Temat interpretacji
Opodatkowanie podatkiem VAT usług indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013r. (data wpływu 20 maja 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 lipca 2013r. (data wpływu 31 lipca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 maja 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 lipca 2013r. (data wpływu 31 lipca 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 lipca 2013r. znak: IBPP1/443-442/13/KJ.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest pedagogiem. Ukończył studia podyplomowe z zakresu doradztwa zawodowego. Zakres jego działalności obejmuje wszelkie działania wspierające edukację takie jak: wspomaganie uczniów niepełnosprawnych umysłowo, szkolenia, warsztaty, opiekę nad dziećmi, terapię pedagogiczną oraz grupowe i indywidualne poradnictwo edukacyjno-zawodowe oraz poradnictwo pedagogiczne. W Urzędzie Statystycznym opisywane wyżej działania zostały zaklasyfikowane jako działalność wspomagająca edukację: 85.60.Z. Działania doradztwa edukacyjno-zawodowego realizowane są głównie w ramach projektów finansowanych z EFS Program Operacyjny Kapitał Ludzki i kierowane są głównie do uczniów gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych. Realizowane są głównie na terenie placówek oświatowych (szkoły, zespoły szkół). Prowadzone doradztwo edukacyjno-zawodowe jest związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej. Doradztwo edukacyjno-zawodowe może być również elementem wsparcia dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, długotrwale bezrobotnych i chcących się przekwalifikować. Ma na celu zwiększenie umiejętności gospodarowania czasem, wzrostu motywacji do aktywnego poszukiwania pracy, wyboru kierunku kształcenia, wzrostu zaangażowania w podnoszenie nabywanie umiejętności poruszania się na ryku pracy i poszukiwania zatrudnienia, ewentualnego przekwalifikowywania się. Wszystkie te działania mają na celu rozwój osobisty uczestników przez edukację. Zaznaczę, że usługi te świadczone są głównie w ramach projektów finansowanych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W uzupełnieniu Wnioskodawca poinformował, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 18 lutego 2013r. z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej: 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; 85.59.A - nauka języków obcych; 85.60.Z - działalność wspomagająca edukację; 88.91.Z - opieka dzienna nad dziećmi.
W odpowiedzi na pytanie tut. organu: Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno zawodowego będą usługami stricte doradczymi czy też będą miały wyłącznie charakter szkoleniowy/edukacyjny... Wnioskodawca odpowiedział, że: Świadczone przez wnioskodawcę usługi indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego są usługami o charakterze szkoleniowym/edukacyjnym mającym na celu diagnozę predyspozycji zawodowych, analizę i diagnozę w odniesieniu do rynku pracy, wykształcenie umiejętności sprawnego poruszania się po rynku pracy i edukacji, opracowywanie dokumentów aplikacyjnych i portfolio zawodowego.
Wnioskodawca zawarł umowę o wykonanie przedmiotowych usług z organizacjami pozarządowymi realizującymi projekty finansowane ze środków EFS w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki: stowarzyszenie psychologów (usługi świadczone na rzecz uczniów liceum ogólnokształcącego dla dorosłych); K. (usługi świadczone na rzecz uczniów Gimnazjum, uczniów Zespołu Szkół) S. (usługi świadczone na rzecz uczniów liceum ogólnokształcącego dla dorosłych). Wyżej wymienione placówki realizują projekty partnerskie z publicznymi lub niepublicznymi placówkami oświatowymi.
Usługi świadczone są na podstawie umów zleceń/o dzieło zawartych na realizację indywidualnego, grupowego poradnictwa edukacyjno-zawodowego na rzecz uczestników projektów. Poradnictwo koncentruje się na diagnozie predyspozycji zawodowych, motywacji, stylów uczenia się, przedstawianiu oferty edukacyjnej placówek oświatowych, kształcenia w zakresie przygotowywania dokumentów aplikacyjnych (cv, list motywacyjny, formularze aplikacyjne), umiejętności poruszania się po rynku pracy i edukacji, wspólnym tworzeniu indywidualnych planów działania w zakresie wyboru kierunku kształcenia, doskonalenia zawodowego lub wyboru szkoły średniej, wyższej.
Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wymienione w art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy o VAT.
Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Realizowane przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego są jedynie usługami wspierającymi edukację w zakresie diagnozy predyspozycji zawodowych i wskazywania możliwości realizowania kształcenia w danym kierunku lub konieczności uzupełnienia kwalifikacji i umiejętność zawodowych w konkretnych kierunkach, branżach. W zakresie publicznych placówek oświatowych realizowane w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 roku a obecnie z dnia 30 kwietnia 2013r.).
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są w całości finansowane ze środków publicznych.
Podmiotem realizującym projekty współfinansowane ze środków Unii Europejskiej są partnerstwa organizacji pozarządowych i organów prowadzących placówki oświatowe publiczne lub niepubliczne:
- stowarzyszenie psychologów (liceum dla dorosłych),
- P.,
- K.,
- K.,
- S. (liceum dla dorosłych).
Wnioskodawca nie jest podmiotem realizującym projekt a jedynie usługodawcą wyłonionym w drodze przeprowadzanych procedur zatrudniania wykonawców.
Nabywcy usług szkoleniowych nie wnoszą wkładu własnego. Działania w 100% finansowane są ze środków publicznych.
Zleceniodawca płaci Wnioskodawcy w zakresie realizowanego projektu szkoleniowego za wykonane usługi wyłącznie środkami publicznymi. Przedstawiona przez Wnioskodawcę faktura stanowi dowód poniesienia wydatku zgodnie z planem realizacji projektu.
Realizowane usługi świadczone są zarówno dla młodzieży, uczniów gimnazjów, liceum, szkół zawodowych ale również dla słuchaczy szkół dla dorosłych i mogą stanowić element przekwalifikowania zawodowego jedynie w zakresie wskazania kierunku koniecznej zmiany wykształcenia, zatrudnienia. Nie stanowi jednak formy formalnego przekwalifikowania zawodowego. Odbiorcami usług są osoby z własnej woli zainteresowane udziałem we wsparciu. Wnioskodawca w przeszłości jako osoba fizyczna nie prowadząca dzielności gospodarczej realizował wsparcie również dla osób/podopiecznych Ośrodków Pomocy Społecznej czego nie można wykluczyć jako przyszłych możliwych zdarzeń.
Osoby korzystające ze wsparcia uzyskane umiejętności będą mogły wykorzystać w procesie uczenia się lub poruszania na rynku pracy (poszukiwania zatrudnienia, zmiana miejsca pracy). Kształcone umiejętności mają na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych (uzupełnianie kwalifikacji, przekwalifikowanie się).
W zakresie pomocy społecznej realizowane przez Wnioskodawcę usługi mogą stanowić formę aktywizacji zawodowej osób biernych zawodowo, bezrobotnych i poszukujących pracy, a także osób niepełnosprawnych, w planowaniu i rozwoju kariery zawodowej; w wyborze odpowiedniego poziomu i kierunku dalszego kształcenia, odpowiedniego zawodu i miejsca zatrudnienia, stosując indywidualne i grupowe metody sprzyjające samopoznaniu i nabywaniu wiedzy o świecie zawodów.
Wnioskodawca nie świadczy usług jako placówka specjalistycznego poradnictwa.
Symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług właściwy dla wskazanych we wniosku usług mających być przedmiotem interpretacji - PKWiU 2008 - 85.60 - usługi wspomagające edukację.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 27 lipca 2013r.):
Czy usługi indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa (termin używany zamiennie) edukacyjno-zawodowego podejmowane na rzecz uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i osób dorosłych zagrożonych wykluczeniem społecznym powinno być zwolnione od podatku VAT lub też uprawnia do zastosowania stawki podatku VAT - 8% w związku z zakwalifikowaniem działań w ramach doradztwa edukacyjno-zawodowego do form pomocy psychologiczno-pedagogicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 roku a obecnie z dnia 30 kwietnia 2013r....
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast stosownie do art. 8 ust 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez: * jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, * uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Na podstawie art. 43 ust. 17 cyt. wyżej artykułu, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli: * nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub * ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy). Stosownie do § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. W myśl § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczących usługę podstawową. Natomiast zgodnie z § 13 ust. 9 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że: * są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub * ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.
W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011r. stosuje się przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Natomiast rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust 4 Traktatu o Unii Europejskiej rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie, niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień związanych ze stosowaniem, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie tych szczególnych przypadków. Dlatego też nie są one rozstrzygające w innych przypadkach, a z uwagi na nadane im brzmienie ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Doradztwo zawodowe ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby, i ma na celu ponad przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby również nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Termin doradztwo dodatkowo obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto udziela porad. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć szeroko. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzeniu szkoleń z doradztwa zawodowego w formie grupowej i indywidualnej, które mają na celu określić predyspozycje zawodowe uczestników projektów i wskazać, w jaki sposób można wykorzystać wiedzę nabytą w danym szkoleniu w swoim dotychczasowym zawodzie bądź na nowym stanowisku są usługami w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.
W świetle powyższego, usługi szkoleniowe w zakresie doradztwa korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W uzupełnieniu stanowiska Wnioskodawca podał, że w związku ze 100% finansowaniem usług realizowanych przez Wnioskodawcę ze środków publicznych usługi szkoleniowe w zakresie doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.
Zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, przy czym podkreślić należy, że zgodnie z art.. 146a pkt 2 ustawy od 1 stycznia 2011r. do 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 8%.
W pozycji 177 tego załącznika, wymieniono usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU ex 85.60.10.0 tj. usługi wspomagające edukację wyłącznie usługi świadczone przez instytucje, których usługi w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie są zwolnione od podatku.
W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, PKWiU ex - rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
- jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
- uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,
-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
- prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
- świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
- finansowane w całości ze środków publicznych
-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).
Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.
Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
- nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
- ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku:
- usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
- usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w odniesieniu do Wnioskodawcy nie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty, nie jest uczelnią ani innym podmiotem wymienionym w ww. artykule, zatem zwolnienie określone w tym przepisie nie może być zastosowane.
Dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych.
Odnosząc się do świadczonych przez Wnioskodawcę usług indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego na rzecz uczniów szkół gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i osób dorosłych zagrożonych wykluczeniem społecznym, aby w ogóle można je było rozpatrywać w kategoriach zwolnienia od podatku w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 należy rozstrzygnąć, czy mamy do czynienia z usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie tego zwolnienia. I tak kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia. Doradztwo zawodowe w odróżnieniu od kształcenia ma za zadanie swojego rodzaju zdiagnozowanie problemów osoby i przedstawienie możliwych działań mających na celu optymalizację dostosowania zawodowego z punktu widzenia społecznego, ekonomicznego i profesjonalnego, uwzględniającą indywidualne cechy charakteru, zainteresowania danej osoby. Doradztwo zawodowe co do zasady sprowadza się do udzielenia pomocy, w konkretnym problemie zawodowym, co ściśle jest uzależnione od analizy indywidualnych czynników, różnych w odniesieniu do różnych osób. Mając powyższe na uwadze, pojęcia usług kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego są pojęciami różniącymi się od siebie, a kierując się zasadą możliwie ścisłej wykładni przepisów prawa podatkowego dotyczących zwolnień od podatku, należy stwierdzić, iż tylko w przypadku usług kształcenia zawodowego (przekwalifikowania zawodowego) - przy założeniu spełnienia pozostałych przesłanek - możemy mówić o zwolnieniu od VAT.
Termin doradztwo obejmować może szereg usług doradczych, np.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem doradcy należy rozumieć tego, kto udziela porad. Natomiast doradzać, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Stosownie do definicji podanej w ww. Słowniku, poradnictwo to zorganizowana forma udzielania porad w jakimś zakresie.
Tak więc doradztwo/poradnictwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad na przykład w zakresie ekonomii, finansów czy też z innych dziedzin, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin usługi w zakresie doradztwa należy rozumieć szeroko.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że interpretacje indywidualne wydawane są wyłącznie w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę we wniosku opis stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ wydający interpretację nie dokonuje w tym zakresie żadnych ustaleń we własnym zakresie lecz bazuje wyłącznie na tym co poda Wnioskodawca. Tym samym Wnioskodawca ponosi pełną odpowiedzialność za przedstawiony przez siebie stan faktyczny czy zdarzenie przyszłe i ewentualne negatywne skutki przedstawienia opisu w sposób niezgodny z rzeczywistością.
W przedmiotowej sprawie na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno zawodowego będą usługami stricte doradczymi czy też będą miały charakter szkoleniowy/edukacyjny... Wnioskodawca odpowiedział, że świadczone przez niego usługi indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego są usługami o charakterze szkoleniowym/edukacyjnym mającym na celu diagnozę predyspozycji zawodowych, analizę i diagnozę w odniesieniu do rynku pracy, wykształcenie umiejętności sprawnego poruszania się po rynku pracy i edukacji, opracowywanie dokumentów aplikacyjnych i portfolio zawodowego.
Tym samym należy uznać, że Wnioskodawca podał, że świadczone przez niego usługi nie są usługami stricte doradczymi.
Wnioskodawca wskazał również, że świadczone przez niego usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, są jedynie usługami wspierającymi edukację w zakresie diagnozy predyspozycji zawodowych i wskazywania możliwości realizowania kształcenia w danym kierunku lub konieczności uzupełnienia kwalifikacji i umiejętność zawodowych w konkretnych kierunkach, branżach. W zakresie publicznych placówek oświatowych realizowane w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Rozporządzenie z dnia 17 listopada 2010 roku a obecnie z dnia 30 kwietnia 2013r.).
Dalej Wnioskodawca stwierdził, że świadczone usługi mogą stanowić element przekwalifikowania zawodowego jedynie w zakresie wskazania kierunku koniecznej zmiany wykształcenia, zatrudnienia. Nie stanowią jednak formy formalnego przekwalifikowania zawodowego.
Jednocześnie jako właściwy dla świadczonych usług Wnioskodawca podał symbol PKWiU 85.60 usługi wspomagające edukację.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż świadczonych przez Wnioskodawcę usług indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nie będzie to nauczanie mające na celu uzyskanie bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, stąd też usługi te nie będą usługami w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania zawodowego.
Jeżeli zatem usługi w zakresie indywidualnego i grupowego doradztwa/poradnictwa edukacyjno-zawodowego nie stanowią usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, to nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
W tej sytuacji kwestia ich finansowania ze środków publicznych pozostaje bez znaczenia.
Usługi te nie mogą być również objęte zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia, gdyż nie jest spełnione kryterium tożsamości podmiotowej, gdyż ewentualną usługę edukacyjną świadczy np. liceum, a nie Wnioskodawca. Zgodnie ze wskazanym przepisem art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa m.in. w ust. 1 pkt 26 i 29, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zatem Wnioskodawca nie świadczy na rzecz odbiorcy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zwolnionych od podatku, nie może być mowy o zwolnieniu jakichkolwiek usług związanych z takimi usługami.
Jednocześnie z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią usługi wspomagające edukację sklasyfikowane do PKWiU 85.60.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), Dział 85 obejmuje Usługi w zakresie edukacji, natomiast symbol PKWiU 85.60 jak i jego dokładniejsze rozszerzenie, tj. 85.60.10.0 obejmuje Usługi wspomagające edukację.
W świetle powyższego w zakresie jakim świadczone przez Wnioskodawcę usługi wspomagające edukację i sklasyfikowane do symbolu PKWiU 85.60.10.0 będą jednocześnie usługami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to będą objęte 8% stawką podatku VAT, jako wskazane w poz. 177 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.
Jeżeli natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi objęte symbolem PKWiU 85.60.10.0 jako usługi wspomagające edukację, nie będą jednocześnie usługami z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, to należy je opodatkować 23% stawką podatku VAT, gdyż stawka 8% obejmuje wyłącznie usługi wspomagające edukację w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Na marginesie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU. Tut. organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji przedmiotowych usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stąd też tut. organ, nie będąc uprawniony do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawione we wniosku zaklasyfikowanie jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania weryfikacji jego prawdziwości.
Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana wyłącznie na podstawie danych zawartych w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, a zatem traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności zmiany symbolu PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 1021 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach