Temat interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na zakupie wyposażenia dla OSP
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2013r. (data wpływu 6 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 czerwca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca (Stowarzyszenie ) realizuje projekt pn. .
Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjnej oferty kulturalno-turystycznej zarówno dla gości z poza regionu jak i dla mieszkańców obszaru Lokalnej Grupy Działania w oparciu o tradycje i historię jazdy konnej 3 Pułku Strzelców Konnych przez czynny udział umundurowanego Szwadronu w lokalnych imprezach patriotyczno-kulturalnych.
W ramach projektu zostało zakupione: 5 siodeł wojskowych wz 36, 10 ogłowi pelhamowych wraz z pelhamem, 6 mundurów gabardynowych, 7 rogatywek i 6 par butów do jazdy konnej.
Ww. sprzęt pozwoli na lepsze wyszkolenie i zaangażowanie członków i umożliwi udział Szwadronu nie tylko w imprezach kulturalno-patriotycznych na terenie regionu Wnioskodawcy lecz również na terenie całego kraju. Poświadczeniem nabycia usług i towarów będą umowy i faktury wystawione na Wnioskodawcę. Projekt realizowany jest w ramach Małych Projektów Osi Leader PROW 2007-2013 Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.
Zakupione siodła wojskowe, ogłowia, mundury, rogatywki i buty do jazdy konnej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Projekt realizowany był w okresie od 12 marca 2012r. do 31 maja 2013r.
Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.
W wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów a działalność związana z jego realizacją nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
Interpretacja będzie stanowić załącznik do wniosku o płatność końcową na etapie refundacji części kosztów w związku z realizacją ww. projektu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ......
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu pn. .
Ponadto Wnioskodawca nie może odliczyć podatku VAT ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w ewidencji Urzędu Skarbowego jako podatnik podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług ().
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w okresie od 12 marca 2012r. do 31 maja 2013r. zrealizował projekt pn. .
W ramach projektu zostało zakupione: 5 siodeł wojskowych wz 36, 10 ogłowi pelhamowych wraz z pelhamem, 6 mundurów gabardynowych, 7 rogatywek i 6 par butów do jazdy konnej.
Zakupione siodła wojskowe, ogłowia, mundury, rogatywki i buty do jazdy konnej nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W wyniku realizacji ww. projektu Wnioskodawca nie osiągnie żadnych dochodów a działalność związana z jego realizacją nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku VAT.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, że jest stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, w związku z czym nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego, po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.
Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.
Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zatem towary nabywane w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. .
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 173 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach