Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach r... - Interpretacja - IPPP1/443-590/13-4/JL

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.09.2013, sygn. IPPP1/443-590/13-4/JL, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2013 r. (data wpływu 20.06.2013 r.) uzupełnionym w dniu 06.08.2013r. pismem z dnia 05.08.2013r. (data wpływu 08.08.2013r.) na wezwanie Organu z dnia 26.07.2013r. (doręczone 02.08.2013r.) - o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.06.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 06.08.2013r. pismem z dnia 05.08.2013r. (data wpływu 08.08.2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 26.07.2013r. (doręczone 02.08.2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani odpłatnej działalności statutowej. Swoją działalność finansuje wyłącznie z dotacji przyznawanych na konkretne projekty oraz darowizn.

Stowarzyszenie prowadzi projekty o charakterze kulturalnym i edukacyjnym (realizuje spektakle teatralne, szkolenia i warsztaty, adresowane do studentów, dzieci i młodzieży). Zgodnie ze Statutem Stowarzyszenia, na jego działalność składa się:

działalność nieodpłatna pożytku publicznego:

  • prowadzenie teatru laboratoryjnego PN. Teatr x
  • praca laboratoryjna nad treningiem aktorskim i badaniem teatralnych środków wyrazu
  • realizacja i prezentacja przedstawień oraz pokazów pracy Teatru
  • działalność naukowa i publicystyczna w dziedzinie antropologii teatru oraz antropologii kultury, obejmująca wyjazdy terenowe, współpracę z innymi instytucjami teatralnymi i naukowymi, organizację wspólnych warsztatów z innymi grupami teatralnymi i przedstawicielami innych kultur teatralnych oraz udział w stażach innych grup i instytucji teatralnych
  • wymiana materiału kulturowego z członkami innych grup kulturowych w ramach tzw. barteru teatralnego
  • działalność edukacyjna zarówno w dziedzinie teatru jak i prowadzenia organizacji pozarządowej oraz zarządzania instytucją kultury
  • działalność wydawnicza, fonograficzna i filmowa
  • wspieranie indywidualnych inicjatyw poszczególnych członków Stowarzyszenia, zgodnych z jego Statutem
  • inne działania związane z poszukiwaniami w obrębie teatru współczesnego, antropologii teatru oraz antropologii kultury

W związku z realizacją projektu pt. Obcy, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, Władza Wdrażająca Programy Europejskie nałożyła na Stowarzyszenie obowiązek dołączenia do wniosku o płatność kopię indywidualnej interpretacji potwierdzającej, że Stowarzyszenie nie może odzyskać opłaconego podatku VAT (co jest warunkiem kwalifikowalności podatku od towarów i usług). Uzyskanie takiej interpretacji jest zatem niezbędne do rozliczenia już wydanych środków i uzyskania dalszej części dofinansowania projektu. Projekt polega na realizacji spektaklu teatralnego podejmującego temat rasizmu (próby, 18 nieodpłatnych pokazów, produkcja i nieodpłatna dystrybucja materiałów promocyjnych i edukacyjnych). Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego lub jego zwrotu w związku z realizacją projektu (na podstawie Umowy), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie realizuje projekt (na podstawie Umowy), finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. W ramach projektu zostały zakupione usługipomocnicze i materiały służące bezpośrednio do jego realizacji. Stowarzyszenie nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składało i nie składa deklaracji VAT-7. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego), zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni. Sytuacja taka nie zaistniała, gdyż Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT i nie wykonuje czynności opodatkowanych w związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Uwzględniając powyższe regulacje wskazać należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich, który polega na realizacji spektaklu teatralnego podejmującego temat rasizmu (próby, 18 nieodpłatnych pokazów, produkcja i nieodpłatna dystrybucja materiałów promocyjnych i edukacyjnych). W ramach projektu zostały zakupione usługi pomocnicze i materiały służące bezpośrednio do jego realizacji. Stowarzyszenie nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stowarzyszenie nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W związku z tym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma również prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Stanowisko Stowarzyszenia należało zatem uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Organ wskazuje ponadto, że zgodnie z przepisem art. 14f § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40,00 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. W przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Przedmiotowy wniosek dotyczy jednego stanu faktycznego zatem opłata od złożonego wniosku powinna być uiszczona w wys. 40 zł, na rachunek Izby Skarbowej w Warszawie. W dniu 17.06.2013r. Wnioskodawca dokonał opłaty od złożonego wniosku w wys. 80 zł. Kwota 40 zł stanowi zatem nadpłatę i zostanie zwrócona Wnioskodawcy na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 273 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie