tym idzie obniżenie kosztów utrzymania budynków. Realizowana inwestycja nie będzie generować w przyszłości znaczących dochodów dla Gminy. Część powierzchni termomodernizowanych obiektów (budynek Przychodni Rejonowej nr 1 i Przychodni Rejonowej Nr 2) jest przeznaczona pod wynajem (lokale mieszkalne, działalność gospodarcza tj. apteka, prywatne gabinety lekarskie). Przychody z najmu stanowią jednak w całości dochody jednostki ochrony zdrowia z przeznaczeniem na realizację jej działalności statutowej (zapis w Statucie ZPOZ). Jednostka prowadzi zatem własne rozliczenie z Urzędem Skarbowym z tytułu podatku VAT korzystając z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 5% VAT od kosztów: zużycia energii elektrycznej, energii cieplnej, zużycia wody, wywozu nieczystości, telefonów. Główną działalnością jednostki są usługi związane z ochroną zdrowia, które są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. l pkt 18 ustawy.

Dochody jakie uzyskuje jednostka budżetowa, tj. Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli, z działalności ubocznej, tj. wynajem pomieszczeń w placówkach oświatowych na cele mieszkalne są w całości przekazywane na rachunek dochodów budżetowych do Wnioskodawcy, natomiast wydatki związane z eksploatacją wynajmowanych pomieszczeń są pokrywane z budżetu tej jednostki, tj. Gminnego Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli.

Realizowane w ramach projektu zadanie jest zadaniem własnym Gminy wymienionym w katalogu zadań w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.2013.594), tj. utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji będzie Wnioskodawca, ponadto Gmina zapewni w budżecie środki niezbędne do utrzymania powstałej w ramach projektu infrastruktury. Majątek zostanie przekazany nieodpłatnie jednostkom objętym projektem. Eksploatacja oraz obsługa techniczna zostanie powierzona dyrektorom poszczególnych placówek, które również otrzymają środki na zabezpieczenie i utrzymanie infrastruktury. Faktury oraz rachunki dotyczące realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Gminę (Beneficjenta).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji przedmiotowego zadania. Projekt kompleksowo rozwiązuje problem, z jakim borykają się placówki objęte wsparciem. Mniejsze koszty utrzymania obiektów będą bezpośrednią korzyścią wynikającą z realizacji projektu. Zapotrzebowanie na ciepło zostanie zredukowane, przez co zmniejszy się ilość spalanego materiału grzewczego, więc emisja zanieczyszczeń do atmosfery spadnie, co pozytywnie wpłynie na środowisko oraz ludzi.

W pismach stanowiących uzupełnienie przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli jest jednostką budżetową Gminy. Celem Zespołu jest realizacja zadań własnych Gminy w zakresie oświaty i wychowania, a w szczególności zarządzanie, sprawowanie nadzoru przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i innych placówek oświatowych. Zespół pełni funkcję inicjującą i organizacyjną, administracyjno-gospodarczą oraz księgowo-finansową placówek oświatowych (wykaz w załączniku do Statutu). Do zadań Gminnego Zespołu należy m.in. obsługa administracyjna, organizacyjna, finansowa, gospodarcza szkół podstawowych, gimnazjów, świetlic szkolnych, oddziałów zerowych, przedszkoli. Jednostka budżetowa Gminy tj. Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli, nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu .. dotyczące:

  • Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej w .będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej nr 3 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
  • Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w . będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (wynajem 16 m2 na potrzeby sklepiku szkolnego).
  • Gimnazjum nr 1 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
  • Przedszkola nr 1 w . będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przedszkola nr 2 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
  • Przedszkola nr 3 w .. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przychodni Rejonowej nr 1 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.
  • Przychodni Rejonowej nr 2 w . będą służyć głównie czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Część budynku Przychodni Rejonowej Nr 2 jest przeznaczona pod wynajem, który jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. W części wynajmowanej znajdują się trzy lokale mieszkalne oraz apteka. Przychody z najmu (zgodnie z zapisem statutowym ZPOZ) stanowią dochód Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w z przeznaczeniem na jego działalność medyczną (zwolnioną z VAT). Pomimo jednak, iż część budynku Przychodni Nr 2 jest związana z działalnością opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to w ramach prowadzonej przez Gminę inwestycji związanej z termomodernizacją obiektów, ZPOZ w .., jako odrębny od Gminy podatnik podatku od towarów i usług, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  • Zespołu Placówek Oświatowych w . będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej w .. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej w .. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prace wykonane i planowane do wykonania w 12 budynkach użyteczności publicznej, wskazane w projekcie pn. .. stanowią ulepszenie każdego z nich w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Nadto doprecyzowując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, iż wydatki poniesione oraz planowane do poniesienia w ramach realizacji przedmiotowego projektu są przyporządkowane do poszczególnych 12 budynków użyteczności publicznej, gdyż faktury/rachunki wystawiane są na każdą placówkę oddzielnie.

Dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu dotyczące:

  • Szkoły Podstawowej nr 3 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 103 m2. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Gimnazjum nr 1 w .. będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 25 m2. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w .. będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług - wynajem powierzchni ok. 16 m2 na potrzeby sklepiku szkolnego. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przedszkola nr 2 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 36 m2. Pozostała część budynku Przedszkola będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przychodni Rejonowej nr 1 i 2 w .. będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wynajem pomieszczeń na potrzeby sklepiku szkolnego w Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w . jest wykonywany w imieniu i na rzecz Gminy. Faktury dokumentujące świadczone usługi wynajmu, o których mowa powyżej wystawiane są przez Gminny Zespół Obsługi Szkół i Przedszkoli w imieniu Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2, która nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w swoich rozliczeniach w zakresie podatku od towarów i usług nie uwzględnia odrębności rozliczeń podatkowych dokonywanych przez ww. jednostkę budżetową.

Usługi, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy są świadczone przez Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej w .. mający w swojej strukturze Przychodnie nr 1 i nr 2. Przychodnie są odrębnym od Gminy podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzą własne rozliczenie z Urzędem Skarbowym.

Doprecyzowując opis sprawy Wnioskodawca ponadto wskazał, iż faktury związane z realizacją ww. projektu są wystawione na Gminę z przyporządkowaniem ich do każdej placówki oddzielnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma lub w przyszłości będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT dotyczącego inwestycji, pn.: .....

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje Gminie prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji przedmiotowego zadania. Termomodernizacja obiektów użyteczności publicznej rozwiąże problem z jakim borykają się placówki objęte wsparciem, a więc zostanie zrealizowane zadanie własne Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. dotyczących Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w uznaje się za nieprawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. . dotyczących pozostałych 11 budynków użyteczności publicznej uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący od 1 sierpnia 2013 r. zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podpisał preumowę na dofinansowanie projektu, pn.: . ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotowy projekt obejmuje prace remontowo-budowlane w 12 budynkach użyteczności publicznej znajdujących się na terenie Gminy, tj.: Termomodernizacja Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej, Szkoły Podstawowej nr 3, Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2, Gimnazjum nr 1, Przedszkola nr 1, Przedszkola nr 2, Przedszkola nr 3, Przychodni Rejonowej nr 1, Przychodni Rejonowej nr 2, Zespołu Placówek Oświatowych, Szkoły Podstawowej w ., Szkoły Podstawowej w .. Realizowane w ramach projektu zadanie jest zadaniem własnym Gminy wymienionym w katalogu zadań w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Właścicielem majątku powstałego w ramach realizacji inwestycji będzie Wnioskodawca. Faktury oraz rachunki dotyczące realizacji przedmiotowego projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę, tj. Beneficjenta.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu ... dotyczące:

  • Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej w .. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej nr 3 w będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 103 m2. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług - wynajem 16 m2 na potrzeby sklepiku szkolnego. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Gimnazjum nr 1 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 25 m2. Pozostała część budynku Szkoły będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przedszkola nr 1 w . będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przedszkola nr 2 w . będą służyć czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, powierzchnia wynajmowanych pomieszczeń to ok. 36 m2. Pozostała część budynku Przedszkola będzie służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przedszkola nr 3 w będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Przychodni Rejonowej nr 1 i Przychodni Rejonowej nr 2 w będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Zespołu Placówek Oświatowych w . będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej w . będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Szkoły Podstawowej w .. będą służyć czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Prace wykonane i planowane do wykonania w 12 budynkach użyteczności publicznej, wskazane w projekcie pn. stanowią ulepszenie każdego z nich w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wydatki poniesione oraz planowane do poniesienia w ramach realizacji przedmiotowego projektu są przyporządkowane do poszczególnych 12 budynków użyteczności publicznej, gdyż faktury/rachunki wystawiane są na każdą placówkę oddzielnie. Doprecyzowując Gmina wskazała, iż faktury związane z realizacją ww. projektu są wystawione na Gminę z przyporządkowaniem ich do każdej placówki oddzielnie.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących: Miejsko - Gminnej Biblioteki Publicznej, Szkoły Podstawowej nr 3, Gimnazjum nr 1, Przedszkola nr 1, Przedszkola nr 2, Przedszkola nr 3, Przychodni Rejonowej nr 1 i Przychodni Rejonowej nr 2, Zespołu Placówek Oświatowych, Szkoły Podstawowej w , Szkoły Podstawowej w ., poniesionych w związku z realizacją projektu pn. ., ponieważ jak wskazał Zainteresowany poniesione wydatki dotyczące ww. budynków w ramach realizacji tego zadania będą wykorzystywane do czynności zwolnionych oraz/lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu dotyczącego ww. 11 budynków użyteczności publicznej Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. dotyczących 11 ww. budynków użyteczności publicznej, uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu a dotyczących Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w , wskazać należy, iż analizując kwestię prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych, poniesionych w ramach realizacji przedmiotowego projektu należy uwzględnić unormowania zawarte w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 86 ust. 7b ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 7b ustawy, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość została lub zostanie wykorzystana do celów prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Cytowany wyżej przepis reguluje sposób obliczania podatku naliczonego od nabycia bądź wytworzenia nieruchomości (w tym nakładów ponoszonych na nieruchomość) w sytuacji, w której dana nieruchomość ma być używana zarówno na cele działalności, jak i na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością. Niniejsza regulacja ma zastosowanie wówczas, gdy dana nieruchomość (której dotyczy podatek naliczony) nie jest wykorzystywana wyłącznie na cele działalności. Obejmuje ona sytuacje, w których nieruchomość ma przeznaczenie mieszane, to znaczy jest wykorzystywana zarówno na cele związane z działalnością, jak i na inne cele, czyli cele pozostające poza zakresem VAT.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiący część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje określony budynek w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 310, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Wskazać zatem należy, iż Gmina jest zobowiązana do określenia udziału procentowego, w jakim budynek Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w . będzie wykorzystywany do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy i zgodnie z tym udziałem będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących przedmiotowego budynku.

W związku z powyższym, odnosząc się do prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu a dotyczących Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w ., które jak wynika z treści wniosku będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług oraz niepodlegającym opodatkowaniu tym podatkiem wskazać należy, iż - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - będzie przysługiwało Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony od tych wydatków według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem w niniejszej sprawie w zakresie działalności gospodarczej remontowany ww. budynek jest wykorzystywany wyłącznie do czynności opodatkowanych. A zatem Gmina będzie zobowiązana określić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie tj. w jakim stopniu przedmiotowy budynek będzie wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy. W zakresie realizacji zadań własnych Gmina nie jest bowiem uznawana za podatnika (co wynika z art. 15 ust. 6 ustawy), tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Jeżeli po oddaniu budynku Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w . do użytkowania zmieni się stopień jego wykorzystania na potrzeby prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego art. 15 ust. 2 ustawy, Wnioskodawca będzie obowiązany dokonać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od tych wydatków inwestycyjnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn. dotyczących Szkoły Podstawowej nr 4 i Gimnazjum nr 2 w , uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 234 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi