Czy w związku z przepisami rozporządzenia o kasach rejestrujących z dnia 19 listopada 2012 r. oraz perspektywą świadczenia w 2013 usług także dla os... - Interpretacja - ILPP2/443-403/13-5/JK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2013, sygn. ILPP2/443-403/13-5/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy w związku z przepisami rozporządzenia o kasach rejestrujących z dnia 19 listopada 2012 r. oraz perspektywą świadczenia w 2013 usług także dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na rzecz tych osób?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2013 r. (data wpływu 9 maja 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 15 maja 2013 r. (data wpływu 17 maja 2013 r.), 11 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.) oraz 21 czerwca 2013 r. (data wpływu 26 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono w dniach 17 maja 2013 r., 13 czerwca 2013 r. oraz 26 czerwca 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę polega głównie na świadczeniu usług remontowo-budowlanych oraz dodatkowo w niewielkim stopniu, utrzymaniu czystości nieruchomości należących do wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych.

Głównym przedmiotem są usługi remontowo-budowlane. W tym zakresie wykonuje on roboty budowlane wewnątrz budynków (instalacje wodno-kanalizacyjne, elektryczne, wymiany stolarki budowlanej, drobne przebudowy ścian wewnętrznych i prace wykończeniowe: tynkowanie, gipsowanie i malowanie ścian, wylewanie posadzek i układanie płytek) oraz roboty zewnętrzne dotyczące elewacji budynków i naprawy dachów.

Wyżej opisana działalność jest świadczeniem usług i takie usługi są przez Zainteresowanego fakturowane. Odbiorcami usług są zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą, jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Każda sprzedaż usług udokumentowana jest fakturą VAT niezależnie od statusu podatkowego odbiorcy.

Płatności za wykonane usługi Wnioskodawca otrzymuje gotówką lub w postaci przelewów na rachunek bankowy. W każdym przypadku możliwa jest identyfikacja osoby (nabywcy), która dokonała zapłaty.

W roku 2012 Zainteresowany wykonał usługi remontowe dla 7 (siedmiu) osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a wartość wykonanych dla nich usług przekroczyła 20.000 zł ale nie przekroczyła 40.000 zł.

W poprzednim roku (2011) Wnioskodawca podobnie wykonał usługi remontowo budowlane dla 8 (ośmiu) osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Do tej pory Zainteresowany korzystał ze zwolnienia z prowadzenia sprzedaży za pomocą kas fiskalnych na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia o kasach rejestrujących.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż liczba transakcji każdorazowo udokumentowana fakturami VAT wystawionych dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniosła:

  • w roku 2011 wystawił on 22 (dwadzieścia dwie) faktury VAT dla 8 osób fizycznych,
  • w 2012 r. wystawił 13 (trzynaście) faktur VAT dla 7 osób fizycznych.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie świadczył usług na rzecz rolników ryczałtowych.

Uzupełniając pismo Zainteresowany wskazał również, iż prowadzi działalność gospodarczą od sierpnia 2010 r. W czasie prowadzenia działalności gospodarczej nie był on zobligowany do korzystania z ewidencji sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej. W 2010 r. w ogóle Wnioskodawca nie wykonywał usług dla ww. osób. W latach 2011 i 2012 Zainteresowany wykonywał usługi dla ww. osób, a wartość tych usług w każdym z tych lat nie przekroczyła 40.000 zł. Wykonując usługi Wnioskodawca korzystał z możliwości zwolnienia przedmiotowego na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przepisami rozporządzenia o kasach rejestrujących z dnia 19 listopada 2012 r. oraz perspektywą świadczenia w 2013 usług także dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, na rzecz tych osób...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy rozporządzenia, tak jak poprzedniego, definiują dwa rodzaje zwolnień: zwolnienie podmiotowe (dla niektórych grup podatników, którzy przy spełnieniu wymaganych kryteriów zostają zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania) oraz zwolnienie przedmiotowe (dla niektórych grup czynności określonych w załączniku do rozporządzenia).

Oba rodzaje zwolnienia zdaniem Zainteresowanego są niezależne i nie należy ich rozpatrywać łącznie dlatego aby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy pomocy kas rejestrujących wystarczy spełniać jedno z kryteriów. W tym przypadku jest to pozycja 34 z załącznika do rozporządzenia. Mówi ona że świadczenie usług dla nie więcej niż 20 odbiorców (osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej), każdorazowo dokumentowanych fakturami VAT, których liczba nie przekroczyła 50, korzysta w kolejnym roku podatkowym ze zwalenia z obowiązku ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Według Wnioskodawcy przy spełnieniu warunków określonych z pozycji 34 załącznika ma znaczenie wyłącznie każdorazowe fakturowanie VAT małej liczby transakcji dla małej liczby odbiorców a nie wartość wykonanych usług. Nawet jeśli wartość wykonanych usług przekroczy w roku podatkowym 20.000 lub 40.000 zł.

Według Zainteresowanego, zgodnie ze stanowiskiem przedstawionym w uzupełnieniu z dnia 11 czerwca 2013 r., nowe przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., które zmniejszyły limit zwolnienia podmiotowego z 40.000 na 20.000 zł nie zmieniły zwolnienia przedmiotowego i można z niego nadal korzystać. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, także w 2013 i 2014 r. jeśli spełni on warunki określone w poz. 34 załącznika do rozporządzenia będzie on zwolniony z ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Art. 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania sprzedaży towarów lub usług wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy.

Zgodnie z ust. 1 powołanego artykułu postanowiono, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa ().

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.().

Natomiast w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. (§ 3 ust. 2).

Jak wynika z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Wyżej wskazane zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym.

W § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia Sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, w pozycji 34 wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Natomiast, zgodnie § 7 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych, nie stosuje się.

Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany od sierpnia 2010 r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na świadczeniu usług remontowo-budowlanych oraz dodatkowo w niewielkim stopniu, utrzymaniu czystości nieruchomości należących do wspólnot lub spółdzielni mieszkaniowych. Głównym przedmiotem są usługi remontowo-budowlane. W tym zakresie wykonuje on roboty budowlane wewnątrz budynków (instalacje wodno-kanalizacyjne, elektryczne, wymiany stolarki budowlanej, drobne przebudowy ścian wewnętrznych i prace wykończeniowe: tynkowanie, gipsowanie i malowanie ścian, wylewanie posadzek i układanie płytek) oraz roboty zewnętrzne dotyczące elewacji budynków i naprawy dachów. Wyżej opisana działalność jest świadczeniem usług i takie usługi są przez Zainteresowanego fakturowane. Odbiorcami usług są zarówno podmioty prowadzące działalność gospodarczą jak i osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Każda sprzedaż usług udokumentowana jest fakturą VAT niezależnie od statusu podatkowego odbiorcy. Płatności za wykonane usługi Wnioskodawca otrzymuje gotówką lub w postaci przelewów na rachunek bankowy. W każdym przypadku możliwa jest identyfikacja osoby (nabywcy), która dokonała zapłaty.

W czasie prowadzenia działalności gospodarczej nie był on zobligowany do ewidencjonowania obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych za pomocą kasy rejestrującej.

W 2010 r. w ogóle Wnioskodawca nie wykonywał usług dla ww. osób. W latach 2011 i 2012 Zainteresowany wykonywał usługi dla ww. osób, a wartość tych usług w każdym z tych lat nie przekroczyła 40.000 zł. W roku 2011 Wnioskodawca wystawił 22 (dwadzieścia dwie) faktury VAT dla 8 osób fizycznych. W roku 2012 Zainteresowany wystawił 13 (trzynaście) faktur VAT dla 7 osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a wartość wykonanych dla nich usług przekroczyła 20.000 zł ale nie przekroczyła 40.000 zł.

Do tej pory Zainteresowany korzystał ze zwolnienia z prowadzenia sprzedaży za pomocą kas fiskalnych na podstawie poz. 34 załącznika do rozporządzenia o kasach rejestrujących.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie świadczył usług na rzecz rolników ryczałtowych.

Zaznaczyć należy, że zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe wynikają z osobnych przepisów rozporządzenia. Zatem niespełnienie przez podatnika warunków do zastosowania zwolnienia podmiotowego nie wyklucza możliwości skorzystania przez ten podmiot ze zwolnienia przedmiotowego.

Reasumując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż zostały spełnione warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przedmiotowych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., o ile zostaną spełnione warunki wskazane w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu