Prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. - Interpretacja - IPPP2/443-644/13-4/RR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.09.2013, sygn. IPPP2/443-644/13-4/RR, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2013 r. (data wpływu 24 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 lipca 2013 r. (data wpływu 7 sierpnia 2013 r.) oraz pismem z dnia 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 12 lutego 2013 r. Strona złożyła oświadczenie o rozpoczęciu ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej z dniem 1 marca 2013 r. W dniu 12 marca 2013 r. Wnioskodawczyni zakupiła kasę rejestrującą a jej fiskalizacja nastąpiła z dniem 15 marca 2013r. Pierwsza dokonana sprzedaż nastąpiła w dniu 30 marca 2013 r. i została zarejestrowana na kasie fiskalnej.

W piśmie z dnia 19 sierpnia 2013 r. stanowiącym uzupełnienie do złożonego wniosku wskazano, że w dniu 13 marca 2013 r. podczas zakupu kasy fiskalnej Strona dokonała zapłaty w pełnej wysokości tj. 1300 złotych, czego potwierdzeniem jest faktura zakupu z dnia 13 marca 2013 r., na której widnieje adnotacja iż za urządzenie zapłacono gotówką w kwocie 1300 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni należny jest zwrot za zakup kasy rejestrującej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wniosek o zwrot za kasę fiskalną jest należny. Zgodnie ze złożonymi przez Stronę dokumentami Wnioskodawczyni oświadczyła, że rejestrowanie sprzedaży nastąpi od dnia 1 marca 2013 r. Jednak z powodu braku sprzedaży oraz jakiegokolwiek zainteresowania ze strony potencjalnych klientów zdecydowała się na dokonanie zakupu kasy rejestrującej od momentu otrzymania zamówienia. W momencie, gdy takie zamówienie Strona otrzymała, udała się do sklepu zajmującego się sprzedażą kas i dokonała zakupu urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mając na uwadze powyższe Wnioskodawczyni wie, że po zgłoszeniu o rejestrowaniu sprzedaży dopełniła wszelkich formalności z wprowadzeniem kasy fiskalnej. Ponadto Strona zaznacza, że w okresie od momentu powstania obowiązku rejestrowania przez Nią sprzedaży na kasie rejestrującej do jej zainstalowania w firmie nie dokonała żadnych czynności podatkowych wpływających na konieczność posiadania kasy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel () art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W tym miejscu należy podkreślić, iż kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy. I tak, na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 257, poz. 1733 ze zm.).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej odliczeniem, lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

  1. złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;
  2. rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej potwierdzeniem;
  3. posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosowanie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powyższego wynika, że przedmiotowa ulga przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 12 lutego 2013 r. Strona złożyła oświadczenie o rozpoczęciu ewidencjonowania obrotów za pomocą kasy rejestrującej z dniem 1 marca 2013 r. W dniu 12 marca 2013 r. Wnioskodawczyni zakupiła kasę rejestrującą a jej fiskalizacja nastąpiła z dniem 15 marca 2013r. Pierwsza dokonana sprzedaż nastąpiła w dniu 30 marca 2013 r. i została zarejestrowana na kasie fiskalnej.

Strona z powodu braku sprzedaży oraz jakiegokolwiek zainteresowania ze strony potencjalnych klientów zdecydowała się na dokonanie zakupu kasy rejestrującej od momentu otrzymania zamówienia. Strona wskazała, że w okresie od momentu powstania obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej do jej zainstalowania w firmie nie dokonała żadnych czynności podatkowych wpływających na konieczność posiadania kasy. W dniu 13 marca 2013 r. podczas zakupu kasy fiskalnej Strona dokonała zapłaty w pełnej wysokości tj. 1300 złotych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, gdyż pierwsza dokonana sprzedaż, która została zarejestrowana u Wnioskodawczyni na kasie fiskalnej nastąpiła w dniu 30 marca 2013 r., a w okresie od momentu powstania obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej do jej zainstalowania Strona nie dokonała żadnych czynności podatkowych wpływających na konieczność posiadania kasy.

Tym samym uznać należy, że Wnioskodawczyni należny jest zwrot za zakup kasy rejestrującej, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy dokonano stosowanego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ewidencjonowanie nastąpiło w obowiązującym terminie, a nabywca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 264 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie