Temat interpretacji
Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ zakupy towarów i usług służące realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 maja 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-450/13-2/MAO z dnia 27 maja 2013 r. (data doręczenia 29 maja 2013r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną, utworzoną na podstawie ustawy. Zgodnie z art. 4 ust. 1 tego aktu prawnego Wnioskodawca realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niego w ramach rozwoju gospodarki, w szczególności w zakresie wspierania:
- przedsiębiorczości, głównie mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców oraz osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą;
- eksportu;
- rozwoju regionalnego;
- działalności innowacyjnej w rozumieniu przepisów o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej;
- tworzenia nowych miejsc pracy, przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich;
- rozwoju potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.
Strona uczestniczy, po raz trzeci, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacyjności na lata 2007-2013 (Competitiveness and lnnovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.10.2006 r. (Dz. U. UE L310/15 z dnia 9.11.2006 r.) w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje.
KE dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja III) na obszarze wszystkich krajów członkowskich w drodze konkursu na tzw. partnerów sieciowych, który został ogłoszony w lutym 2012 r. (sygnatura ENT/CIP/07/0001a) i rozstrzygnięty w drugiej połowie bieżącego roku. Jednym z partnerów sieciowych wybranych przez KE do realizacji projektu EEN zostało wybrane konsorcjum Central Poland - Business Support Network 3 (CP-BSN 3), w skład którego wchodzi wiele instytucji.
Koordynatorem i liderem konsorcjum jest Wnioskodawca, który uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów:
- umowy z KE - umowa ramowa o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) nr 150234 Central Poland-BSN 3;
- szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) nr 150234 Central Poland -BSN 3 oraz Uchwały nr 313/2007 Rady Ministrów z dnia 31.12.2007 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013.
Usługi świadczone przez ośrodki realizujące projekt EEN dotyczą następujących obszarów:
- usługi w zakresie informowania, informacji
zwrotnych, współpracy i internacjonalizacji:
- rozpowszechnianie informacji dotyczących funkcjonowania i perspektyw rynku wewnętrznego, towarów i usług, włącznie z informowaniem o procedurach przetargowych, aktywne promowanie inicjatyw, polityki i programów Wspólnoty mających znaczenie dla MŚP oraz dostarczanie MŚP informacji na temat procedur korzystania z tych programów;
- wykorzystanie narzędzi pozwalających na zbadanie wpływu obowiązujących przepisów na sektor MŚP, wkład w przeprowadzenie przez KE oceny oddziaływania, wykorzystanie dostępnych narzędzi mających na celu włączenie MŚP do europejskiego procesu decyzyjnego;
- usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz wiedzy - informowanie i podnoszenie świadomości na temat polityk, ustawodawstwa oraz programów wsparcia dotyczących innowacji, rozpowszechnianie wyników badań dotyczących innowacji i transferu technologii, zapewnienie usług w zakresie transferu technologii i wiedzy oraz w zakresie budowania partnerstwa pomiędzy wszelkimi podmiotami zajmującymi się innowacją, stymulowanie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, ułatwienie łączenia z innymi usługami w zakresie innowacji, w tym z usługami zawierającymi aspekty własności intelektualnej;
- usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa MŚP 7 Programie Ramowym na rzecz Badań (7PR) - podnoszenie świadomości MŚP w zakresie 7PR, pomoc MŚP w określeniu ich potrzeb w zakresie badań i rozwoju technologicznego oraz znalezieniu odpowiednich partnerów, z którymi mogliby wspólnie przygotowywać propozycje projektów do 7PR.
W ramach projektu EEN, Wnioskodawca świadczy te usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. Strona realizuje usługi sieciowe w następujących formach:
- prowadzenie indywidualnych konsultacji w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu;
- organizacja konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów;
- organizacja wyjazdowych i przyjazdowych misji handlowych oraz udział w targach i wystawach zagranicznych;
- zamieszczanie ofert firm w sieciowych bazach danych;
- wydawanie biuletynów informacyjnych i innych opracowań;
- prowadzenie księgozbioru oraz strony internetowej.
Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu EEN (świadczone usługi) są pokrywane z grantu KE, finansowane ze środków Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacyjności na lata 2007-2013 (pokrywają one 60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31.12.2007 r. (pokrywają one 40% kosztów projektu). W związku z realizacją zadań projektu Strona zatrudnia personel merytoryczny w składzie: koordynator projektu, menedżer projektu, konsultanci ds. informacji oraz asystent projektu. W ramach projektu Wnioskodawca zatrudnia również osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (m.in. prelegenci seminariów). Umowa ramowa o partnerstwie wyróżnia następujące kategorie kosztów kwalifikowanych: koszty osobowe, podróże i diety, podwykonawstwo i inne koszty. Zgodnie z art. II 10.4 umowy ramowej o partnerstwie kwota podatku VAT nie jest kosztem kwalifikowanym, chyba że partner projektu może wykazać, że odzyskanie podatku VAT jest możliwe.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Strona ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, zawartego w zakupach towarów i usług, służących realizacji programu pn. Enterprise Europe Network...
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi. Zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT zawarty w zakupach podatek nie podlega odliczeniom.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostanie spełniony określony warunek, tzn. gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia przez podatnika podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca uczestniczy, po raz trzeci, w realizacji inicjatywy Komisji Europejskiej (KE) pn. Enterprise Europe Network (EEN) podjętej w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacyjności na lata 2007-2013 (Competitiveness and lnnovation Framework Programme 2007-2013 - CIP), ustanowionego decyzją nr 1639/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24.10.2006 r. (Dz. U. UE L310/15 z dnia 9.11.2006 r.) w zakresie usług wspierających działalność gospodarczą i innowacje. Komisja Europejska dokonała wyboru ośrodków do realizacji projektu EEN (edycja III), wśród których wytypowane zostało konsorcjum Central Poland - Business Support Network 3 (CP-BSN 3). Strona jest koordynatorem i liderem tego konsorcjum, uczestniczy w realizacji projektu na mocy dwóch umów: umowy z KE, tj. umowy ramowej o partnerstwie (Framework Partnership Agreement - FPA) nr 150234 Central Poland-BSN 3 oraz szczegółowej umowy o dotację (Specific Grant Agreement) nr 150234 Central Poland -BSN 3 i Uchwały nr 313/2007 Rady Ministrów z dnia 31.12.2007 r. w sprawie ustanowienia Programu Wieloletniego pn. Udział Polski w Programie Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013. Wnioskodawca podczas realizacji projektu EEN świadczy usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy i internacjonalizacji, usługi dotyczące innowacji, transferu technologii oraz wiedzy, a także usługi w zakresie zachęcania do uczestnictwa małych i średnich przedsiębiorców w 7 Programie Ramowym na rzecz Badań (7PR). Strona świadczy powyższe usługi przedsiębiorcom oraz innym beneficjentom projektu bezpłatnie. Wnioskodawca realizuje usługi sieciowe w różnych formach, m.in. prowadzi indywidualne konsultacje w biurze ośrodka, za pośrednictwem poczty elektronicznej i telefonu, a także organizuje konferencje, seminaria, szkolenia i warsztaty. Koszty wygenerowane w trakcie realizacji projektu EEN (świadczone usługi) są pokrywane z grantu Komisji Europejskiej (60% kosztów projektu) oraz ze środków budżetu państwa na podstawie Uchwały Rady Ministrów nr 313/2007 z dnia 31.12.2007 r. (40% kosztów projektu). W związku z realizacją zadań projektu Wnioskodawca zatrudnia personel merytoryczny (koordynatora, menedżera i asystenta projektu oraz konsultantów ds. informacji), a także osoby na podstawie umów cywilnoprawnych do wykonywania poszczególnych zadań (m.in. prelegentów seminariów). Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Strona wskazała również, iż dokonywane zakupy towarów i usług nie służą czynnościom opodatkowanym. Nie ma też związku pomiędzy czynionymi zakupami, a jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi.
Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - poniesione wydatki w ramach realizowanego zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pod nazwą Enterprise Europe Network w ramach działania objętego Programem Ramowym na rzecz Konkurencyjności i Innowacyjności na lata 2007-2013, ponieważ zakupy towarów i usług służące realizacji programu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 377 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie