Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP2/443-620/13/PS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.08.2013, sygn. ITPP2/443-620/13/PS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. B. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. B..

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Realizuje Pani projekt z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4. Leader 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (małe projekty), tytuł operacji: B.. Celem operacji jest Z.. Celem ogólnym nr 1 LSR jest podniesienie jakości życia opartej na wykorzystaniu lokalnych walorów kulturowych, przyrodniczych i historycznych, z niego też wynika cel szczegółowy 1.1 - zachowanie lokalnych zasobów dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego, historycznego i ich promocja. Realizacja ww. celów następuje poprzez wykonanie operacji wpisujących się w katalog określony w LSR dla Przedsięwzięcia I Odnowa i zachowanie dziedzictwa regionu. Dzięki operacji osiągnięte zostaną wskaźniki zawarte w LSR, tj.: kultywowanie miejscowych tradycji kulinarnych, obrzędów i zwyczajów, w których uczestniczyć będą zorganizowane grupy warsztatowe. Dbałość o dziedzictwo regionalne zaowocuje ugruntowaniem poczucia więzi z miejscem zamieszkania i umożliwi dalszą promocję obszaru. Działania wpływające na poprawę stanu i promocję dziedzictwa regionu w swym założeniu przyczynią się do podniesienia jakości życia. Operacja, z uwagi na swój ogólnodostępny charakter, będzie służyła dzieciom i młodzieży, mieszkańcom ze S. i Gminy C. Dzięki porozumieniom zawartym ze szkołami z terenu Gminy C. i Komendą Hufca w P., w ciągu kilku godzin dzieci i młodzież będą mogły zapoznać się z historią powstawania chleba, znaczeniem pracy rolnika, młynarza, piekarza w wytwarzaniu pieczywa. Nauczą się wymienić narzędzia i maszyny ułatwiające wykonywanie tych prac (traktor, pług, siewnik, kombajn, młyn, piece). Poznają w rzeczywistości podstawowe gatunki zbóż. Bezpośredni kontakt z bogatym otoczeniem rolniczo-przyrodniczym i kulturowo-społecznym w zagrodzie wiejskiej zachęci dzieci i młodzież do aktywnego zapoznania się z pracą jaką wykonuje się na wsi. Głównym założeniem zajęć będzie nastawienie na samodzielną pracę uczniów i zdobywanie osobistych doświadczeń. Uczestnicy będą mieli możliwość kontaktu ze zwierzętami gospodarskimi, mogą zobaczyć uprawy, maszyny, obiekty: stodołę, oborę, kurnik, warzywniak, w zależności od pory roku. Podczas spotkań każdy samodzielnie przygotuje ciasto do wypieku podpłomyków. Uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z procesem przygotowania i pieczenia chleba, począwszy od przesiewania mąki, mieszania i wyrabiania ciasta, rozpalenia ognia w piecu chlebowym, po wsad chleba do pieca. W czasie trwania spotkań dzieci i młodzież uwrażliwią się na tradycję miejscową regionu. Poza poznawaniem regionalnych tradycji kulinarnych uczestnicy zdobędą bogaty zestaw tradycyjnych kulinarnych sprawności - klejenie pierogów, wyrób ciasteczek. Pod zabudowaną wiatą będą znajdowały się stoły i ławy oraz grillo-wędzarnia, gdzie w czasie pieczenia chleba w chwili wolnej będzie można upiec kiełbaski i posłuchać o dawnych zwyczajach ludowych, związanych z kulturą regionu. Posiada Pani doświadczenie w prowadzeniu lokalnej kuchni regionalnej. Na Liście Produktów Tradycyjnych prowadzonej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ma zarejestrowane 4 produkty w woj.: kaczka po ..., nalewka jagodowa, borówka z gruszką po ..., żurawina z chrzanem i jabłkiem. Posiada Pani najwyższy krajowy certyfikat, nagrody w Konkursie N.. Dzięki tak bogatemu doświadczeniu jest w stanie poprowadzić spotkania dla dzieci, młodzieży jak i dorosłych, dotyczące kultywowaniu tradycji regionu. Jako potencjalny beneficjent ma wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu gospodarstwa, dzięki czemu mówienie o pracy na wsi, o tradycji jaka panuje w społeczeństwie wiejskim, nie jest Pani obce. Jako osoba fizyczna nie prowadzi Pani działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.) i nie uzyska żadnych przychodów z tytułu realizacji zadania. Nie jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z realizacją zadania nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co - Pani zdaniem - skutkuje brakiem podstaw do odliczenia lub zwrotu podatku zawartego w fakturach związanych z realizacją zadania. W ramach projektu dokonała Pani nabycia usługi w postaci budowy pieca chlebowego, grillo-wędzarni oraz wiaty i zakupu akcesoriów potrzebnych do obsługi pieca i grillo-wędzarni. Z tytułu powyższych zakupów otrzymała faktury VAT. Projekt ma charakter niekomercyjny, a korzystanie z grillo-wędzarni i pieca jest nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony koszt podatku od towarów i usług, w przypadku zrealizowania operacji może zostać w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, z uwagi na powyższe na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku, ponieważ realizacja projektu nie będzie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dotyczących zakupów dokonanych w związku z realizacją ww. projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a zrealizowany projekt nie będzie miał związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie przysługuje również zwrot tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy