zwolnienie od podatku realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum - Interpretacja - IBPP1/443-295/13/ES

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.06.2013, sygn. IBPP1/443-295/13/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwolnienie od podatku realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2013r. (data wpływu 27 marca 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, przeprowadzanych w ramach projektu U jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku realizowanych przez Wnioskodawcę zajęć dla uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum, przeprowadzanych w ramach projektu U.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółka) podpisał umowę na usługi edukacyjne obejmujące przeprowadzenie zajęć w ramach projektu U Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia w regionach, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" z Gminą.

Zajęcia są przeprowadzane w Szkole Podstawowej i Gimnazjum i kierowane są do uczniów osiągających słabe wyniki z przedmiotów egzaminacyjnych tj. (j. polski, j. angielski, matematyka). Zajęcia są finansowane w 100% ze środków publicznych. Jest to kurs technik efektywnego uczenia się.

Celem programu jest wyćwiczenie umiejętności szybkiej i skutecznej nauki.

Osiągnięcie tego celu jest możliwe dzięki podniesieniu umiejętności potrzebnych w nauce takich jak:

  • czytanie ze zrozumieniem,
  • techniki pamięciowe,
  • techniki nauki języków obcych,
  • strategia pracy z tekstem,
  • inteligentne notatki,
  • szybkie tempo postrzegania,
  • techniki relaksu,
  • techniki koncentracji uwagi,
  • motywacja i podnoszenie samooceny,
  • logiczne i kreatywne myślenie,
  • zasady skutecznego powtarzania materiału,
  • techniki przygotowania się do egzaminów,
  • czytanie fotograficzne,
  • czytanie selektywne.

Celem programu jest usprawnienie umiejętności zdobywania wiedzy, ale również odkrycie możliwości ucznia, dzięki systematycznej stymulacji umysłu w trakcie regularnego treningu. Podczas treningu uczeń poznaje nowe metody i techniki pracy, które w konsekwencji prowadzą do umocnienia procesów poznawczych, a także rozwijają wyobraźnię i myślenie przyczynowo-skutkowe. Dostarczając uczniom nowych narzędzi pracy, Wnioskodawca daje jednocześnie szansę na ujawnienie się ich talentów i zdolności w różnych kierunkach, w tym takich, których nie mieli okazji odkryć wcześniej podczas swojej edukacji. Efektem treningu jest również wzmocnienie motywacji do działania i uczenia się. Dzięki wzrostowi efektywności pracy umysłowej, uczniowie łatwiej osiągają zamierzone cele, zmniejsza się stres związany z nauką szkolną, a jednocześnie podnosi się poziom satysfakcji z własnych dokonań. Odkrywają swoje mocne strony, przezwyciężają sytuacje trudne, a nauka staje się systematyczna i konsekwentna.

Program obejmuje swym zakresem następujące tematy:

  • techniki motywacyjne,
  • techniki pamięciowe,
  • mapa myśli (naturalny dla umysłu sposób notowania),
  • czytanie ze zrozumieniem,
  • strategia pracy z tekstem,
  • ćwiczenia relaksacyjne,
  • ćwiczenia kinezjologiczne (zwiększające synchronizację pracy półkul mózgowych),
  • treningi pamięci i spostrzegawczości,
  • kreatywnego myślenia,
  • rozwój samodyscypliny.

Kurs trwa 30 godzin. Uczniowie pracują na podręcznikach otrzymanych z U. Sp. z o.o. oraz z nauczycielem U. Sp. z o.o. Każdy uczeń otrzymuje zaświadczenie o zakończeniu odbytego Kursu technik efektywnego uczenia się.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane kursy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisane usługi podlegają opodatkowaniu 23% stawką VAT gdyż nie spełniają warunków zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26-29.

Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Zgodnie z pismem Ministerstwa Finansów kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe definiowane jest następująco: Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zdaniem Wnioskodawcy nie będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, gdyż są kierowane do uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Celem jest usprawnienie umiejętności w zakresie zdobywania wiedzy oraz szybkiej i skutecznej nauki. Kursy są finansowane w 100% ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oznacza to, że wymienioną wyżej stawkę należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenia wykonawcze do ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, a z wniosku nie wynika również, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk lub jednostki badawczo-rozwojowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

W dalszej kolejności należy zatem przeanalizować czy dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę z Gminą na usługi edukacyjne obejmujące przeprowadzenie zajęć w ramach projektu U Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet IX Rozwój wykształcenia w regionach, Poddziałanie 9.1.2 Wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Zajęcia są przeprowadzane w Szkole Podstawowej i Gimnazjum i kierowane są do uczniów osiągających słabe wyniki z przedmiotów egzaminacyjnych tj. (j. polski, j. angielski, matematyka). Zajęcia są finansowane w 100% ze środków publicznych. Jest to kurs technik efektywnego uczenia się. Uczniowie pracują na podręcznikach otrzymanych z U. Sp. z o.o. oraz z nauczycielem U. Sp. z o.o. Kurs trwa 30 godzin, a po jego zakończeniu każdy uczeń otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu Kursu.

Celem programu jest wyćwiczenie umiejętności szybkiej i skutecznej nauki oraz usprawnienie umiejętności zdobywania wiedzy i odkrycie możliwości ucznia, dzięki systematycznej stymulacji umysłu w trakcie regularnego treningu. Podczas treningu uczeń poznaje nowe metody i techniki pracy, które w konsekwencji prowadzą do umocnienia procesów poznawczych, a także rozwijają wyobraźnię i myślenie przyczynowo-skutkowe. Dostarczając uczniom nowych narzędzi pracy, Wnioskodawca daje jednocześnie szansę na ujawnienie się ich talentów i zdolności w różnych kierunkach, w tym takich, których nie mieli okazji odkryć wcześniej podczas swojej edukacji. Efektem treningu jest również wzmocnienie motywacji do działania i uczenia się. Dzięki wzrostowi efektywności pracy umysłowej, uczniowie łatwiej osiągają zamierzone cele, zmniejsza się stres związany z nauką szkolną, a jednocześnie podnosi się poziom satysfakcji z własnych dokonań. Uczniowie odkrywają swoje mocne strony, przezwyciężają sytuacje trudne, a nauka staje się systematyczna i konsekwentna.

Odnosząc się do usług świadczonych przez Wnioskodawcę, aby w ogóle można było rozpatrywać wymienioną czynność w kategoriach zwolnienia od podatku, w kontekście art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, należy na wstępie rozstrzygnąć czy świadczone usługi są usługami kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, co stanowi podstawową przesłankę warunkującą zastosowanie zwolnienia. I tak, kierując się wskazówkami ww. rozporządzenia Rady UE, zawierającymi definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, iż kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika takiego szkolenia niezbędnej do wykonywanej pracy, zawodu.

Mając na względzie powyższą definicję, prowadzonych przez Wnioskodawcę kursów technik efektywnego uczenia się, kierowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjum, nie można uznać za nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestników oraz nie jest to nauczanie mające na celu uzyskanie, bądź uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Dlatego też przedmiotowych usług nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. O braku zawodowego charakteru przedmiotowych kursów technik efektywnego uczenia się świadczy krąg osób, do których są adresowane, tj. uczniowie szkół podstawowych i gimnazjum przy czym należy podkreślić, iż z uwagi na wiek ww. osób, nie funkcjonują one na rynku pracy, nie wykonują zawodów, zatem nie można mówić o zdobywaniu wiedzy na takich kursach do celów zawodowych.

W świetle powyższego bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia dla tejże grupy osób (uczniów szkół podstawowych i gimnazjum) pozostaje fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca zajęcia są finansowane w 100% ze środków publicznych.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na przeprowadzeniu kursów technik efektywnego uczenia się, skierowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjum nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, gdyż w opisanym we wniosku stanie faktycznym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca ww. zwolnienie od podatku od towarów i usług - usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią również usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez nauczycieli, ani też usług nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych, innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy o VAT. Tym samym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 i pkt 28, gdyż nie spełniają warunków, o których mowa w ww. przepisach.

W związku z powyższym przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podstawową 23% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach